Uz kinopremijeru filma Uzbuna na Zelenom Vrhu redateljice Čejen Černić
Objavljen davne 1956, roman Uzbuna na Zelenom Vrhu književnika Ivana Kušana ne samo što je bila prva autorova proza za djecu nego je riječ i o djelu koje se drži ključnim i prijelomnim u novom, suvremenom razdoblju hrvatske dječje književnosti. Posrijedi je, dakle, prvi domaći roman za djecu koji je u odnosu na dotadašnje kanone i standarde dječje proze bio velika novina i odmak, ponajviše u kontekstu tematskih, stilskih, poetskih i pedagoških osobina. Lako je detektirati glasovite naslove dječje književnosti pod utjecajima kojih je nastao Kušanov roman, od Emila i detektiva Ericha Kästnera preko Pustolovina Toma Sawyera Marka Twaina do Junaka Pavlove ulice Ferenca Molnára, a pisac je u hrvatsku prozu za djecu, kojoj se u vrijeme objavljivanja sasvim pogrešno prigovaralo da ne posjeduje ni umjetničke ni pedagoške vrijednosti, unio snažnu dozu autentičnosti, tretiranja malih junaka s velikim suosjećanjem i razumijevanjem, u tom kontekstu intrigantna karakterno-psihološkog profiliranja protagonista te zanimljivu notu pesimizma i nelagode. Posljednje je posve logično i razumljivo, jer se zbivanja u romanu odigravaju neposredno nakon završetka Drugoga svjetskog rata, u vrijeme komunizma i lošega gospodarskog stanja te s njima povezanih nesigurnosti, pesimizma i nepovjerenja u budućnost. Dok depresivni i nedostatkom perspektive mučeni odrasli izlaz iz takve situacije pokušavaju pronaći okrećući se životu na selu, za njihovu djecu takvo je stanje plodno tlo za beskrajne mogućnosti igara i pustolovina.
U opisanu kontekstu posve je razumljivo zašto su producenti serijala adaptacija Kušanovih romana o dječaku Ratku Miliću zvanom Koko Uzbunu na Zelenom Vrhu ostavili za sam kraj. Ne samo što je posrijedi ostvarenje koje u odnosu na ostatak ciklusa najslabije korespondira s današnjim vremenom (dijelom i duhom, no to je ipak manji problem), nego je riječ i o romanu čija se priča, za razliku onih u Koku i duhovima, Zagonetnom dječaku i Ljubavi ili smrti, ne odigrava u Zagrebu, odnosno što nije urbana, što su mladi protagonisti redom desetogodišnja djeca, a ne tinejdžeri koji bi bili prikladniji za ciljanu publiku, te što je otegotna okolnost i spomenuto vrijeme zbivanja, neposredno nakon Drugoga svjetskog rata.
Scenaristica filma Hana Jušić, koja je kao suscenaristica surađivala i na Zagonetnom dječaku, te je probleme riješila i izbjegla dosta elegantno i nenametljivo. Predložak je oblikovala koliko je god moguće vremenski neodređeno, smjestivši ga u neko nedefinirano prošlo vrijeme – ali početkom Koka i duhova jasno zadano kao kraj 70-ih ili početak 80-ih – koje se od današnjega razlikuje tek po starim modelima televizora te izostanku mobitela i računala, dok su složenija vremensko-scenografska odstupanja izbjegnuta već samom činjenicom da se priča odvija u scenografski i ikonografski u vremenu „zamrznutu“ i „neutralnom“ zagorskom selu. S obzirom na vrijeme radnje filma Koko i duhovi, i Uzbuna, koju je kao dugometražni prvijenac režirala Čejen Černić, autorica crtića Cura koja je voljela bajke te pomoćnica Zrinka Ogreste u Iza stakla i Projekcijama, kao i Igora Mirkovića u Noćnim brodovima te Zvonimira Jurića u Koscu, tako je elegantno izmještena u vrijeme drukčije od onog u prozi, čime je posve izbjegnut kontekst poslijeratne nesigurnosti i tjeskobe iz romana. Izbor nove mlade glumačke postave trajao je oko pola godine, rad s njima i nekih godinu dana, a konačni rezultat sasvim zadovoljava, jer su i Marko Tocilj kao novi Koko te ostatak dječje glumačke postave u kojoj Alex Rakoš jedini posjeduje prethodno iskustvo, sasvim zadovoljavajući, dovoljno uvjerljivi i energični.
U kvalitativnom smislu, Uzbuna na Zelenom Vrhu u cjelini se ipak ne izdvaja od prosjeka ostatka serijala, i u pozitivnim i u negativnim aspektima. Među pozitivne valja ubrojiti opet šarmantnu infantilnost usporedivu s onom u Koku i duhovima, spretno kreiranje ozračja bezbrižna djetinjstva skupine prijatelja, atmosferičnu fotografiju Danka Vučinovića, koja u nekim segmentima posjeduje dijelom pseudobajkovit odmak, ispravno ostavljanje odraslih u drugom planu na račun djece, koja su nužno u prvom, zgodno pomaknuto i karikaturalno prikazivanje određenih odraslih (lik pjesnika i boema kojeg tumači Krešimir Mikić, stari klošar s psom koji u sjećanje priziva Tošu Jelića) te učinkovito međusobno razlikovanje djece, i karakterno i po dramskim funkcijama. U negativne, pak, pripadaju razmjerna dramaturška neurednost s povremenim gubljenjima dramskog i narativnog fokusa (ponekad je teško definirati što djeca rade i zbog čega), nepotrebna realizacija uvodne sekvence s klincima koji pored vatre slušaju Kokovu priču s horor-detaljima na način da se kamera brzo seli s jednog lica na drugo, što nije ugodno gledateljsko iskustvo, a i riječ je o postupku koji je snimatelj Vučinović na sličan način i s posljedično podjednakim osjećajem nelagode primijenio i u jednoj sekvenci serije Novine, donekle ishitreni rasplet koji zbog zanemarivanja odraslih ne posjeduje poželjni dramski intenzitet pri otkrivanju negativaca i njihove rabote, te općenito svođenje odraslih na stereotipe i konvencije i u karakternom i u dramsko-funkcionalnom smislu, na brižne, požrtvovne i zabrinute roditelje, odnosno u određenoj mjeri okrenute kriminalu, ali svjesne vlastita skretanja na pogrešan put.
U cjelini, Uzbuna na Zelenom Vrhu benigno je, pohvalno nepretenciozno, lako gledljivo i dovoljno zabavno ostvarenje, osobito za mlađu publiku, i s obzirom na novu dječju glumačku postavu šteta je što producenti zasad ne planiraju adaptaciju još kojega Kušanova romana, u kojem bi Koko mogao biti i sporedni lik, primjerice Lažeš, Melita.
Klikni za povratak