Vijenac 597

Glazba

Razgovor: Mirko Boch, ravnatelj Zagrebačke filharmonije

Stvaramo jedan od najboljih orkestara u Europi

Miljenko Jelača

Težimo stvaranju orkestra koji će paralelno imati sezonu u Lisinskom i turneje po svijetu / Kineska publika bila je izrazito srdačna i topla, mahom iz mlađe generacije

 

 

Pratitelje klasične glazbe vjerojatno je iznenadilo prvo ovogodišnje gostovanje orkestra Zagrebačke filharmonije. Uz ponovni, kao i lani, novogodišnji koncertni nastup u Salzburgu, Zagrebačka filharmonija istovremeno je bila, prvi put u dugoj povijesti, i na turneji po Kini. To je i povod ovom razgovoru s direktorom Filharmonije. Mirko Boch, direktor ili ako hoćete ravnatelj (jer se i dirigenti često određuju riječju ravnatelj) Zagrebačke filharmonije, po povratku s turneje spremno je odgovorio na postavljena pitanja.

Kako je došlo do gostovanja Zagrebačke filharmonije u Kini?

Kinesku turneju počeli smo pripremati na temelju poziva kineske agencije i u suradnji s maestrom Miranom Vaupotićem, koji uživa ugled u Kini. Pregovori su počeli početkom siječnja 2016. Ugovor je konačno potpisan u svibnju.

Pitam to jer je gostovanje obznanjeno takoreći u zadnji čas?

Mi smo turneju najavili prilikom predstavljanja naše nove sezone 2016/17. Praćenje turneje dogovorili smo s Hrvatskom radiotelevizijom  početkom jeseni.

Bilo je to vaše prvo inozemno gostovanje, koje je imalo dva koncerta istog dana u dva geografski naročito udaljena mjesta u svijetu? Pokazuje to da ste orkestar koji može osigurati i sastaviti dvije postave, jednu za Kinu i drugu za Europu i to još za Salzburg?

Upravo tako, naša ideja je da stvorimo orkestar koji će paralelno imati sezonu u našem Filharmonijskom domu, Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, a drugi dio orkestra da ima turneje po svijetu. Naravno ovo je samo početak našeg projekta, danas imamo 115 glazbenika, a povećanjem za još desetak novih glazbenika, vjerujem da smo na pravom putu da u narednim godinama stvorimo jedan od najboljih orkestara u Europi.

Kad spominjemo Salzburg, valja podsjetiti da ste tamo bili i na lanjsku Novu godinu, da je Salzburg rodni grad šefa dirigenta Davida Danzmayra, ali i stalnoga gosta dirigenta Leopolda Hagera, koji je ove Nove godine i dirigentski vodio europski sastav orkestra u Mozartovu rodnu gradu.

Maestro Hager zaslužan je da nam je lani omogućio da dođemo prvi put, a nakon prvog koncerta, koji je bio izvanredan i na kojem je dirigent bio naš novi šef dirigent maestro Danzmayr, dobili smo poziv da dođemo ponovno, i to upravo s maestrom Hagerom.

Maestro Hager ravnao je i posljednjim lanjskim zagrebačkim koncertom, Novogodišnjim balom u Lisinskom, na kojem su s vama pjevali Lidija Horvat-Dunjko i Miljenko Đuran. Je li se što od tog balskog programa sviralo i u Salzburgu?

Apsolutno, sviralo se više od polovice programa Filharmonijskog bala.

Kojim ste programom počeli ovogodišnje koncertiranje u Salzburgu?

Počeli smo Dvořákovim Slavenskim plesovima pa nastavili violinskom romancom u kojoj je solist bio Benjamin Schmid. Slijedio je Valcer cvijeća iz baleta Orašar Čajkovskog pa Straussova glazba…

Kako ste i po kojim kriterijima podijelili i sastavili orkestar za salzburški novogodišnji koncert i onaj za kinesku turneju?

Pravilo je da se glazbenici unutar svojih dionica dogovore za raspored gostovanja i turneja kakva je bila i ova u Kini i novogodišnje jutro u Salzburgu, i to po svom statusu i godinama provedenim u orkestru.

Na kineskoj turneji orkestrom je ravnao Miran Vaupotić. Kako ste se odlučili za Vaupotića s obzirom da je našoj široj javnosti poznat pretežno kao komorni glazbenik, umjetnik koji je tek odnedavno započeo intenzivniju dirigentsku karijeru?

Istina je da maestro Vaupotić manje poznat kod nas, no pokazao se kao odličan mladi dirigent koji će sigurno pokazati svoj talent i kod nas kao što je prepoznat i u inozemstvu.

Kakav ste program svirali u Kini? Je li se razlikovao na pojedinim koncertima u raznim gradovima?

Svirali smo novogodišnji program, jer je to bila i takva turneja bez obzira što kineska nova godina počinje u veljači. Izvodili smo glazbu Straussa, Čajkovskog, Lehara, Devčića, Borodina, Brahmsa, Rossinija. U Šangaju smo posebno izveli drukčiji program. Uz navedene autore izveli smo i Dvořákovu Devetu simfoniju, Iz Novog svijeta.

Jeste li pripremili za izvedbu i koje djelo kineskih skladatelja?

Prije svega uvijek izvodimo barem jedno hrvatsko djelo, ovaj put to je bio Natko Devčić. Iz njegove Istarske suite izvodili smo Uspavanku i Ples, a naravno da se trudimo izvesti i djelo iz zemlje u kojoj gostujemo, tako smo izveli Proljetnu uvertiru kineskoga kompozitora Zhia.

Po onome što se vidjelo u televizijskim informativnim prilozima, na turneji po Kini pretežno vas je slušala mlađa publika. Je li karakteristično za suvremenu Kinu da koncerte klasične glazbe prate mladi, s obzirom da je Kina godinama bila uglavnom zatvorena za takvu vrst umjetnosti, koja je na Zapadu i u Europi vrlo razvijena?

Kineska publika bila je izrazito srdačna i topla, mahom iz mlađe generacije, roditelji s djecom, što pokazuje da Kinezi sve više pozornosti posvećuju klasičnoj glazbi i edukaciji mlađe populacije, jer samim time stvara se i bolje društvo.

Je li kineska turneja dobitna kombinacija za orkestar i hoćete li ponovo na neku novu kinesku turneju?

Svaka je turneja novi izazov za orkestar i to glazbenici vole. Sviranje u novim dvoranama, predstavljanje svojega grada, svoje zemlje i same hrvatske kulture uvijek je izazovno. Dobili smo odlične kritike u vezi s kineskom turnejom i budite uvjereni da ćemo ponovno ići u Kinu.

Spremate li u dogledno vrijeme još koje iznenađenje uz najavljeni redovni koncertni program?

Ponajprije su to koncerti za naše velikane, maestra Milana Horvata i maestra Lovru Matačića. U ožujku su na programu koncerti s Robijem Lakatošom i njegovim ansamblom u našem novom ciklusu Off, koncert glazbe iz filmova Walta Disneyja i gostovanje u Beču u Konzerthausu 27. ožujka.

Vijenac 597

597 - 19. siječnja 2017. | Arhiva

Klikni za povratak