Vijenac 594

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Jubilej riječkog festivala

Mladen Mazur

Međunarodni jazz-festival u Rijeci poznat kao Jazz Time doživio je od 16–19. studenog četvrt stoljeća neprekidna održavanja. Velik je to jubilej za neku manifestaciju jazza u Hrvatskoj. Trenutak je da se prisjetimo početaka te manifestacije. Ideja i provedba bila je u rukama Doriana Hatte, profesora glasovira na muzičkoj školi u Rijeci, i nagovještavala je buduću ulogu u tretmanu i razvoju jazza u Hrvatskoj. U ovom je trenutku Rijeka u jazzu nedvojbeno odmah iza metropole, a u nekim segmentima i ispred Zagreba.

U prvim se godinama međunarodni festival Jazz Time održavao u vrlo primjerenom ambijentu riječke Guvernerove palače, gdje je bio jedan od dva u Hrvatskoj najbolja glasovira Steinway, što nije nevažno. Nakon profesora Doriana Hatte organizaciju već etablirana kulturnog događaja preuzeo je bas-gitarist rokerske provenijencije Vladimir Gašparović, zvan Gašo, te godinama kreirao program festivala. Nakon Gašparovićeve smrti kormilo festivala preuzima kontrabasist Damjan Grbac, dobro poznat našoj publici po uspješnim suradnjama s brojnim džezistima riječkog područja, s alt-saksofonistom Denisom Razumovićem, gitaristom Spartacom Črnjarićem te s kvartetom LeKap Lele Kaplowitz. Deklarirao se kao autor i s dvama diskovima te demonstrirao shvaćanja etnojazza, temeljena na inspiracijama lokalnih folklornih motiva. Doveo je uspješno riječki Jazz Time do 25. izdanja, pokazao stilsku dinamiku današnjega programskog pristupa jazzu, približivši ga popularnom pojmu world music.

Što je donio program Jazz Timea u Rijeci ?

Otvorio ga je 16. studenog trio talijanskoga bubnjara, perkusionista i skladatelja Robberta Gatta s pijanistom Alfonsom Santimoneom, koji se nije libio elektronskih efekata, te s bas-gitaristom Pierpaolom Ranierijem. Gatto je glazbenik modernoga jazz-izričaja, koji se može pohvaliti suradnjama s nekim istaknutim imenima američke i svjetske jazz-scene, naglašavajući samim tim svoju nemalu stilsku širinu. Jazz orkestar HRT-a pod ravnanjem alt-saksofonista Andreasa Marinella jedan je od najstarijih europskih big bendova, koji tijekom redovitih sezona predstavlja brojne strane soliste, ovaj se put odlučio predstaviti dvojicu domaćih mlađih jazz-glazbenika, Zorana Majstorovića i Franju Crnjarića. Slijedio je mali sastav nazvan Trio Minus One, posvećen bluesu i tradiciji jazz-standarda zasnovanoj na atraktivnom zvuku električnih orgulja Hammond. Protagonisti su tog malog sastava: Karlo Lovrić, Hammond, s pretpostavkom da svaki iole verziran glazbenik na tom instrumentu nogama svira i odgovarajuće basove, te bubnjar Alain Ožbolt.

Kontrabasist Marc Abrams New York je zamijenio Italijom te je boraveći u toj zemlji pratio gotovo sve gostujuće pa tako razumljivo i američke jazz-glazbenike. Poznat i po provokativnoj skladbi nadahnutoj projektom Sonnyja Rollinsa Freedom Suite, Abrams je na riječkom Jazz Timeu nastupio uz saksofonista Nevija Zaninotta i domaćega bubnjara Zlatka Kaučića. Chui je trio mladih hrvatskih glazbenika potpuno fuzijske provenijencije, u glazbi kojeg ima stilski svega i svačega, elektronske glazbe, ponešto jazza i rock & rolla. Izdao je do sada dva diska, a najavljuju i treći. U sastavu je i vrlo dobar saksofonist iz Koprivnice i član Jazz orkestra HRT-a Vojkan Jocić.

Katarina Jurić, svestrana glazbenica i diplomirana pijanistica, okušava se eto i u jazzu, i to kao vokalistica. Ima iza sebe već određenu solističku karijeru stečenu na brojnim domaćim skromnim ljetnim festivalima jazza na našoj obali, kao i na nekim festivalima u inozemstvu. U programu pratili su je mladi riječki gitarist Bruno Mičetić, basist Henri Radanović i bubnjar Dušan Kranjc. Iz bogata programa festivala valja još spomenuti Bow vs Plectum, zanimljiv duo kontrabasista Tihomira Hojsaka i tamburaša Filipa Novosela sa specifičnim originalnim zvukom i etnopristupom. U taj stilski kontekst ubrajamo i ovaj put, ali naravno na drukčiji način, kvartet vokalistice iz Pule Tamare Obrovac, u čijem je sastavu nastupio i svestrani pijanist Matija Dedić.

Overnight Parking još je jedan sastav fuzijskoga jazza stasao na riječkom području. Nastupivši u nekoliko uloga tu je sada mladi gitarist Bruno Mičetić, koji stiže iz sfere rocka s dosad dva objavljena diska, a na festivalu je nastupio i u triju s basistom Lukom Veselinovićem i vrlo zaposlenim zagrebačkim bubnjarom Bornom Šercarom. Uz službeni dio programa održan je i niz takvu festivalu primjerenih događanja.

Vijenac 594

594 - 8. prosinca 2016. | Arhiva

Klikni za povratak