DOLAZAK, red. Denis Villeneuve, SAD, 2016.
Svakako se zanimljivim može učiniti podatak da su ove godine iznjedrena dva znanstvenofantastična filma koja na oprečne načine sagledavaju hipotetičke dolaske izvanzemaljaca na Zemlju. Međutim, dok su u nedavnome filmu Dan nezavisnosti: Nova prijetnja redatelja Rolanda Emmericha pridošlice iz svemira izrazito destruktivne, što je i uvjet akcijskoga određenja filma tematskoga sklopa spašavanja civilizacijskih zasada od uništenja, u filmu Dolazak redatelja Denisa Villeneuvea što je tek dospio u domaća kina, dvanaest se svemirskih letjelica iznenada pojavi na raznim svjetskim lokacijama ne objavljujući pritom svrhu dolaska. Upravo je to predznak dramskim naglascima ovoga filma, njegovim čak i kontemplacijskim karakteristikama s tek naznakama mogućnosti akcijskoga djelovanja. No ako su drama i kontemplacija u srži fabule i prelamaju se kroz habitus središnjih likova i njihova odnosa s pridošlicama, akcijske se naznake tiču ili sporednih likova ili pak drugih zemljopisnih područja.
U dvadesetogodišnjoj karijeri Kanađanina Denisa Villeneuvea bilježimo devet naslova, a upravo ga je film Naša majka (2010), opravdano nominiran za Oscar u kategoriji stranoga filma, približio i djelovanju u okvirima američke kinematografije. Dolazak je njegov četvrti američki film, a nastao je prema scenariju Erica Heisserera. Pritom se taj scenarist poslužio kratkom pričom Story of Your Life Teda Chianga i restrukturirao ga u višeslojan predložak čija fabula i kontekst omogućuju Villeneuveu izrazito visoke autorske dosege.
Istraživanje beskonačnosti svemira kao i iskonsko pitanje jesmo li sami u njemu? nepobitno su poticali ljude još od staroga vijeka, što potvrđuju raznovrsni zapisi kao i niz kasnijih teoretskih postavki temeljnih na raznim nalazima poput primjerice onih u čileanskoj pustinji Atacami. Upravo zbog toga, a poglavito od druge polovice 19. stoljeća pa nadalje, popularna umjetnost – prije svega književnost te potom film i strip – posegnula je za umjetničkim tumačenjima o odnosu ljudi i izvanzemaljaca. Ne treba pritom zaboraviti ni da su mali zeleni, Marsovci i leteći tanjuri ušli u suvremenu društvenu mitologiju pa je njihova proširenost u znanstvenim i popularnim tumačenjima gotovo nesaglediva. Međutim, u žanru znanstvene fantastike djela o dodiru s izvanzemaljcima tek su jedan od brojnih žanrovskih odvojaka, a razmatrano kroz prizmu sedme umjetnosti jasna je tijekom različitih razdoblja i njihova naglašena društvena uvjetovanost.
Bliski susreti treće vrste
Prisjetimo se primjerice da su ostvarenja od druge polovice 1940-ih pa sve do početka 1960-ih, dakle u doba Hladnoga rata, često svemirske tuđince personificirali kao odraz komunističke opasnosti ili egzistencijalne strahove od mogućega nuklearnoga rata. Ujedno žanr se u tome razdoblju smatrao izrazito populističkim i bez znatnijih umjetničkih vrijednosti. Kada se tijekom 1960-ih i 1970-ih etablirao kao ravnopravan paradigmatskim žanrovskim sustavima, poput ratnoga filma, kriminalističkoga ili vesterna – prije svega briljantnim 2001: Odiseja u svemiru (1968) Stanleya Kubricka – odrazom je to američkih i sovjetskih svemirskih istraživanjima koja su vrhunac dosegnula 1969. stupanjem ljudi na Mjesec. U nekoliko posljednjih desetljeća uočavamo širok raspon ostvarenja središnjega tematskoga sklopa dodira s izvanzemaljcima. Izravno uspostavljajući nasljeđe s ranijim hladnoratovskim djelima, filmovi poput Stvor (1982) Johna Carpentera ili pak Dan nezavisnosti (1995) Rolanda Emmericha percipirali su svemirske pridošlice kao izrazito pogibeljne, a to je s komičnim predznakom učinio i Marsovci napadaju (1996) Tima Burtona. Ako je barem dijelom komedija i Ljudi u crnom (1997) Barryja Sonnenfelda, obiteljska je drama svakako ET (1982) Stevena Spielberga, vrsno ostvarenje o mogućnosti suživota s izvanzemaljcem, ali i odrazom strahova šire zajednice koja njegovu različitost ne bi prihvatila. Međutim, nema sumnje da je u tome žanrovskome odvojku stvoren manji niz djela čiji kontekst zadire u filozofska razmatranja postojanja izvanzemaljskih civilizacija, susreta s njima i utjecaja na ljudsku vrstu. Takvi su primjerice Bliski susreti treće vrste (1977) Stevena Spielberga i Kontakt (1997) Roberta Zemeckisa. U prvome od njih, NLO nadlijeće prostor SAD-a i apostrofira koordinate bliskoga susreta s ljudima, a kada do susreta i dođe, on je izrazito akulturacijski i bez ikakvih natruha destruktivnosti. U drugome pak signal iz svemira je poticaj izgradnji stroja kojim se protagonistica kroz vremensko-prostorni prolaz susreće s naprednom civilizacijom, ali ne dobiva i društveno vrednovanje zbog ograničenosti ljudske percepcije.
Metafora međuljudskih odnosa
I upravo su ta dva filma referentna za Dolazak, film u kojem nakon slijetanja NLO-a vojska angažira lingvističku stručnjakinju Louise Banks (Amy Adams) ne bi li stupili u kontakt s izvanzemaljcima i doznali razloge njihova dolaska. Pritom su neprestana variranja strukture filma. Ako je barem dvostruka uslojenost okosnice središnjega lika, kroz sadašnjost i flešbekove odnosa s kćeri koja umire mlada, mreža likova neprestano se razgranava. Od brigadira Webera (Forest Whitaker) i vojnoga fizičara Iana Donnellyja (Jeremy Renner), koji je i najbliži suradnik dr. Banks, preko agenta CIA-e Halperna (Michael Stuhlbarg) i satnika Marksa (Mark O’Brien) pa sve do kineskoga generala Shanga (Tzi Ma) neprestano se razmatraju odluke o mogućnostima vojnoga djelovanja koje posljedično mogu ugroziti čitav svijet. I zbog toga je naposljetku presudna dvojnost pojedinca, protagonistice, i vojne institucije u kojoj upravo osobni čin prouzroči odustajanje od agresivnoga vojnog djelovanja kineskih postrojbi. Međutim taj je čin uvjetovan komunikacijom s izvanzemaljcima koje lingvistica i fizičar nazovu Abbott i Costello, imenima poznatih komičara iz razdoblja klasičnoga Hollywooda. Naime, kako je njihova percepcija vremena nelinearna, protagonistica uvidom u budućnost pronalazi način izbjegavanja pogibeljnoga sukoba. Uz to, opažamo i dvostrukost tehnološke i medijske komunikacije s drugim lokacijama dolaska NLO-a. U institucionalnome smislu, komunikacija se prekida nakon što heptapodi izvanzemaljci – kako ih nazovu zbog oblika – poručuju nudimo oružje, čime se pretpostavljaju vojne mjere, dok u medijskome neprestane televizijske i internetske vijesti mjestimice čak i podgrijavaju mogućnost sukoba.
Višeznačnost odnosa Dolaska s Bliskim susretima treće vrste i Kontaktom percipiramo i u načinima komunikacije. U Spielbergovu filmu to su osnove glazbe, u Zemeckisovu matematika, a u Villeneuveovu jezik. Ipak, i u Dolasku se u kratkoj opasci naznačuju i tzv. prim-brojevi, koji su temelj Kontakta, pa se veze dvaju filmova osnažuju i činjenicom da su središnji likovi obaju ženski, barem djelomice kao odraz mitskoga simbola Zemlje. Dolazak je emotivno, intelektualno i tajnovito filmsko ostvarenje. Dakako, referiranje o dolasku izvanzemaljaca i kontaktu s njima zapravo je komentar ljudskih civilizacijskih procesa, razlika i razmirica koje se pokušavaju nadvladati za dobrobit čovječanstva. Zanimljivo je pritom da taj film u kontekstu uz sažimanje filozofskih stanovišta odražava čak i sintezu vjerskoga misticizma raznih religija.
Kvaliteta na svim razinama
Film je to izrazite slikovnosti temeljene na začudnoj filmskoj fotografiji Bradforda Younga i produkcijskom dizajnu Patricea Vermettea. Neobičnost mu podcrtava i izvanredan učinak skladatelja Jóhanna Jóhannssona, a svakako i vrhunski redateljski postupci Denisa Villeneuvea. Sklapajući dramaturšku slagalicu Villeneuve je oblikovao cjelinu visoke retoričnosti i zamalo neprestanih iznenađenja. Uspješno podižući prag gledateljeve empatije postigao je i učinak promišljanja filmske građe te gradirao emocionalnost. Tako gledatelj retrospektivno može ustanoviti da je gotovo svaki pojedini segment dosegnuo smisao u sklopu cjeline te ovaj film nastavlja manji niz mudrih znanstvenofantastičnih filmova o bitku čovjeka i njegovoj egzistenciji započet Gravitacijom (2013) Alfonsa Cuarona. Pritom je za gledateljevu percepciju pa i za kvalitetu filma prijelomna i glumačka izvedba Amy Adams. Besprijekorna tumačenja središnjega lika dr. Banks, Amy Adams oslonila se na prigušen izričaj temeljen na neverbalnom i suzdržanim gestama. Oslonac o svedenu izražajnost lica otponac je i psihološkome profilu lika, ali podjednako i katalizator gledateljeva ulaska u sam film. Jeremy Renner i Forest Whitaker su usprkos vrsnoj glumi ipak korak iza Adamsove, koja se sa svakim novim ostvarenjem kvalitetom uspinje u suvremenoj kinematografiji. Nema sumnje da je Dolazak djelo koji ostavlja znatan trag u okvirima žanra i suvremenome filmu, a podjednako je jasno da i redatelj Denis Villeneuve sa svakim naslovom postiže znatne iskorake iz matice filmskoga svijeta.
Klikni za povratak