Vijenac 593

Kazalište

Ivica Bednjanec, Durica – male ljubavi, red. Renata Carola Gatica, Kazalište Žar ptica

Dostojno stripovskog originala

Igor Tretinjak

Iako kao ravnatelj Žar ptice potpisuje tek dvije predstave, Drago Utješanović na programu ima već dva hita. Dok prva hit predstava, Zvižduk s Bukovca, dobrim dijelom leti na krilima slavnoga predloška, nova predstava, Durica – male ljubavi, osvaja na svim razinama.

Jedna od omiljenih dječjih junakinja, malena brundalica i prgavica, dosad je, zahvaljujući svom autoru Ivici Bednjancu, osvajala djecu putem svog izvornog medija – stripa. Kako dobitnu kombinaciju ne treba mijenjati, tako su redateljica Renata Carola Gatica i dramaturginja Dunja Fajdić odlučile na sceni zadržati sve adute – i Ivicu, i Duricu, i Duričine kompiće, i – strip. Ivica je postao pripovjedač koji se javlja iz offa, Durica i prijatelji zavladali su scenom, dok se strip rasprostro od redateljskog i vizualnog koncepta do vrlo zanimljiva pojačivača radnje, karaktera i emocija.

Durica je, kao što svi, maleni i veliki, znaju, slatka djevojčica u prevelikim štiklama i pokatkad nezgodna karaktera. U predstavi, Durica je prvašica koja se upoznaje sa školom, prijateljstvom te paletom emocija, od sreće i nježnih osjećaja do tuge i razočaranja. I dok većina djece na prva razočaranja reagira suzama, mala i ponosna Durica duri se. No durenje ipak nije rješenje za sve probleme, što će i Durica usput shvatiti.

Kao što smo već rekli, redateljica Renata Carola Gatica predstavu je naslonila na strip, uplevši ga u nekoliko slojeva cjeline. Tako je scenograf i kostimograf Patricio Alejandro Aguero Marinõ pozadinu scene oblikovao od šest kadrova iz kojih naši junaci ulaze u scensku igru, ali i koje oživljavaju kroz vlastitu igru. Također, vrlo zgodnim kostimima i perikama, vjernim tati Bednjancu te razigranim svjetlom Gorana Jurkovića odlično je prenio Duricu i prijatelje na scenu, efektno „smanjivši“ glumce (pre)velikim perikama, haljinama i pjegicama. Redateljica je iz stripa posudila način građenja priče i predstavljanja likova, kao i oblačiće kojim su likovi dočaravali emocije, čuđenja, poteze, unutarnje misli i stavove. Ti oblačići funkcionirali su kao emotikoni, danas neizbježni u dječjoj, ali i odrasloj komunikaciji, povezavši Duricu sa suvremenim medijima. Ujedno, svojom su duhovitošću i povremenom neočekivanošću pojačavali izraze likova, davši im time vjetar prema komici i karikaturi.

Na izvedbenom planu korak prema duhovitoj, stripovskoj karikaturi dao je ritam. Predstava se dobrim dijelom naslanjala na odlično koreografiran pokret (Damian Cortes), točnost ulazaka i izlazaka, grupne scene, usporene kadrove i druge vrlo privlačne i tečne koreografske igre. Kod takvih predstava kvaliteta izvedbe katkad jako oscilira, ovisno o uigranosti i raspoloženosti glumaca. Na prvoj reprizi, u nedjelju 13. studenoga, glumačka ekipa bila je dobro raspoložena te je ritam pao tek dvaput u drugom dijelu predstave. Kad smo kod pada, predstava u cjelini lagano je pala pri kraju, kao da je odlučila malo predahnuti prije velikog i fino razigrana finala. Nama bi bilo draže da je taj predah uklonjen dramaturškim škarama. Važan sloj predstave čine privlačni songovi koje je skladatelj Nikša Marinović fino uklopio u razigranu cjelinu te su bili važan element u držanju visoke razine igre i pažnje.

Glumci su, svatko na svoj način, zakoračili u stripovsku karikaturu, uspješno i duhovito igrajući međusobno te dijalogizirajući s vlastitim oblačićima kroz emociju, gestu i mimiku. Dunja Fajdić naslovnu je Duricu oblikovala malo naglašenijim glumačkim izrazom koji je dizao predstavu glumačkom energijom, iz zgodne karikature na nekoliko mjesta zamalo upavši u lagano preglumljavanje. Petar Atanasoski vrlo je duhovito u Bibiju naglasio verbalni sloj, pokretom zakoračivši u zabavnu karikaturu. Paola Slavica oblikovala je veoma sladak i simpatičan lik malene Lele (alternacija s Karolinom Horvat), ne gurajući je u prvi plan, već izvlačeći maksimum iz lika kroz duhovit i koncentriran pokret (posebno je dobra bila u usporenom pokretu) te simpatične minijature iz drugoga plana. Dean Krivačić (alternacija sa Zoranom Pribičevićem) imao je dosta nezahvalnu ulogu – razigrati Lastana, čija je uloga bila uglavnom statično pojašnjavanje „težih“ pojmova. Iako su i kod njega dramaturške škare mogle biti oštrije, uspio je legendarnu sveznalicu pretočiti u zabavan i duhovit lik. Vesna Ravenšćak Lozić (alternacija Ana Marija Vrdoljak) učiteljicu je oblikovala kao simpatičnu, no ne i odveć pomaknutu, dok je Gorana Marin (alternacija Paola Slavica) Duričinu sestru Marinu oblikovala nedovoljno luckastom tinejdžericom, no nije ni imala mnogo prostora za njeno razigravanje.

Zaključno, Durica – male ljubavi, zabavna je, zaigrana i pomaknuta predstava, koja je najslavnijoj fiktivnoj durici podarila scenski život dostojan stripovskog originala.

Vijenac 593

593 - 24. studenoga 2016. | Arhiva

Klikni za povratak