Vijenac 592

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Trio Hadar Noiberg u Varaždinu

Mladen Mazur

Sredinom listopada u Koncertnoj dvorani varaždinskog kazališta nastupio je trio izraelske flautistice Hadar Noiberg iz New Yorka. Rođena je u Tel Avivu 18. rujna 1980. te završila studij flaute. Koncert pomalo neuobičajena trija: flauta, kontrabas i bubnjevi, u lokalnom je tisku najavljen kao humanitarni, a održan je pri završetku europske miniturneje, uz pomoć diplomatskog predstavništva Izraela u Zagrebu. Među organizatorima bio je i Rotary klub 1181, koji je skupljao sredstva za rehabilitaciju oboljele šestogodišnje djevojčice.

Koncerti jazza u Varaždinu nisu česti pa je nastup trija Hadar Noiberg bilo programsko osvježenje. Hadar Noiberg vrsna je flautistica i nadarena skladateljica, a nastupila je u svom omiljenom sastavu Power Trio, uz tolerantnog i svestranog francuskog kontrabasista Jeremyja Bruyerea i izraelskog bubnjara Daniela Dora sa stalnim boravkom u New Yorku, koji je pokazao da se i s normalnim klasičnim setom bubnjeva može itekako dobro funkcionirati i u tako delikatnu komornom jazz-sastavu.

Glazba maloga međunarodnog sastava temelji se na originalnim skladbama Hadar Noiberg, stilski potpuno u području fuzije jazza i world music. U pojedinim izvedbama autorica nije izbjegavala ni uporabu suvremene elektronike obogativši zvukovno i harmonijski funkciju flaute kako u obligato dijelovima tako i u improvizacijama, predstavivši i na taj način svoje shvaćanje spomenute fuzije. U toj glazbenoj kombinaciji bilo je dakako i najmodernijega jazza, sve je bilo dobro organizirano, aranžirano i dogovoreno, pa i dijelovi ustupljeni improvizaciji. No cjelokupni predstavljeni koncept bio je lišen nužnoga jazz-osjećaja ili swinga, ili nekog programskog ustupka uvrštavanja barem jedne poznatije jazz-skladbe.

Hadar Noiberg kao skladateljica – snimila je dosad dva diska s izvedbama svojih originala Hadar Noiberg i From The Ground Up – upustila se u traženje vlastitoga glazbenog izričaja, a dio tog opusa slušali smo i tijekom njezina varaždinskog nastupa. Na koncertu bez stanke čuli smo tako desetak njezinih originala. Bili su to redom My Big Why, Rockin The Boat, Song For Georgie, Beit Ha-Arava, Miniature, When The Dawn, From The Ground Up, po kojoj je ime dobio i jedan od dva spomenuta CD-a, i na kraju i skladbu Japan u ¾ metru. U dodatku trio je izveo i temu Afriteah u izvedbi koje se Hadar Noiberg u ne baš uspjeloj namjeri postizanja izravna kontakta ipak pokušala približiti publici u stilu call and response: publika je za njom trebala ponavljati jednu jednostavnu glazbenu figuru.

Bilo je zanimljivo porazgovarati s Hadar Noiberg i s članovima njezina trija o glazbenoj koncepciji koju su predstavili i varaždinskoj publici. I kontrabasist Bruyere i bubnjar Dor vrsni su glazbenici i predstavnici današnje najmodernije jazz-generacije. Hadar Noiberg suverena je flautistica koja je čula za Herbieja Manna, Franka Wessa i Bobby Humphries, ali zanimljivo ne i za Buddyja Colletta, a svakako ima dosta doticaja sa suvremenom američkom jazz-scenom. Mladi svestrani kontrabasist čvrsta tona Bruyere, koji je tijekom nastupa imao problema s pick-upom na posuđenom instrumentu, školovan je glazbenik impresivne pizzicato i arco-tehnike instrumenta, a tu je bio i svestrani bubnjar Dor, koji besprijekorno svira palicama, metlicama, malicama pa i golim rukama. Obojica su vrlo ugodni i tolerantni sugovornici, kadri svirati s jazz-glazbenicima stilski različitih profila. Neprijeporno u sastavu dominantna flautistica Hadar Noiberg, sa skladbama koje ponekad imaju melodičke elemente židovske glazbe, očigledno kreće putem svoje u svijetu jazza danas poznatije i afirmiranije sunarodnjakinje i prijateljice, s kojom je i nastupala, klarinetistice Anat Cohen. Hadar Noiberg je i dobitnica američke nagrade ASCAP, koju dodjeljuje poznata američka autorska udruga, te će se o njoj ubuduće zasigurno još čuti.

Vijenac 592

592 - 10. studenoga 2016. | Arhiva

Klikni za povratak