Vijenac 590

Glazba

Završena 41. Samoborska glazbena jesen

Obilje glazbenih poticaja

Marija Saraga

Postoje festivali koji osim vrhunskog umjetničkog doživljaja svojim umjetnicima i publici nude i neku dodatnu vrijednost. Jedan od njih je i Samoborska glazbena jesen, festival koji više od četiri desetljeća u malenom gradu Samoboru jednakim zadovoljstvom i jednakom toplinom ugošćuje i mlade, tek iznikle umjetnike, kao i velikane svjetske glazbene scene. Samobor svima njima nije samo festival, Samobor je ugođaj, jednostavnost pristupa, neposrednost glazbenog doživljaja. Teško je sažeti sve što se događalo na festivalu tijekom više od dva tjedna, no i pregled događanja već može dočarati samoborsko šarenilo glazbe.

Četrdeset i prvo izdanje Samoborske glazbene jeseni održalo se od 18. rujna do 2. listopada. U nizu vrsnih koncerata publici su se predstavili domaći i inozemni umjetnici, u rasponu od recitala pa sve do simfonijskog koncerta. Na otvaranju je nastupio pijanist Aljoša Jurinić, umjetnik koji i dalje pobuđuje golem interes publike nakon svojih nedavnih uspjeha na glazbenim natjecanjima, posebice uglednom Chopinovu natjecanju. Župna crkva sv. Anastazije ponovno je bila premalena da primi sve posjetitelje koji su željeli čuti Jurinića kako izvodi djela Debussyja, Schumanna te, naravno – Chopina. U festivalskim danima koji su slijedili u Samoboru su nastupili Camerata Cantilly, puhački ansambl osnovan u Samoboru pod vodstvom klarinetista Mihaela Paara, zatim Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem mo. Mladena Tarbuka, a uz pijanisticu Lanu Genc i baritona Leona Košavića (posebnost njihova koncerta, uz izvedbe djela Chopina, Mozarta i Štolcera Slavenskog, bila je praizvedba novoga djela B-SIDE: Tschai 4/1, za orkestar, pametne telefone i megafone mlade skladateljice Sare Glojnarić), komornu glazbu vrhunske kvalitete u Samobor je donijela stalna gošća Jelena Očić, uz glazbenike-partnere violinista Gernota Süssmutha i pijanista Franka Imma-Zihnera, a posljednji festivalski dan obilježio je nastup mladih talenata iz Glazbene škole Ferde Livadića, uz pratnju Zagrebačkih solista, pod palicom mladog dirigenta Davora Kelića. No to je tek izbor iz festivalskog programa, jer su ga činili i brojni drugi koncerti i sadržaji.

Tijekom godina postupno su se unutar programa kristalizirale nove tematske cjeline. Prva od njih zasigurno je Ivana Bilić Marimba Week, udaraljkaški festival unutar festivala na koji umjetnička ravnateljica Ivana Bilić svake godine iznova dovodi vrhunske udaraljkaše iz čitavoga svijeta, koji uz koncerte održavaju majstorske seminare i različite radionice za mlade udaraljkaše, polaznike Ivana Bilić Marimba Weeka. Ovogodišnji Marimba Week bio je na samu početku Samoborske glazbene jeseni, služeći kao eksplozivna, energična uvertira u festival. Tijekom sedmodnevne udaraljkaške revije, uz inozemne umjetnike poput japanske marimbistice Momoko Kamiye ili američkog udaraljkaša Garretta Mendelowa, publika je mogla poslušati, među ostalim, i nastupe domaćeg udaraljkaškog ansambla Sudar, kao i I.N.K. Experiment Dua, u kojem uz Ivanu Bilić svira i srpsko-francuski udaraljkaš Nikola Krbanjević. Marimba Week tradicionalno je završio zajedničkim koncertom polaznika.

Samoborska glazbena jesen kao integralni dio programa ima i dva natjecanja – jedno posvećeno mladim glazbenicima izvođačima, a drugo skladateljima. Međunarodno natjecanje mladih glazbenika Ferdo Livadić održalo se ove godine 13. put, a „nesretni“ broj pokazao se zapravo iznimno sretnim po kvaliteti mladih talenata koji su se prijavili na natjecanje, a posebice u izvrsnosti šestoro odabranih mladih glazbenika, koji su se u finalu u dvjema večerima u Galeriji Prica predstavili publici. Bili su to Iva Krušić, mezzosopran (Hrvatska), Sebastian Bertoncelj, violončelo (Slovenija), Kvartet Ardemus (Nizozemska), Lovre Marušić, klavir (Hrvatska), Endre Ferenc Stankowsky, violončelo (Mađarska), te Tanja Ruždjak, sopran (Hrvatska). Nakon njihovih recitala prosudbena komisija odlučila je da će dvije nagrade, za najbolju umjetničku osobnost te za najbolju izvedbu djela hrvatskog autora, pripasti kvartetu saksofona Ardemus te pijanistu Lovri Marušiću. Uz novčane i druge nagrade, laureati natjecanja ponovo će biti pozvani na Samoborsku glazbenu jesen, baš kao što su to na ovom festivalu bili prošlogodišnji pobjednici – čembalist Franjo Bilić, koji je nastupio uz pratnju Cantus Ansambla pod ravnanjem Berislava Šipuša i praizveo novo djelo Dalibora Bukvića Barock is not Dead te violončelistica Latica Anić, koja je održala recital uz pratnju pijanista Krešimira Starčevića.

Drugo natjecanje pripada stvaralaštvu. Međunarodno skladateljsko natjecanje New Note, „dijete“ umjetničkog ravnatelja festivala, skladatelja Srećka Bradića, ove je godine doživjelo prvu malu obljetnicu, peto izdanje. Natjecanje svake godine ima rezidencijalni ansambl, za čiji se sastav i raspisuje natječaj, a nakon Puhačkog kvinteta Berlinske filharmonije, Gudačkog seksteta Münchenske filharmonije, Gudačkoga kvarteta Arditti i Irvinea Ardittija na solo violini, odabrani ansambl za ovu godinu bio je vokalni ansambl Neue Vocalsolisten iz Stuttgarta, mješoviti zborski sastav specijaliziran za suvremenu glazbu. NeueVocalsolisten priredili su izvrstan koncert s odabranim skladbama suvremenoga vokalnog repertoara, skladatelja Georgesa Aperghisa, Salvatorea Sciarrina, Karlheinza Stockhausena, Hilde Paredes i ClaudeaViviera, a uz njihova djela izveli su i pobjedničku skladbu natjecanja New Note, djelo mass:distance:time njemačke skladateljice Karole Obermüller.

Uz brojne kvalitetne koncerte, jedan je „sporedni“ program došao u središte pažnje. Izložba o graditelju violina, Franji Kresniku, široj je publici otkrila nevjerojatne instrumente što ih je izrađivao riječki liječnik i glazbeni entuzijast. Njegovo umijeće potvrdio je i ugledni violinist Gernot Süssmuth, koji je bio toliko očaran zvukom jedne od Kresnikovih violina, da je odlučio svoj koncert svirati upravo na njoj! Nadamo se da će ova izložba, koju je inicirao Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka, potaknuti interes za dr. Kresnika i valorizaciju njegove ostavštine.

Vijenac 590

590 - 13. listopada 2016. | Arhiva

Klikni za povratak