Vijenac 589

Glazba

4. međunarodni glazbeni festival Dubrovnik u pozno ljeto, 26. kolovoza–23. rujna

Pravovremena glazbena smotra

Miljenko Jelača, Sanja Dražić

Kao i lani, dan nakon završetka Dubrovačkih ljetnih igara u prepunom atriju Kneževa dvora održan je koncert otvaranja 4. festivala Dubrovnik u pozno ljeto. Dubrovački simfonijski orkestar je organizator i prva dva koncerta pripremio je s Ljetnim igrama. Kao solisti svirali su mladi iz ciklusa U susret budućnosti. Prvim koncertom znalački je ravnao austrijski maestro Christoph Campestrini, umjetnički ravnatelj festivala, zaslužan za vrsni program kao i za dovođenje nekolicine probranih europskih dirigenata.

Prvo je svirao ruski pijanist Jurij Favorin, pripadnik mlade generacije koja uz tehničku spremnost privlači pozornost energičnošću klavirskoga sviranja, što u popularnom Čajkovskijevu 1. koncertu u b-molu nije bila primjerena ljepoti i poetičnosti djela, pa je ocjena uspješnosti koncerta zasluga izvedbe 8. simfonije u G-duru Antonina Dvořáka. Sličan dojam nosi se i s drugoga koncerta, kojim je ravnao Mladen Tarbuk, također ostvarena s Ljetnim igrama, na kojem je solirao američki pijanist Andrew Tyson, koji je, uz tehničku spremnost nizanja notnog zapisa, ostao dužan doživljenije kreacije Chopinova 1. koncerta u e-molu. Orkestar je u drugom dijelu s Tarbukom svirao 1. simfoniju Georgesa Bizeta.

Uz dva orkestralna koncerta svakoga tjedna festival ima i komorne priredbe pa je tako 1. rujna koncertnim nastupom predstavljen nosač zvuka koji su zajedno snimili austrijska flautistica Elisabeth Möst i dubrovački gitarist Maroje Brčić s djelima Bresgena, Giulianija, Uhla, Truhlara i De Calla. Tjedan je okončan orkestralnim koncertom na kojem su simfoničari pod vodstvom Christopha Campestrinija pratili austrijskoga violinista Daniela Froschauera iz Bečke filharmonije. Uvodno je zapaženo izvedena Beethovenova uvertira Koriolan, a potom je orkestar s Campestrinijem (koji je svirao i čembalo kao continuo) odsvirao s Froschauerom popularni Koncert u E-duru J. S. Bacha. U drugom dijelu izvedena je Mendelssohnova 5. simfonija u d-molu, Reformacijska.

Slijedio je tjedan s najbogatijim programom, kojemu vrijeme nije išlo na ruku. Već u utorak  6. rujna sviralo se zbog lagane kiše pod nadsvođenim dijelovima atrija. Za pultom je bio još jedan vrsni dirigent Charles Olivieri-Munroe (rođen na Malti, odrastao u Kanadi), šef ili gostujući dirigent više europskih, ali i američkih orkestara. Za klavirom pak naša najuspješnija pijanistica Martina Filjak, koja je na svoj poznat i privlačan način svirala Schumannov Koncert u a-molu. Maestro Olivieri-Munroe svoje je umjetničko ravnanje odlično predstavio izvedbom Beethovenove 8. simfonije u F-duru, uz Mendelssohnovu uvertiru Hebridi.

Dva dana potom, bez kiše, u Dvoru je gostovala Renata Pokupić, prva (od čak četiri) naših uglednih i svjetski poznatih mezzosopranistica, praćena brižnim i angažiranim sviranjem Dubrovačkoga gitarskog trija. Ostvarila je izvrsnu glazbenu večer, pjevajući pjesme Franza Schuberta (An Sylvia), Johanesa Brahmsa i tri francuska napjeva Reynolda Hahna, izazvavši oduševljenje slušalaca. Gitarski trio uvodno je vrsno odsvirao Matušićevu obradu Griegovih Lirskih komada op. 12 i Petrinjakovu obradu Ravelove Pavane za preminulu infantkinju.

Dan potom, zbog prijeteće kiše, muziciralo se u Dominikanskoj crkvi. Koncert je vodio ugledni njemački maestro Stefan Sanderling davši naglašeni osobni pečat i kreaciju često sviranim djelima (Mozartova uvertira operi Titus i 104, Londonska, simfonija Josepha Haydna). Večer je okrunila sjajnim pjevom naša operna primadona mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović jedinstvenom interpretacijom šest pjesama iz zbirke Ljetne noći Hectora Berlioza.       

Tjedan su u subotu zaključili (opet zbog kiše sklonjeni pod svodovima) Martina Filjak i ruski violinist Dmitrij Sinkovski, koji uz pjevno sviranje violine gaji i karijeru zapaženog europskog kontratenora. Zajedno su uvodno odsvirali Mozartovu 26. sonatu u B-duru K 378, a završno Beethovenovu Proljetnu sonatu u F-duru, op. 5, dok su svaki imali i solo prinos, Martina Filjak izvedbom Lisztove transkripcije orguljskog Preludija i Fuge u a-molu BWV 543 J. S. Bacha, a Sinkovski 1. sonatu za violinu solo u g-molu, op. 3. Ivana Kandoškina. Slijedio je koncert komornog sastava orkestra s baroknom glazbom u kojoj su solistički svirali Dmitrij Sinkovski i koncertna majstorica orkestra Đana Kahriman s djelima Corellija, J. S. Bacha, Vivaldija, Albinonija i Händela. I ovaj festival imao je i jazz-večer na kojoj su svirali Matija Dedić i Šimun Matišić glazbu Keitha Jarretta, Pata Mathynija i Chicka Coree.

Još jedan od vrhunaca ostvaren je na koncertu orkestra pod vodstvom Tomislava Fačinija i s dvama sjajnim solistima, ruskim violinistom i kontratenorom Dmitrijem Sinkovskim i našom mezzosopranisticom Dianom Haller, koja već osvaja i njemačke operne pozornice i stalna je članica opere u Stuttgartu. U prvom dijelu orkestar je pod Fačinijevim vodstvom odsvirao Beethovenovu uveriru Egmont, a potom odlično susvirao s Dmitrijem Sinkovskim popularni Mozartov Violinski koncert u A duru, KV 219. U drugom dijelu je nakon uvertire Rossinijevu Seviljskom brijaču Diana Haller maestralno tumačila Rossinijevu kantatu Ivana Orleanska i oduševila mnogobrojno slušateljstvo. Da time užitak slušanja ne završi, pobrinuli su se solisti dodacima. Diana Haller i Sinkovski kao kontratenor otpjevali su Monteverdijev duet Pur ti miro uz pratnju na teorbi mlade Talijanke Alisse LaMarca da bi koncert okončali šaljivim i poznatim Rossinijevim Duetom dviju mačaka.

Obama koncertima Dubrovačkoga simfonijskog orkestra održanim u posljednjem tjednu ravnao je Christoph Campestrini. Na prvom je solistica bila mezzosopranistica Janja Vuletić, koja je uživljeno izvela Wagnerove Pjesme Mathilde Wesendock. Wagnerova glazba bila je uokvirena De Fallinom suitom El Amor Brujo i Kodalyjevim Plesovima iz Galante, angažirano i punokrvno odsviranim.

Humanitarni recital pijanistice Naire Asatrian s gostom, američkim pijanistom Jamesom Dickom, izveden je između orkestralnih nastupa. Dick je sudjelovao i na završnoj večeri, kada je, nakon promišljeno odsvirane Schubertove Nedovršene simfonije, izvedena Beethovenova Koralna fantazija u c-molu. Dick je nejasno izveo svoju uvodnu dionicu, ali su nas zato oduševili članovi zbora Cantores sancti Marci iz Zagreba te mladi solisti: sopranistica Anabela Barić, mezzosopranistica Iva Krušić, tenor Josip Čajko i bas Marin Čargo. Trijumfalna završnica bila je Mozartova Krunidbena misa u C-duru, kojom su izvođači prepun Knežev dvor digli na noge.

Vijenac 589

589 - 29. rujna 2016. | Arhiva

Klikni za povratak