Vijenac 583

Književnost

Nova hrvatska poezija: Nikola Tadić, Pećina sjećanja

Una kao kristalizacijsko sidrište

Cvjetko Milanja

Tadićeva zbirka nudi se kao bolna sjeta nad onim vrijednostima koje je trenutna, sadašnja struktura svijeta destruirala, onim vrijednostima, naime, koje su u metafizičkom segmentu značile puninu života ljudskog bića

Najnovija Tadićeva zbirka pjesama (Pećina sjećanja) kreće se u tematskom rasponu od platonovske pećine prisjećanja do lirike zavičajno-djetinjskoga i antropološkoga te kulturnih preslojavanja različitih sredina, različitih doba. Tako neko starije vrijeme (primjerice grčka misao i kultura), prislonivši se na naše vrijeme, može još vazda biti poticajno i djelotvorno, još učiteljica života. No dok kulturno preslojavanje posjeduje svojevrsni noetički smisao, odnosno gnoseološku namjeru, povijesno-političko preslojavanje, naprotiv, želi ukazati na ideju nepokorenosti, otpora i bunta. Navedeno određuje ne samo tematsku nego i njezinu (zbirke) slikovnu i metaforičku dimenziju, kao i njezinu misaonu djelatnost, što znači da se poietički (estetski) i filozofski nadaje kao eidos koji „posjeduje“ (lirski) subjekt kao svoj prononsor.

No još je jedan segment slikovno i simbolički, i antropološki, veoma važan. Riječ je o Uni, i užem zavičajnom arealu. Ne bi netočno bilo naglasiti kako se Una – koja se leksički ne spominje samo u nekoliko desetaka pjesama – Hrvatska Kostajnica, Sisak, što su zapravo metonimije Une, u ovoj Tadićevoj zbirci nadaje kao sidrište i središte oko kojega se okupljaju svi segmenti koji čine povijesne, društvene, antropološke, ontološke, metafizičke, prirodne (zavičajne), filozofske i estetičke konstituente. Moglo bi se reći da je zbirka svojevrsna „poema“ o Uni, i kao takva je tiha utiha, koncentrični kristal kao kontrapunkt entropičnosti svijeta i prijetećoj mu rasutosti. „Poema“ o Uni, kojoj „treba vjerovati“ (Ovdje se živi drukčije), nije samo melankolično-nostalgična gesta, memorabilna figura utihe, iako pjesnik eksplicitno podsjeća na to, nego ona, preko ekološkoga statusa djetinjstva, legitimira pjesnika u njegovoj privatnoj, ali i pjesničkoj autentičnosti, ne samo po građi, materijalu, nego ponajprije po bitnim ontološkim vrijednostima bitka. Vrhu toga ona, kao horizont događanja, auratizira i ono što je subjektu vrlo važno i vrijedno, a to je intersubjektivna kategorija (osobito ljubavna ćućenja spojeno s etosom – Ne da se nostalgija).

Guste lirske priče

U Tadića se u ovoj zbirci susrećemo s nekoliko prividnih paradoksa. Naime, već i vizualno očigledna je, u formalnom smislu, prevlast pjesama dulje forme (stranica i više), dok je kraćih pjesama (pet do deset stihova; neke tendiraju haiku-modelu) znatno manje. U njima se obično ne spominje motiv Une, i one su redovito metaforičnije, slikovitije, dakle i simboličnije. Šteta što autor nije podastro više takvih „poiezijskih“ pjesama, jer se metaforički i simbolično kristaliziraju na estetički akt ili njegov „efekt“ (Ljeto, Berba, Med, Nemoćne riječi, Nestvarne djevojčice tratinčice). One su materijalom, dakle jezikom, znatno reduciranije, i bez one karakteristike koje rese dulje forme.

No kada spomenuh prividni paradoks, on bi se odnosio na sljedeće značajke. Duljom formom, i duljim stihom, takav tip pjesama upućuje na značajku narativizacije kojom se željela ispričati određena „priča“, točnije motivska provedba teme, pri čemu obilje motiva zatrpava. Paradoks je u tome što „čistu“ narativizaciju denarativizira kumulacija leksičkoga materijala, jer sintaktička (gramatička) „neuređenost“ narušava semantičku susljednost. Na taj način verbalna kumulacija djeluje, najčešće na razini stiha, kao samostalan semantički otok. A adjektivna kumulacija pak, sa svoje strane, kao karakteristika nekoga predmeta, uz napomenu da koliko („precizno“) određuje taj predmet, toliko ga čini „likvidnim“, „plivajućim“ (Spilja i zamak šišmiša, Kućani orhideje Zrinske gore). Ti se dijelovi kumulacije „otimaju“ za posjedovanje važnosti. Dakako, znatan broj pjesama poštuje semantičku susljednost. Navlastito kada su u spektru tematskog interesa skorašnji, aktualni događaji, jer ti događaji (primjerice rat) uvjetuju koherentnu „priču“ o zbivivosti (Granična pjesma).

Simboli i metafore

Pa ipak, navedeno „nagruvavanje“ leksičkoga materijala, što znači i semantičko preobilje, nadaje se na značenjskoj razini kao sasvim određena entropičnost svijeta u njegovoj pojavnosti. Tomu je dokaz eksplicitno stajalište (lirskog) subjekta pri katalogizaciji svijeta u njegovim posebnostima i u njegovoj općosti, kao i u odnosu subjekta prema pojedinim konstitutivnim elementima toga svijeta („Pokrao nas pokorio mahniti kapital“ – Žal za Tomažom Šalamunom). Unatoč navedenim značajkama, kako takav tip pjesama, sa svojim verbalnim „nagruvanostima“, ipak cilja široj elaboraciji neke teme, on djeluje „pričljivo“, ne vazda u smislu određene „logike priče“, koliko u smislu straha da se ne propusti nešto što je važno, da se dakle ne rekne „sve“ o dotičnoj temi, bila ona opažajne, doživljajne, memorabilne, spoznajne (kontemplativne) prirode.

A kada je riječ o posljednjem, valja naglasiti da je autor filozofski utemeljen. No u njegovim pjesmama, premda ima čak opisa nekih filozofskih tema, posebice profesora, kojima posvećuje pjesme, a u jednom je slučaju i sam profesor, odnosno njegovo filozofiranje, tema pjesme (Večera u Emausu), ili u drugom slučaju u kojemu je tema pjesme simpozij (Simpozij Hrvatskog filozofskog društvafilozofija i tjelesnost), a slično je kad je riječ i o pjesniku Severu (Na dnu, Kratak život a duga putovanja), dakle, da Tadić nije razlogovski (pojmovno) filozofičan pjesnik. Njemu je filozofija „podloga“ života i način mišljenja. Doduše, ima pjesama čisto prigodnih, kojima je nakana opisati događanja okupljena oko kakve prigode, a nije im glavna namjena govoriti iz teme predmeta (Rastanak od posljednjeg praksisovca). Zato se može reći da kad se tema strukturira oko neke prigode, pjesma je više opisna, a kada govori iz nečega, tada je više metaforična. U prvom slučaju je narativnija, a u drugom je, pak, simboličnija.

Žal za djetinjstvom

Nego, vratimo se Uni, odnosno zavičajnom arealu, jer odatle počinje Tadićev pjev. Prva pjesma u zbirci imenovana je upravo tako (Zavičaj), i može se motriti kao „manifestna“ pjesma. Jamačno, ne u smislu da se u njoj eksplicitno iskazuje svoj artistički program, kakvih pjesama u podosta pjesnika ima, pa i u Tadića u drugim pjesmama djelomično, kada govori o prostoru inspiracije, o kakvoći pjesama koje piše, nego u smislu što je pjesma „preslik“ čitave zbirke ,,u malom“, odnosno matrica za cijelu zbirku. Lirski subjekt iskazuje svoje viđenje i doživljavanje zavičaja. U segmentu viđenja to je stvaran krajolik zavičaja, ali se on u doživljajnoj dimenziji, memorabilnim činom, nadaje (lirskom subjektu) kao čežnja za vremenom kada je kao takav (fakticitet) doživljavan. On je sada, imaginacijskom gestom, žudnja za izvornom ljepotom, koju žudnju i izvornost podržava „moja ljubav Blaženka“. No trenutna društvena i politička stvarnost (rat) destruira sve te sastavnice, dakle „tijelo i dušu poezije“. Zato ostaje melankolični žal i nostalgična čežnja za „iskonom stvari“ kao autentičnošću života i pjevanja. Čežnja za nestajanjem (posljednji stih pjesme) izraz je „ambisa bunara“ koji je usisao djelotvornost „vrta djetinjstva“, s jedne strane, te značenja života koje je destruirano urušavanjima, s druge strane.

Tako nam se Tadićeva zbirka nudi kao bolna sjeta nad onim vrijednostima koje je trenutna, sadašnja struktura svijeta destruirala, onim vrijednostima, naime, koje su u antropološkom, ontološkom, povijesno-kulturnom, meta/fizičkom segmentu značile puninu života pojedinačna bića kao istinskoga ljudskog bića uopće.

Vijenac 583

583 - 7. srpnja 2016. | Arhiva

Klikni za povratak