Vijenac 580

Kazalište

Proletio je tihi anđeo, prema motivima Čehovljeva Galeba, red. Tamara Damjanović, ADU, Zagreb

Krhotine jednog svijeta

Mira Muhoberac

Kazališni redatelj Anatolij Efros zapisao je, režirajući Čehova, da se u Galebu sve može izgraditi na strasnim vezama, a da pritom jedni druge apsolutno ne shvaćaju. U Čehovljevoj drami postoji svijet onih koji su se održali, svijet Arkadine i Trigorina, koji znaju kako treba pisati i glumiti da bi ih u životu prihvatili i doživjeli uspjeh. S druge strane, Arkadinin sin Trepljev (na ADU-u Trepljov) ima svoj svijet, poeziju, teatar, ljubav. Ako je smisao Galeba nepomirljivost tih dvaju svjetova, smisao je predstave koju uprizoruju mladi glumci i studenti glume na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu strastveno pokazivanje nepomirljvosti konvencionalnoga i nekonvencionalnoga svijeta, koji nastoje izgraditi, preciznom i snažnom predstavom nastojeći uvući publiku u svijet galeba kao simbola prisutnoga nekadašnjega svijeta i simbola svijeta koji želi poletjeti kao čežnja, nada i ljubav.

Studentica dramaturgije Nina Bajsić i studentica režije Tamara Damjanović suptilno su složile tekst Proletio je tihi anđeo prema motivima Čehovljeva Galeba, upisujući i dijaloška rješenja šesteročlanoga mladog glumačkog ansambla. Predstava je prikazana na manifestaciji KRADU kao ispit iz Režije IV. studentice Tamare Damjanović pod mentorstvom profesora Tomislava Pavkovića i Ozrena Prohića, uz mentoricu scenografije Tanju Lacko i mentoricu kostimografije Irenu Sušac.

Čehovljevih trinaest dramskih osoba sveli su na šest, aludirajući vjerojatno i na Pirandellovu dramu Šest osoba traži autora, poigravajući se razbijanjem stereotipa izvođenja ruskoga dramatičara, s kontekstualizacijom u našu, hrvatsku suvremenost, ali i u prostor univerzalnih komedijskih silnica poduprt Čehovljevim žanrovskim određenjem Galeba kao komedije, što pršti mladenačkom energijom, nervom i žarom uvlačeći gledatelje u malenoj dvorani ADU-a u Čehovljev svijet. 

Irinu Nikolajevnu Arkadinu blistavo glumi mlada Mia Anočić Valentić, vješto balansirajući između komedijskoga i tragedijskoga te dramskoga impulsa, unutarnjom preobrazbom i suigrom s drugima ostvarujući jednu od svojih najboljih uloga. Velike potencijale i ostvarenu suptilnu ulogu unutarnjega loma Konstantina Gavriloviča Trepljova ostvaruje Ugo Korani, izvrsnom dikcijom i slojevitom unutarnjom impostacijom sudbine avangardnih neshvaćenih umjetnika pokazujući i slom suvremene obitelji. Petra Svrtan eruptivnom je energijom i preobrazbom odglumila Ninu Zarječnaju, u svim detaljima pokazujući zrelu, razrađenu glumu mladenačkih zanosa. Ivan Čuić lucidno, inteligentno i precizno rastvara stereotipe dramske osobe i glume Borisa Aleksejeviča Trigorina, pokazujući dostojanstvo odanosti i moguće nove zaljubljenosti. Mladi glumac Karlo Mrkša kao Semjon Semjonovič Medvjedenko ostvaruje velik iskorak u odnosu na prošle uloge, bojeći ulogu duhovitostima i bolnim slabostima. Sjajnu ulogu realizira Vini Jurčić kao Maša, nazvana aluzivno Marija Iljinčina, pokazujući shizofrenizaciju bolne ženske psihe u glumačkim vrhuncima predstave. Šestero glumaca u svojim ulogama spaja i drugih sedam uloga iz Čehovljeva Galeba, ali i drugih drama te pridonosi rastu predstave iz avangradne komedije i teatra apsurda filmske impostacije u duboku, tihu tragediju.

Tamara Damjanović vješto i lucidno režira predstavu, pozivajući publiku da kao obitelj i prijatelji svjedoče okupljanju oko obiteljskoga stola i dezintegraciji jednoga svijeta te rađanju novoga naraštaja kazališnih umjetnika. Sudionici predstave sudionici su i fokusiranja razrađene Čehovljeve četveročine strukture u jednočinku maštovitih drhtaja koja se u predstavi pretvara u kadriranja i fokusiranja subjektivnih kamera i perspektiva.  

Izvrsna studentska predstava postavlja duboka pitanja.

Vijenac 580

580 - 25. svibnja 2016. | Arhiva

Klikni za povratak