Vijenac 580

Film

Uz kinopremijeru filma Kapetan Amerika: Građanski rat redatelja Anthonyja i Joea Russoa

Intrigantan svijet superjunaka

Josip Grozdanić

 

Fantastični pustolovni akcijski film Kapetan Amerika: Građanski rat u podjednakoj je mjeri treći nastavak zasebnoga serijala adaptacija pustolovina naslovnoga Marvelova superjunaka izvornih kreatora Joea Simona i Jacka Kirbyja, kao i treći nastavak zajedničkog serijala Osvetnici, jer se i pričom i većinom likova izravno nastavlja na prošlogodišnji hit Vladavina Ultrona.

Čitatelji stripovskih pustolovina šarenih i u dovoljnoj mjeri složenih superherojskih likova iz bogata Marvelova univerzuma znaju da to nije nimalo neobično, jer Građanski rat i jest adaptacija konkretnog stripa o Osvetnicima scenarista Marka Millara te crtača Stevena McNivena. U celuloidnom svijetu Marvelovih superheroja, čije avanture u kinima gotovo sustižu jedna drugu, jasno je promišljena i inteligentna strategija tvrtke Marvel Studios, koja podrazumijeva paralelno kreiranje zasebnih serijala o pojedinačnim superjunacima, te njihova intenzivna objedinjavanja u zajedničkim pustolovinama u međuvremenu, u koje se postupno uklapaju u zasebnim djelima novouvedeni superheroji poput Ant-Mana, koji je nakon premijerne pustolovine prošloga ljeta u Građanskom ratu postao ravnopravnim članom Osvetnika, a može se pretpostaviti da je slična budućnost i pred komercijalno, ali i kreativno uspješnim Deadpoolom.

Također, zajednički su filmovi poligoni za uvođenje novih ili obnovljenih superjunaka, pa tako u Građanskom ratu s jedne strane upoznajemo novog i pomlađenog Petera Parkera tj. Spider-Mana kojega tumači Tom Holland, kao i njegovu neprimjereno mladu tetku May, koju interpretira Marisa Tomei, ali i nove pripadnike Marvelove galerije superheroja poput Crne Pantere i Visiona.

U tom kontekstu, Steve Rogers odnosno Kapetan Amerika samo je formalno središnji lik Građanskog rata, jer mu je i dramskom funkcijom i minutažom ravnopravan lik Iron Mana, a njihov sukob te s njim povezani politički i etički konteksti čitave priče u dramskom su žarištu filma. Naime, nakon razaranja gradova u prethodnim nastavcima Osvetnika, oni su izloženi pritisku da se kao globalni zaštitnici mira stave pod izravan nadzor Ujedinjenih naroda, u čemu prednjači američki državni tajnik Thadeus Thunderbolt Ross, a s čime se slaže Tony Stark kao bogat i utjecajan industrijalac kojemu je američka vojska najveći poslovni partner. No Kapetan Amerika drži da Osvetnici kao vodeći svjetski „čimbenici sigurnosti“ ne bi smjeli biti ni pod čijim političkim ili zapovjednim nadzorom. Nakon što se inicijalno zbog toga oko Rogersa i Starka počnu okupljati njihovi kolege, a strane zauzmu i Peter Parker, Ratnik Zime, kao i Grimizna Vještica,Wanda Maximoff, odnos Kapetana Amerike i Iron Mana dodatno će usložiti otkriće da je upravo Ratnik Zime odgovoran za smrt Starkovih roditelja.

U odnosu na taj motiv u temelju naslova Građanski rat, formalni zaplet s Helmutom Zemom, teroristom podrijetlom iz Sokovije kojeg u djelovanju motivira obiteljska tragedija kao posljedica zbivanja u Vladavini Ultrona, dobrano je u drugom planu. Za razliku od filma Batman protiv Supermana, gdje se sukob dvojice superjunaka čini vrlo nategnutim, iskonstruiranim i besmislenim, sukob Kapetana Amerike i Iron Mana ima dovoljno čvrstu, uvjerljivu pa i intrigantnu podlogu. Režija Anthonyja i Joea Russoa, potpisnika Ratnika Zime, i ovdje je vrlo svrhovita, dinamična i dostatno sugestivna, s vrlo pregledno orkestriranim i koreografiranim akcijskim sekvencama što obiluju raskošnim specijalnim efektima, pače njima su nabijeni do pucanja.

Cjelina izvrsnoga ritma teče bez trenutka praznoga hoda, svi likovi i njihovi odnosi dobivaju pristojnu minutažu, naglasak je stavljen na humanost likova s njihovim slabostima, emocijama i dvojbama, dijalozi su životni i prožeti doziranim humorom, a i formalni negativac ključno je određen intimnom odnosno obiteljskom dramom, zbog čega ga se može razumjeti, pa i s njim suosjećati.

Ono što je problematično jest brojnost superjunaka, zbog čega priča ostavlja dojam pretrpanosti i zagušenosti, jer uopće nema mirnijih pasaža i sve se definira kroz akciju, čime bi Howard Hawks zacijelo bio veoma zadovoljan. No to je tek manji prigovor u cjelini vrlo uspjelu ostvarenju koje je za nijansu slabije od Ratnika Zime, no koje vam ako i niste ljubitelj stripovske superherojštine jamči dva i pol sata atraktivne i uzbudljive zabave.

Vijenac 580

580 - 25. svibnja 2016. | Arhiva

Klikni za povratak