JAZZ AD LIBITUM
Veleposlanstvo Kraljevine Danske u povodu dana proslave rođendana Njezina Veličanstva Kraljice uobičajilo je dovesti u Zagreb istaknute danske jazz-sastave. To je pokrenuo nekadašnji veleposlanik u Hrvatskoj Bo Weber, i sam jazz-pijanist i ljubitelj jazza. Koncerti su bili zamišljeni za održavanje u rezidenciji veleposlanika, ali su nastupe, dan prije, u nekim drugim zagrebačkim prostorima mogli pratiti i drugi odabrani gosti. Tako smo prije dvije godine slušali izvrsni septet Swingtsyrke na čelu s pijanistom Oleom Kockom Hansenom, potom prošle godine trio pijanista Nicolaja Bentzona, a 28. i 29. travnja ove godine The New Jungle Orchestra istaknutoga danskog jazz-veterana, gitarista, skladatelja i aranžera Pierrea Dørgea.
Zanimljivi međunarodni skandinavski nonet održao je najprije cjelovečernji koncert u Dvorani Blagoja Berse zagrebačke Muzičke akademije, prikazavši se programom i načinom izvođenja kao glazbeno specifičan konceptualni sastav koji se interpretativno gotovo u potpunosti opredijelio za ideje i viđenje jazza svog leadera. Pierre Dørge dijelom je stasao na staroj tradiciji jazza koju već dulje vrijeme pokušava spojiti s modernijim glazbenim stečevinama, i to ponajprije nekih danskih uzora poput svoga nekadašnjeg mentora, kontrabasista i poznatoga danskog jazz-umjetnika Erica Moseholma, ali ne i oduprijeti se zamjetnim i snažnim utjecajima nekad avangardna danskog alt-saksofonista Johna Tchicaia. U idejnom, stilskom i izvedbenom smislu on ima uočljivu potporu svih mahom mlađih članova svog The New Jungle Orchestra, međunarodnog ansambla koji se ne libi izvedbe obogatiti i određenom dozom organiziranoga nereda, originalnosti i humora. U sastavu su uz leadera-gitarista Pierrea Dørgea nastupili sopran i tenor-saksofonist Jakob Mygind, norveški trubač Gunnar Halle, klarinetist, saksofonist i bas-klarinetist Anders Banke, izvrsni i vrlo eksponiran trombonist i solist pa i zapaženi showman Kenneth Agerholm, pijanistica i leaderova supruga Irene Becker, švedski kontrabasist Thommy Andersson, perkusionist iz Gane Ayi Solomon i švedski bubnjar Martin Andersen. Koncertni se program razumljivo dosta razlikovao od onoga izvedena dan poslije u rezidenciji veleposlanika Kraljevine Danske, gospodina Andersa Hougarda. Sastavljen od gotovo samih originala, u dijelovima kojeg se moglo prepoznati i neke melodije iz repertoara Dukea Ellingtona, u temama poput Caravan i The Mooche, takav program, karakteriziran ne baš jednostavnim strukturama u izvedbama pojedinih skladbi, traži stoga i posebne boje, pa su u liniji puhača uporabljeni sopran-saksofon i bas-klarinet. Sastav ima međunarodni karakter i stacioniran je u Kopenhagenu, a u njegovu jazzu mogu se nazrijeti evidentni utjecaji spomenutoga danskog avangardista Johna Tchicaia, ali i Charlieja Mingusa, Sun Ra Orchestra, a dijelom čak i znatno tradicionalnijega Pasadena Roof Orchestra. Uza sve to Dørgea zanimaju i glazbe raznih zemalja svijeta, što ga približava sintagmi world music. Lijepu je gestu zagrebačkom nastupu i publici Dørge učinio pronašavši na internetu i aranžiravši dijelove skladbe Blagoje Berse, nazvavši je Fragments In Moonlight. Izveo ju je na samu početku nastupa u Bersinoj dvorani. U programu koji u svemu zadovoljava Dørgeova glazbena zanimanja slušali smo tako na poseban način koncipirane i efektne originale kao što su Mozombo, Jubee Jubee, Balada para el trompetista te skladbu pijanistice Irene Becker Dualities. Dørge je prvi put predstavio i arco sviranje gitare s malim gudalom. Vrlo je važno naglasiti da Dørge gaji veliko poštovanje prema bluesu, koji u jazzu smatra neobično važnim, pa je izvedba bluesa temeljena na glasovitom St. Louis Bluesu s izvrsnim solistima bila jedna od najboljih i najzanimljivijih u programu koncerta.
Klikni za povratak