Uz prve Dane albanskog filma održane u zagrebačkom kinu Europa
Prikazivanje albanskoga filma u domaćim kinima, dakako ne na redovitom hiperholivudiziranom repertoaru multipleksa nego u art-kinima – a ona se silom prilika i sama sve više okreću komercijalnim sadržajima i programima – toliki je raritet i štoviše endemska pojava da ni upućenijem filmofilu nije lako prisjetiti se kinoprojekcije nekog naslova iz zemlje orlova. Kolokvijalno nazivana zemljom kontrasta, gdje se tradicija na svakom koraku sudara s modernosti, a prošlost sa sadašnjošću, Albanija je zemlja koja krupnim koracima pokušava, a u određenoj mjeri i uspijeva, nadoknaditi zaostatke na svim poljima, od infrastrukture preko turizma do kulture i međunarodne promocije, zaostatke stvorene najvećim dijelom tijekom četiri i pol desetljeća života u totalitarizmu. Slično rumunjskim i u određenoj mjeri njemačkim autorima, i albanski preferiraju intrigantne teme iz nacionalne povijesti 20. stoljeća, tamne mrlje iz ne tako daleke prošlosti koje – baš kao i angažirano, promišljeno i(li) duhovito propitkivanje negativnog nasljeđa, atavizama, patrijarhalnog mentaliteta, tradicije krvne osvete i konzervativizma – redovito bivaju predočene sudbinama „malih“ ljudi, gdjekad i na tragične načine suočenih s dominantnim stanjem i odnosima u albanskom društvu izgrađenom i na susretu nekadašnjeg Osmanskog Carstva i Zapada.
Kadar iz filma Albanac
Ambiciozniji su filmofili tijekom proteklih pet godina na domaćim filmskim festivalima i revijama mogli pogledati tek tri albanska filma realizirana u međunarodnoj suprodukciji. Prvi od njih, vrlo dobra egzistencijalna socijalna romantična drama Krvna osveta Amerikanca Joshue Marstona (Marija milosti puna) prikazana na festivalu filmova o ljudskim pravima, prilično je ugodno iznenadio spremnošću i sposobnošću za takve teme i priče senzibilizirana autora na temeljito i studiozno upoznavanje te intrigantno predočavanje jedne, što spletom okolnosti a što svjesnim pristajanjem na mentalitet kulturne kolonije, nepoznate kulture, njezinih ljudi i običaja. Oni isti ambiciozniji filmofili na lanjskom su devetom Festivalu mediteranskog filma u Splitu mogli pogledati nagrađivanu feministički intoniranu socijalnu dramu Zakleta djevica (Vergine giurata) suscenaristice i redateljice Laure Bispuri, adaptaciju romana Elvire Dones s pričom o mladoj mještanki albanskog sela koja se tradiciji i patrijarhatu odluči suprotstaviti odijevanjem poput muškarca i muškim načinom života te preseljenjem u Milano, što će ju i doslovno i metaforički osloboditi i preporoditi. Napokon, na prošlogodišnjem je pulskom festivalu prikazana unatoč brojnim slabostima solidna također feminizirana egzistencijalna socijalna drama Svijet (Bota) redateljskoga para Iris Elezi i Thomas Logoreci, djela kojem Elezi i Logoreci sa Stefanijom Casini supotpisuju i scenarij te koje je kao jedan od pet filmova prikazano u sklopu prvih Dana albanskog filma održanih od 5. do 7. travnja u zagrebačkom kinu Europa.
Kao i praktički svi ostali naslovi prikazani na Danima, unatoč određenim tehničkim nedostacima – primjerice komedija Priča iz prošlosti (Përralle Nga e Kaluara) projicirana je bez engleskog prijevoda – neosporno hvalevrijednoj manifestaciji za koju se valja nadati da će „pustiti korijenje“ te u idućim izdanjima biti medijski zamjetnija i više posjećena, i Svijet pati od nekih čini se općih idejnih, značenjskih i izvedbenih boljki. Riječ je o uglavnom suptilnoj ali ipak tezičnoj, narativno i idejno pravocrtnoj, predvidljivoj i značenjski razmjerno stereotipnoj storiji.
Kadar iz filma Svijet
U njezinu je središtu mlada konobarica Juli, koju izvrsno tumači Flonja Kodheli te slikoviti ljudi koji ju okružuju u kafiću čijim je nazivom naslovljen film. Kafić Bota smješten je u močvarnom području u dubokoj provinciji, a osim kao djelomično svratište funkcionira i kao metaforičko albansko društvo u malom. Dok je Juli naglašeno poštena i plemenita osoba te brižno skrbi o dementnoj baki s kojom se povremeno prisjeća pokojne majke, njezin sredovječni šef Beni sitni je kriminalac i švercer, amoralan tip, sve do završnice ne osobito negativan i simbolizira mutne albanske poduzetnike, one koji se pokušavaju prilagoditi domaćoj i međunarodnoj korupciji te poslovnom polusvijetu. Taj polusvijet predstavlja Talijan Filipo, tip očito premazan svim mastima, koji želi zaraditi na projektu izgradnje lokalne autoceste zbog čega Botu očekuje zatvaranje.
U obrađivanju lokalnog stanovništva Filipu pomaže naočiti mladi Mili, čini se hladan i proračunat tip zainteresiran za Juli, a ni ona neće ostati hladna. Tu je i pomalo naivna i lakomislena Nora, djevojka u dvadesetim godinama u površnoj, barem za njega, vezi s Benijem, koja zatrudni, a u pomalo trilerskoj završnici tragično skonča. Kafić Svijet propada, Julina baka od djevojke skriva pravu istinu o njezinim roditeljima stradalima za vrijeme komunističke diktature, mjesto zbivanja svojevrsni gulag u koji su naseljavani protivnici režima, truli temelji današnjeg albanskog društva s jedne strane izgrađena na prešućivanoj traumatičnoj prošlosti a s druge na poslovnom polusvijetu, nemoralu, kriminalu i doslovce ubojstvima – sastavnice su u cjelini pesimistične, ponešto preduge i repetitivne, ali i dovoljno efektne slike današnje Albanije pred čijim je građanima, kako sugeriraju autori osobito onima na stvarnoj i metaforičkoj margini s iščupanim korijenjem i nepouzdanim identitetom, nevesela i tjeskobna budućnost.
Najuspjeliji je naslov prikazan na manifestaciji socijalna egzistencijalna drama Albanac suscenarista i redatelja Johannesa Nabera, među ostalim supotpisnika scenarija hvaljene akcijske faction-drame Neosvojiva planina, djelo dramaturške i narativne kompaktnosti, realističnoga prosedea, sugestivne režije, učinkovito kreirana vjerodostojna socijalnog konteksta, vještog izbjegavanja patetike i u završnici melodrame te s uvjerljivim glumačkim nastupima.
Protagonist je mladi Arben Shehu, Albanac iz naslova u izvrsnu tumačenju Nika Xhelilaja, kojega smo mogli vidjeti i u neusporedivo inferiornijem ostvarenju Živ (Gjallë) Artana Minarollija, pošten i dobrodušan momak koji će zbog trudne voljene djevojke Etleve iz albanske provincije ilegalno emigrirati u Berlin, želeći zaraditi dovoljno novca za vjenčanje i pristojan početak zajedničkog života. Dakako da to nije sve, jer tu je i djevojčina obitelj, a oni su u skladu s tradicijom kćeri odabrali drugog ženika, baš kao i Arbenov u nekim od ključnih momenata nepouzdani mlađi brat Ilir. Možda i zbog nepoznavanja svakodnevice suvremenog albanskog društva, Johannes Naber pametno se usredotočuje na Arbenovo snalaženje u Berlinu, od obavljanja teških fizičkih poslova za malu nadnicu preko poznanstva s kolegom i prijateljem Slatkom, do sudjelovanja s njim u ilegalnom švercu imigrantima u organizaciji stanovitoga Damira u tumačenju splitskoga glumca Stipe Ercega.
Autori vrlo učinkovito gradiraju dramsku napetost te razvijaju priču i likove, uz slojevito profiliranje i usložavanje njihovih odnosa, oslanjajući se na turoban socijalni kontekst s prljavim svratištima i podstanarskim sobicama, brzim pokapanjima tijekom šverca preminulih emigranata, sukobima i premlaćivanjima. Protagonist pritom čvrsne, ogrubljuje te shvaća u kakvu se svijetu i okolini nalazi. On će tijekom filma biti prisiljen raskrstiti s većinom iluzija, a kad naposljetku i sam postane nasilnik i lopov, uvjeravat će se da to čini samo zbog Etleve i njihova djeteta. No ona je u međuvremenu rodila i s djetetom odselila u Tiranu, k tome je također ogrubjela i postala razočarana mlada žena, pa kad se u konačnici susretnu ni jedno od njih neće biti iste osobe kao na početku. Autori tu ostavljaju otvoren kraj, odnosno mogućnost njihova zajedničkog života, ali pod posve novim okolnostima, s ljubavlju što možda i nije uspjela preživjeti sve kušnje te sudar sa stvarnošću i gubitkom iluzija. I ovaj film donosi uglavnom predvidljivu, stereotipnu priču, podjednako u dramaturgiji, karakterizaciji i oslikavanju socijalnoga konteksta, no to čini na promišljen, zreo, ambiciozan i artikuliran način.
Humorna drama Istok, zapad, istok: Posljednja utrka scenarista i redatelja Gjergjja Xhuvanija iz 2009. spretno scenografski i ikonografski rekonstruira albansku provinciju i Rim 1990. To je mjesto zbivanja storije o nacionalnoj biciklističkoj momčadi koja bi na amaterskom natjecanju u Francuskoj trebala zastupati zemlju.
Strogi partijski birokrati zadatak pripremanja i vođenja momčadi pod prijetnom strogih kazni u slučaju neuspjeha povjerili su nekadašnjem nacionalnom prvaku Ilou Zotou, i on će pun vjere u sebe, svoje ljude i biciklizam kao sport prionuti poslu, i ne sluteći da će skore velike društveno-političke promjene njihov trud učiniti uzaludnim. Štoviše, kad iz luke Drač brodom doputuju u Rim, dočekat će ih vijesti o revolucionarnim promjenama u njihovoj zemlji, zbog čega je oni odjednom više ne predstavljaju. Ne samo što ne mogu nastaviti put za Francusku nego se ne mogu vratiti ni u Albaniju jer nemaju vize za prolazak kroz tadašnju Jugoslaviju i Grčku, pa će se redom zbunjeni i naivni protagonisti naći izgubljeni i doslovce na ničijoj zemlji, u međugraničnom području.
Tu će započeti njihova odiseja ilegalnoga povratka u domovinu, a pomagat će im simpatični ljudi koje autor prikazuje s mnogo ljubavi i altruizma. U ishodištu filma su altruizam i vjera u čovjeka, više u pojedinca, a manje u zajednicu, poželjno manju, provincijalnu i neiskvarenu, a sve to redatelj predočava s osloncem na češki humor s eksploatacijom humora situacije i lagano pomaknutih karaktera te s natruhama groteske i apsurda.
Klikni za povratak