Vijenac 576

Glazba

Ansambl Minstrel u Viteškoj dvorani Braće hrvatskog zmaja

Radosno bilo života

Davor Schopf

Europski dan rane glazbe obilježava se, pod pokroviteljstvom UNESCO-a, 21. ožujka, u čast Bachova rođendana. Prije četiri godine organizirala ga je Europska mreža za ranu glazbu (REMA) sa željom da, posredovanjem koncerata, konferencija i drugih događanja, promiče europsko glazbeno nasljeđe. REMA okuplja šezdesetak festivala i koncertnih priredbi rane glazbe iz dvadesetak europskih država.

Vokalno-instrumentalni Ansambl za ranu glazbu Minstrel, koji već dva i pol desetljeća izvodi glazbu srednjega vijeka, renesanse i ranog baroka, počeo je svoj ovogodišnji Koncertni ciklus u Viteškoj dvorani Braće hrvatskog zmaja MMXVI, upravo na taj dan, dajući hrvatski doprinos toj manifestaciji.

 

 

 


Ansambl Minstrel već 25 godina izvodi glazbu srednjeg vijeka, renesanse i baroka  / Snimio Davor Schopf

 

 

Program je bio naslovljen Canzoni dall’amore di lontano. Članovi Minstrela, u stilskim kostimima, pjevali su o Ljubavi, prenoseći glazbene misli nekih davnih vremena današnjem slušatelju izravno i neposredno, bliskošću i jednostavnošću njegovanoga glazbenog izraza specifična stila. Nježan zvuk starih glazbala, prebiranje po strunama i tipkama, zvuk arhaičnih udaraljki i nježni vokalni zapjevi ispunjavali su primjeren ambijent Viteške dvorane, okružene drvenom galerijom.

Na programu je bio izbor vokalnih i instrumentalnih skladbi talijanskih skladatelja iz šesnaestog, do druge polovice 17. stoljeća. Najstariji od njih su Antonio Scandello i Filippo Azzaiolo iz 16. stoljeća, s prijelaza je u sedamnaesto Giovanni Girolamo Kapsperger, dok su Biagio Marini i Marco Uccellini živjeli u 17. stoljeću. Svi su oni bili glazbenici svojega doba – skladatelji, pjevači i virtuozi pojedinih glazbala u istoj osobi. Scandello je bio i dvorski kapelnik u Dresdenu. Kapsperger je njemačkoga podrijetla. Marini je bio Monteverdijev suradnik. Uccellini je skladao opere i balete koji se nisu sačuvali. Najmanje se zna o Azzaiolu, iako je njegov napjev Chi passa per’sta strada, što smo ga čuli, bio jedna od najpopularnijih pjesama 16. stoljeća.

Niz vokalnih napjeva i madrigala izmjenjivao se s instrumentalnim formama balletta, gagliarda, correnta, ciaccona. Kako doprijeti do voljene osobe, kako pronaći ljubav, kako je sačuvati, kako je uzvisiti i ovjekovječiti, može li se to ili su ljudi prepušteni usudu bez utjehe, vječna su pitanja, a zastupljeni skladatelji skloni su, barem u tom izboru, afirmativnim pogledima. Najbolji je primjer za to bila Kapspergerova skladba Alla luce s osebujnim, putenim ritmovima što otkucavaju radosno bilo života. U instrumentalnom dijelu isticala se Uccellinijeva Aria sopra la Bergamasca, razigrani duo s kontrapunktskim i imitacijskim dijalogom blokflaute i violine.

Članove Minstrela, koje odlikuje vrsnost glazbeničkog umijeća i specijalističko znanje o interpretativnim zahtjevnostima rane glazbe, valja ponaosob istaknuti. To su instrumentalisti Sandra Munić, Lada Magdalenić Morpurgo, Lea Šušanj Lujo, Kaja Farszky, Pedro Abreu i Ante Beno (ujedno umjetnički voditelj) te pjevači Vesna Matana Matić, Goran Grčić, Nenad Kosak i Tomislav Vlahutin. Ciklus MMXVI. sadržava još četiri koncerta, a sljedeći, pod naslovom Pisma o Kapspergeru, na programu je 28. svibnja. Očekujemo ih nestrpljivo.

Vijenac 576

576 - 31. ožujka 2016. | Arhiva

Klikni za povratak