Vijenac 568

Film

Most špijuna, red. Steven Spielberg, SAD, 2015.

Moralne pouke Hladnoga rata

Tomislav Čegir

Film Most špijuna Stevena Spielberga nedvojbeno dokazuje vitalnost još jednoga holivudskog veterana. Ako zanemarimo film Avanture Tin Tina (2011) kao jasnu posvetu znamenitome stripu crtača i scenarista Hergea, u ovome se desetljeću Spielberg posvetio povijesnim temama. Tako je Put rata (2011) smješten u razdoblje Prvoga svjetskog rata, Lincoln (2012) je svjedočanstvo životopisa jednoga od najvažnijih američkih predsjednika kao i razdoblja Američkoga građanskoga rata, dok Most špijuna – temeljen na stvarnim događajima – zrcali sam vrhunac Hladnoga rata i obuhvaća razdoblje od 1957. do 1961. godine. Potpisnici scenarističkoga predloška Matt Charman te Ethan i Joel Coen u skladnoj suradnji sa Spielbergom vjerodostojno rekonstruiraju povijesnu faktografiju, prilagođavajući je dakako sastavnicama filmskoga jezika. Posrijedi je vrlo promišljen žanrovski koktel na razmeđu povijesnog i dramskog te špijunskoga i trilera.

 

 

 


Most špijuna
može očekivati i nominacije za Oscara

 

 

Kada odvjetnik Jason B. Donovan (Tom Hanks) prema nalogu preuzima obranu uhićenoga sovjetskog špijuna Abela (Mark Rylance), njegovo djelovanje postaje otponcem propitivanja vrijednosti američkoga pravosudnoga sustava, ali i društva u cjelini. Kako unatoč hladnoratovskom okružju Donovan ustraje na zagovaranju temeljnih ustavnih kao i etičkih vrijednosti, Abel nije osuđen na smrtnu kaznu, a zaplet se komplicira sovjetskim hvatanjem pilota špijunskoga aviona (Austin Stowell) te istočnonjemačkim uhićenjem američkoga studenta (Will Rogers) tijekom izgradnje Berlinskoga zida. Pritom Donovan posreduje u razmjeni zatočenih, a film se prostorno premješta iz američkoga u europsko podneblje.

Most špijuna odražava barem nekoliko temeljnih obilježja Spielbergova stvaralaštva. Junak je individualac i zastupa vlastiti vrijednosni sustav zbog čega se sukobljava čak i sa samim društvenim institucijama te doživljava i osudu javnosti, a nakon toga suočava se sa situacijom koja naizgled nadilazi njegove mogućnosti učinkovitoga djelovanja. U svome moralnome kodeksu odražava tako i sasvim humanističko stanovište u kojemu se čak i izgledni neprijateljski špijun razmatra kao punopravna osoba vrijedna spašavanja. Dakako, junakova je egzistencija povremeno ugrožena, no ustrajnost ipak dovodi do ostvarenja zadanoga cilja te osobnoga, obiteljskoga i društvenoga vrednovanja.

Mogli bismo ustvrditi da takvim junakovim etičkim postavkama, njegovim požrtvovnim djelovanjem usprkos preprekama kao i čitavim filmskim smjernicama, Most špijuna postaje izravnim nasljednikom klasične holivudske kinematografije, pogotovo 1950-ih godina. Tako u Spielbergovu ostvarenju uočavamo dvojake veze s naznačenim razdobljem, društvene i filmske, ujedno razmatrane kroz prizmu opće i kulturne povijesti. Nenametljiva je kritika državnih institucija poput sudstva, medija ili pak tajnih službi jasna i razlučuje se u nerazumijevanju drugoga, nacionalno i ideološki suprotstavljenoga predznaka. Ipak, kako je Steven Spielberg predstavnik matice američke kinematografije, ta naznačena kritika ne može a i ne nastoji biti subverzivnom, već kroz junakovo ispravno djelovanje žanrovski korigira navedene nedostatke i postaje revaloriziranjem društvenoga ustroja i njegovih temeljnih vrijednosti, odnosno potvrda demokratskoga sustava i njegovih sposobnosti da uvidi vlastite pogreške.

Most špijuna film je izrazito uspjela oslikavanja razdoblja druge polovine 1950-ih i početka 1960-ih. Precizan u svakome detalju, dojmljivoga produkcijskoga dizajna, uvjerljive kostimografije i snimateljskoga rada Janusza Kaminskog s raskošnom paletom boja i kolorističkim suprotstavljanjem geografskih predznaka. Tako je uglavnom topli kolorit američkih prostora oprečan blijedim bojama Berlina i nekadašnje Demokratske Republike Njemačke. Nedvojbeno je da Steven Spielberg promišljeno koordinira sve sastavnice filmske cjeline pa je i glazba Thomasa Newmana primjerena u emocionalnom opsegu filma, a i Spielbergovi su redateljski postupci iznimni. S bogatim iskustvom, samosvjesna stava i pristupa, američki se filmski velikan u ovome filmu iznova iskazao izvanrednim u redateljskim postupcima. Zamalo su sve scene izrazito uspješno elaborirane, precizna izbora kadrova i njihova trajanja. Teško je uočiti zalihosne scene u tek kratkom karikiranju sovjetske obitelji špijuna Abela, a uspješno variranje filmskoga ritma podcrtava i intenzitet cjeline. Nesumnjivo su izuzetna i glumačka ostvarenja Toma Hanksa i Marka Rylancea. Iskusni Hanks je likom Jasona B. Donovana iznova dosegnuo vrhunce stvaralaštva, nasljedujući glumački status i izvedbu pojedinaca klasičnoga Hollywooda poput Henryja Fonde. S druge strane, minimalizam Marka Rylancea odražava stoicizam njegova lika, a uglavnom kratki dijaloški iskazi izrazito su dojmljivi u gledateljevoj percepciji.

Tako bez poteškoća možemo ustvrditi da je Most špijuna izrazito uspjelo ostvarenje. Ne samo da je riječ o jednom od stožernih djela u Spielbergovu opusu nego i o jednom od najupečatljivijih ovogodišnjih filmova. Možda i nije prerano ustvrditi da bi tako visoka razina kvalitete filma te društveno aktualna tema hladnoratovskoga sukoba, kao i afirmacija demokratskih dosega Mostu špijuna mogao priskrbiti niz nominacija za prestižnu nagradu Američke filmske akademije.

Vijenac 568

568 - 10. prosinca 2015. | Arhiva

Klikni za povratak