Vijenac 568

Film

Uz kinopremijeru filma Život je truba redatelja Antonija Nuića

Ljubavno pismo Zagrebu

Josip Grozdanić

Komedija Život je truba treći je dugometražni projekt Antonija Nuića, autora koji se potkraj 90-ih prošloga stoljeća javio kao scenarist i redatelj zapaženoga kratkog filma Na mjestu događaja te kao scenarist kratkih Rano buđenje i Pos´o je dobar, a para laka Mladena Dizdara. Godine 2004. Nuić je s Borisom T. Matićem i Zvonimirom Jurićem kao autor posljednjega segmenta supotpisao omnibus Seks, piće i krvoproliće, svojevrsno nulto izdanje Zagrebačkih priča koje se reklamiralo kao prvi hrvatski film o subkulturi nogometnih navijača, što je bilo tek dijelom točno. U naslovu Krvoproliće Nuić se pozabavio mentalitetom tipičnih pripadnika navijačke subkulture te kreirao odlično režiranu i naglašenim realizmom obilježenu, intrigantnu i aktualnu minijaturu o patrijarhalnom mentalitetu urbanih mladih ljudi te njihovu primitivizmu i mizoginiji. Samostalni dugometražni prvijenac Sve džaba potvrdio je Nuićevu sklonost stvaranju epizodno strukturiranih djela (crno)humornog odmaka, u kojima se s osloncem na raspoložene glumačke nastupe duhovito eksploatiraju klišeji o duhu i mentalitetu određenih etniciteta, ili po nečemu specifičnih društvenih skupina, u konkretnom slučaju suvremenoga bosanskog društva. Vrlo dobro režiran film patio je od dugog trajanja, razvučenosti i neujednačenosti, što su osobine koje će Nuić u potpunosti ispraviti u sljedećem projektu, izvrsnoj psihološkoj obiteljskoj melodrami Kenjac, koja i nakon recentnog naslova ostaje njegovo najuspjelije ostvarenje, kao djelo iznimno sugestivne i promišljene režije, maestralne fotografije i tjeskobnog ozračja.

 

 

 


Svi glumci u filmu ostvaruju raspoložene nastupe

 

 

Budući da su središnja tema Kenjca odnosi u tradicionalnoj patrijarhalnoj obitelji, čini se da su obiteljske relacije možda i omiljen Nuićev motiv, jer su one i u žarištu komedije Život je truba, u kojoj iz očišta središnjega protagonista Borisa Burića zvanog Bura, kojeg tumači izvrsni Bojan Navojec, upoznajemo dvije (malo)građanske zagrebačke obitelji. Jedna je njegova i njegova starijeg brata Drageca (primjereno podigran Goran Navojec), izrazito dobrostojeća, u kojoj svi članovi žive na grbači muža i oca, mesara Zdravka, u interpretaciji odličnoga Zlatka Viteza, koji se nakon dugo godina vratio filmu, a druga ona njegove zaručnice i uskoro supruge Jane, koju utjelovljuje sjajna Iva Babić, glumačko otkriće iz psihološke krimi-drame Hitac Roberta Orhela. Boris je simpatičan i dobrodušan, ali i nepopravljivo lijen momak koji unatoč nagovaranju majke Marije (vrlo dobra Mirela Brekalo) ne želi s Dragecom raditi u očevoj klaonici i koji za sebe tvrdi da je jazz-trubač, premda (i) zbog treme još nije imao pravi nastup s bendom. Nedugo nakon početka Boris se ženi trudnom Janom, i ne vidi ništa problematično u tome da živi od očeva novca. No mirne živote svih njih, pa i Janinih roditelja Klare i Slavena, koje tumače Ksenija Marinković i Filip Šovagović te koji su postulirani kao obrazovani i pomalo benigno dekadentni pripadnici srednje klase kojima imponira kćerina udaja za sina bogata mesara, poremetit će otkriće da je Dragec ovisnik o kocki koji je kartajući s prijateljem i očevim knjigovođom Pikom (Filip Križan) upao u velike novčane dugove, kao i s tim povezana Marijina sumnja da je Piko Zdravkov izvanbračni sin o kojem on skrbi gotovo jednako brižno kao i o vlastitim sinovima.

Nuić voli, razumije i poštuje svoje likove, on s njima suosjeća i ni u jednom trenutku ne kritizira niti osuđuje postupke nikoga od njih, štoviše, upravo su njihovi manji ili veći, ali tako ljudski, nedostaci bitan gradivni element afirmativnog odnosa prema likovima. I kad se rodi sumnja o Zdravkovu izvanbračnom sinu, autoru su mnogo važnije (komične) reakcije i ponašanja likova nego moguća utemeljenost te sumnje. Zahvaljujući tomu i smještanju priče u milje zagrebačkoga građanstva, kao i predominantnom altruizmu i empatičnom humoru koji počiva na kombinaciji komedije karaktera, mentaliteta i situacije, Život je truba može podsjećati na filmove Kreše Golika. No riječ je o djelu koje mnogo više duguje poetici i izvedbenom prosedeu velikog Britanca Mikea Leigha, što se ogleda ne samo u profiliranju likova kroz obične, male svakodnevne detalje i dijelom ritualizirana obiteljska druženja na dvjema velikim gozbama, vjenčanju Borisa i Jane te proslavi Badnjaka, nego i u dojmljivom radu s glumcima koji redom ostvaruju raspoložene nastupe, u toj su mjeri prirodni, opušteni i šarmantni da se čini kao da je i Nuić, baš poput Leigha, s njima mjesecima ranije živio i radio na ulogama da bi postigao najveću moguću razinu uvjerljivosti.

Napokon, odličnim soundtrackom u kojem odzvanjaju i Ivo Robić i Drago Mlinarec i Jura Stublić i brojni drugi što stariji što noviji evergrini, u tolikoj mjeri da film pršti od glazbe, kao i nizom promišljeno raspoređenih sekvenci Borisovih gradskih vožnji biciklom, od Šubićeve preko Jadranskog mosta do Novog Zagreba, Život je truba funkcionira i kao ljubavno pismo Zagrebu, posveta njegovoj svakodnevici, prošlosti i sadašnjosti. I u tom smislu Nuić se naslanja na Golika, ali ponajprije ostaje svoj te polučuje inteligentnu, duhovitu, zabavnu i razgaljujuću komediju.

Vijenac 568

568 - 10. prosinca 2015. | Arhiva

Klikni za povratak