Vijenac 567

Glazba

Berlinski simfonijski orkestar, Lisinski subotom, 21. studenoga

Virtuozni Aleksej Volodin

Marija Saraga

Prije nešto više od tri godine, zagrebačka publika upoznala je virtuozno muziciranje ruskog pijanista Alekseja Volodina, koji je tada u Lisinskom nastupio uz Beogradsku filharmoniju. U subotu, 21. studenoga, Volodin se ponovno pojavio na pozornici zagrebačke dvorane, ovaj put uz pratnju jednog od slavnih orkestara iz glavnoga njemačkog grada – Berlinskog simfonijskog orkestra. Orkestrom je ravnao njegov dugogodišnji šef dirigent, izraelski dirigent i skladatelj Lior Shambadal, a program koncerta naslovljena Beethoven iz Berlina sastojao se od dvaju kapitalnih djela Beethovenova takozvanoga herojskog opusa, jednog koncerta i jedne simfonije, oboje u herojskom tonalitetu Es-dura – bio je to Peti koncert za klavir i orkestar, op. 73, poznat i kao Carski koncert te Treća simfonija, op. 55, Eroica.

 

 

 


Aleksej Volodin u tumačenju Beethovenova Carskog koncerta  / Snimio Tugomir Hrabrić

 

Aleksej Volodin svoju je dionicu izveo s dojmljivom lakoćom, a u njegovu muziciranju na jedinstven način povezuju se snaga, tehnička izvrsnost, ali i finoća tonskog oblikovanja i toplina ekspresije – sve u službi poetske, duboke i proživljene interpretacije djela. Virtuozitet njegove izvedbe ni na trenutak ne umanjuje brigu za tonsko oblikovanje, fraziranje i osjećanja glazbenog sadržaja. Besprijekorna artikulacija odlikovala je Volodinovu izvedbu u svakom trenutku, pa i u najbržim pasažama. Snaga i angažman kojima stvara glazbu nikada ne prelaze u grubost, a njegov kristalni ton, nevjerojatno lijepe boje u pianissimu, podsjećao je na najfiniju, nebesku muzičku kutiju.

Orkestar je svirao oblikujući snažne karaktere, a posebno dobro bilo je njihovo izlaganje drugoga stavka: maestro je uzeo široki Adagio unutar kojega je svaka fraza donesena i ispjevana bez imalo žurbe i dopušteno joj je da odzvoni. Maestro Lior Shambadal odaje dojam da je čvrste ruke, a orkestar ga slijedi, što je bilo vidljivo i u tome kako je pazio da nikada jačinom zvuka ne naruši čujnost solista, a to je s orkestrom postizao čak i u trenucima kada je Volodin svirao posve tiho.

Jedine zamjerke orkestru mogli bismo naći u ponekim nespretnim odgovorima na Volodinove fraze, kada nisu mogli uskladiti tempo s pijanistom, kao i nečisto sviranje oboa, koje su u nekoliko navrata odudarale u intonaciji i svirale resko.

Završni akord Beethovenova koncerta, nakon briljantnoga, rasplesanog posljednjeg stavka, publika je dočekala burnim pljeskom, a raspoloženi Volodin nije ostao dužan; izveo je čak dva dodatka, Chopinovu Mazurku u ­f-molu, op. 7, br. 3 te Scherzo, op. 12, br. 10 Sergeja Prokofjeva.

Izvedba Beethovenove Eroice protekla je uredno, no ipak nismo se mogli oteti dojmu da je djelo izvedeno pomalo rutinski, da je nedostajalo napetosti na pozornici, posebno u drugom stavku, posmrtnom maršu, u kojem nije lako zadržati koherentnost dramatskoga luka. U brzim stavcima to je bilo manje zamjetno, jer je maestro Shambadal s orkestrom snažno oblikovao akcente i geste, a u trećem stavku, Scherzu, i lijepe kontraste – iako je i njima nedostajalo vatre. Tehnički zadovoljavajuća izvedba nije polučila i uspjeh na razini interpretacije, a to je potvrdila i publika, koja je djelovala nedodirnuta inače dramatičnom i snažnom Beethovenovom glazbom.

Nakon višestrukoga pozivanja dirigenta na naklon, maestro Shambadal je Berlinski simfonijski orkestar poveo u energični dodatak, uvertiru Mozartovu Figarovu piru.

Vijenac 567

567 - 26. studenoga 2015. | Arhiva

Klikni za povratak