Vijenac 565

Kazalište

Peter Shaffer, Leticija i Ljublist, red. Ivica Šimić, Mala scena, Zagreb

Blistava gluma Vitomire Lončar

Mira Muhoberac

Za svoj je glumački jubilej, četrdeset godina umjetničkoga djelovanja na sceni, Vitomira Lončar, direktorica kazališta Mala scena, odabrala sunaslovnu ulogu u predstavi Leticija i Ljublist autora Petera Shaffera. U simboliku izbora ulazi i redatelj predstave Ivica Šimić, suosnivač i umjetnički direktor toga kazališta. Bračni je par, naime, prve glumačke korake ostvarivao skupa i na samom svom mladenačkom početku u Zagrebačkom kazalištu mladih, u kojem je Vitomira Lončar s Ivicom Šimićem na sceni, glumila kao tinejdžerica u ulozi Smiljke u predstavi Mačak Džingiskan i Miki Trasi Vesne Parun u režiji Zvjezdane Ladike, te u Nevidljivom Leonardu Norme Šerment, da bi profesionalnu karijeru započela također u ZKM-u, ulogom Žutoga u Osvajanju kazališta Dubravka Jelačića Bužimskog, dobivši 1985. Nagradu hrvatskog glumišta, koju je 1984. zaslužio i Ivica Šimić ulogom Vuka u svojoj prvoj profesionalnoj predstavi, Igrajmo se Crvenkapice redatelja Damira Munitića u ZKM-u.

 

 

 


Vitomira Lončar i Jasna Bilušić, obje glumice izvrsne su u svojim interpretacijama / Snimio Saša Novković

 

 

Za ulogu Gospođice Framer odlučili su dati priliku mladoj glumici Lani Heleni Hulenić, koja je donijela na scenu glumački šarm, inteligenciju i ugodnu karizmu. Za posjetitelje Fustian Housea, zdanja izgrađena u 16. stoljeću, angažirali su mlade glumce kazališta Teatar M&M, koji su glumački dobro pokazali promjenu percepcije svijesti o turističkom vođenju poviješću. Ivica Šimić odlučio je zatvoriti simbolički krug, kao redatelj predstave sam odglumivši dvije manje, a važne uloge, pa se kao Mr. Bardolph i kao Mrzovoljni čovjek pojavljuje u drugom dijelu stvarajući potreban otklon te vraćajući publiku u kazališnu povijest, kad je sam glumio iste te dvije uloge u predstavi (tad pod naslovom Lettice i Ljublist) u prijevodu i režiji Vlade Habuneka, premijerno izvedenoj u ratom pogođenoj Hrvatskoj, 8. ožujka 1992, u kojoj je Vitomira Lončar glumila Miss Framer.

Izbor predstave uvjetovan je barem još dvostruko simbolički: umjetnički par prvi je put vidio predstavu 1990. u New Yorku, gdje je nakon praizvedbe 1987. i dviju sezona na West Endu nakon 760 izvedbi svoju čaroliju pokazala na Broadwayu. Tzv. srednja kazališna struja osamdesetih godina presudna je bila u izboru teksta za Malu scenu, koja je željela raditi „duhovito, inteligentno kazalište, kazalište riječi, kazalište velikih glumačkih osobnosti“. Izbor izvrsnih hrvatskih glumica Neve Rošić, kao Lettice Douffet i Nade Subotić, kao Lotte Schoen, uz tekst autora Crne komedije, Equusa, Kraljevskoga lova na Sunce i Amadeusa, višestruko nagrađivana engleskoga dramatičara i scenarista Petera Shaffera (r. 1926) nije mogao biti točniji. Simbolika teksta koji pokazuje mijenjanje povijesti Ujedinjena Kraljevstva podudarala se s tužnom hrvatskom stvarnošću Domovinskoga rata u kojem su nestajali ljudi, kuće, crkve, dvorci, obitelji... Gostovanje Male scene u okupiranom Dubrovniku početkom svibnja 1992. prva je kazališna predstava u napadnutom Gradu koji je pokazao Europi da napokon mora reagirati zbog velikosrpskih napada na hrvatsku kulturnu i ljudsku baštinu. Ali, kad se čini da se životni i kazališni krug zatvorio, u predstavi se 2015. događa otvaranje kruga i veliki obrat, najviše zahvaljujući glumicama Vitomiri Lončar i Jasni Bilušić.

I ova predstava govori o nestanku Zagreba kakav je nekad postojao, o nestanku Europe kakva je nekad bila, o nestanku svijesti o vrijednosti, ali više od svega govori o snazi kazališne i glumačke umjetnosti, o egzistencijalnoj cjeloživotnoj borbi dviju (i svih) hrvatskih glumica u pokazivanju blistavih talenata koji se rijetko mogu gledati na hrvatskoj kazališnoj sceni. (Vitomiru Lončar, što zbog njezine bolesti, epilepsije, što zbog drugih razloga i producentskih i nastavničkih angažmana nismo kao glumicu gledali punih jedanaest godina.) U ulozi Leticije Douffet Vitomira Lončar odbacila je sve tuge, borbe, bolesti, nesreće i pritiske javnosti u borbi za kazalište i potpuno se prepustila glumačkoj igri i radosti stvaranja. Pokazuje eruptivnu glumačku energiju, maksimalnu radost igre, duhovitost i glumačku inteligenciju, sjajan izgovor opsežnoga teksta, odbacuje sve konvencije i stereotipe. U ulozi turističkog vodiča mijenjajući povijest Ujedinjenoga Kraljevstva uspjela je promijeniti svoju glumačku, ali i velik dio hrvatske glumačke stvarnosti i povijesti pretvorivši je u vječno, ničim opterećeno, glumačko trajanje. Njezina gluma leđima publici u sceni s mačkom jedna je od najlucidnijih i najpotresnijih scena.

U glumačkoj izvedbi briljira i Jasna Bilušić kao u prvi mah hladna i činovnički zakočena Lotte Schoen: minimalističkim glumačkim preobrazbama, sjajnom mikroglumom, u scenama skupa s Vitomirom Lončar pokazuje veliku snagu „prosvjetljenja, poduke i podignuća“ svijesti o povijesti i sadašnjosti.

U lucidnim kostimima preobraženima vlasuljama (ponovno umjetničko djelo Mirjane Zagorec), u minimalističkoj scenografiji (Dinka Jeričević), uz oblikovanje svjetla Željke Fabijanić Šaravanja te fotografije Saše Novkovića i likovno oblikovanje Ivice Šimića, ova predstava pokazuje snagu malešnoga kazališta.

Predstava će imati samo trideset izvedbi, a posljednja će biti 29. studenoga.

Vijenac 565

565 - 29. listopada 2015. | Arhiva

Klikni za povratak