Vijenac 564

Glazba

Dubrovački jesenji koncerti

I klasika i jazz – sve za pet!

Miljenko Jelača

Nakon vrlo uspješnog, trećeg po redu festivala klasične glazbe Dubrovnik u pozno ljeto, Dubrovački simfonijski orkestar, kao organizator, za prve dane lijepe i sunčane jeseni pripremio je nekoliko privlačnih koncerta nazvavši ih Jesenjim glazbenim moskarom. Sastavljen od pet koncerata klasične glazbe i dva jazz-koncerta, donio je još jedan atraktivan glazbeni niz, po mnogim odlikama uspješniji od glazbenog programa 66. dubrovačkih ljetnih igara. Ugostili su tako dvoje istaknutih umjetnika ovoga dijela Europe, slovenskog dirigenta i bečkoga profesora dirigiranja Uroša Lajovica i bečku pijanisticu Jasminku Stančul (rođenu u Subotici, koja je osamdesetih godina kao novosadska studentica Arba Valdme bila u Dubrovniku čest gost s Ritom Kinkom i Aleksandrom Madžarom) potom još troje pijanista, uglednog europskog doajena Stephena Kovacevicha, Ruskinju Zlatu Chochievu i Nairu Asatrian, Armenku (s dubrovačkom adresom) te dva jazz-ansambla, zagrebački gipsy swing sastav Gadjo Manouche i riječki Darko Jurković Jazz Quartet s violinistom Goranom Končarom.

 

 

 


Gadjo Manouche s Dubrovačkim simfonijskim orkestrom  / Snimio Željko Tutnjević

 

 

Svi koncerti održani su u Atriju Kneževa dvora i bili su puni mahom inozemne znalačke publike koja je tradicionalno u rujansko kasno ljeto i početkom jeseni u Dubrovniku mnogobrojna. Jasminka Stančul izvanredno atraktivnim i muzikalnim pijanizmom, a Uroš Lajovic sjajnim voditeljskim dirigentskim nadahnućem izazvali su ovacije na dvama koncertima, prvom na kojem su s angažiranim i za vrhunske domete raspoloženim Dubrovačkim simfonijskim orkestrom izvodili, uz Lisinskijevu idilu, Beethovenovu glazbu – 3. klavirski koncert u c-molu i 8. simfoniju, a na drugom Mozartovu (Malu noćnu muziku, Klavirski koncert u A-duru, KV 488 i djelomično Prašku simfoniju, prekinutu zbog kiše). Jasminka Stančul je za klavirom s puhačkim kvintetom DSO-a (A. Gjaja-Kocković, flauta, R. Santini-Glavinović, oboa, S. Medo, klarinet, M. Novaković, fagot, i T. Kursar, rog) izvela tri puhačka kvinteta, Danzija, Papandopula i Beethovena, ponovno oduševivši publiku.

Dva dana prije zagrebačkoga nastupa u okviru ciklusa Lisinski subotom Stephen Kovacevich, koji je na turneji kojom proslavlja 75. rođendan, bio je i u Dubrovniku te zajedno sa po njegovu sudu vrlo atraktivnom ruskom pijanisticom Zlatom Chochievom pred prepunim auditorijem izveo zanimljiv program. U prvom dijelu Zlata Chochieva tumačila je
Rahmanjinova (Etudes-tableaux, op. 39 i op. 33, br. 2, Allegro) a u drugom je Kovacevich uvjerljivo izveo Schubertovu Sonatu u B-duru, D. 960.

Svojevrsni odmak od dubrovačke koncertne prakse bila su dva jazz-koncerta na kojima su nastupili glazbenici o kojima je Vijenac protekle godine objavio dva napisa u kolumni Jazz ad libitum. Nakon nekoliko uspjelih nastupa, što u klubovima u Varaždinu i Zadru te na uličnim svirkama u Zagrebu (pred hotelom Dubrovnik) i u Dubrovniku (na Stradunu i pred Sponzom), gipsy swing-sastav Gadjo Manouche pozvan ja da kao gostujući sastav svira i u Kneževu dvoru s Dubrovačkim simfonijskim orkestrom pod brižnim i muzikalnim vodstvom Tomislava Fčinija. Koncert je bio i svojevrsna posveta Djangu Reinhardtu, glavnom promicatelju gipsy swinga, glazbe koja je svojim stilom bila europski odgovor američkom dixielandu. Za tu je priliku Damir Butigan, trubljač u dubrovačkom orkestru, pripremio jedanaest aranžmana za orkestar i pritom iskazao zapažene sposobnosti za taj važan glazbenički ostvaraj i dobro poznavanje glazbe koju je pripremio za izvedbu benda i orkestra. A svirali su se jazz-standardi iz tridesetih godina kao Them There Eyes, Sweet Georgia Brown, The Continental pa francuske šansone La Foule koju je interpretirala Édith Piaf, Le Poinçonneur des Lilas Sergea Gainsbourga, sve do završnoga Petka 13, Vendredi 13 Djanga Reinhhadta.

Publika je s oduševljenjem ispratila i taj koncert i na kraju dugotrajno odobravala, pa je dobila i biseve, ponavljanje Continentala koji je s Gadjom pjevala njihova stalna pjevačica Ivana Kujundžić, pa Luludiu i na kraju, uz duhovitu Fačinijevu najavu i obradu Podmoskovskih večeri Vasilija Solovjova-Sjedoya i Mihaila Matusovskog, sovjetskog šlagera iz 1955.

Napokon u Atriju Kneževa dvora održan je i Meeting Point, zajednički koncert violinista Gorana Končara i jazz-kvarteta Darka Jurkovića. Povezala ih je lanjska izvedba Capriccia za violinu solo i jazz-kvartet Borisa Papandopula, pa su nastavili surađivati te na ovom koncertu svirali mahom originalne skladbe Zvjezdana Ružića, Darka Jurkovića i Henryja Radanovića te Krunoslava Levačića, započet skladbom Adieu Miljenka Prohaske. Kao gošća Jurkovićevu kvartetu pridružila se i violončelistica Ljerka Končar, pridodavši i svoju skladbu Summer memories.

Vijenac 564

564 - 15. listopada 2015. | Arhiva

Klikni za povratak