Vijenac 557

Glazba

Zagrebačke ljetne večeri, atrij Klovićevih dvora

Vrsni francuski ansambli

Marija Saraga

U sklopu Zagrebačkih ljetnih večeri Les Vents Français predstavili su važna djela njemačkih i francuskih glazbenika, a Les Arts florissants svoj program s baroknim ozbiljnim napjevima i napitnicama

 

 

Kao i brojni drugi hrvatski festivali, institucije i manifestacije i 34. zagrebačke ljetne večeri, u organizaciji Koncertne direkcije Zagreb, uključile su se dijelom svoga programa u Rendez-vous, Festival Francuske u Hrvatskoj, koji se održava od svibnja do rujna ove godine te u više od 150 događanja hrvatskoj publici predstavlja bogatu i raznoliku francusku kulturu. Prva dva koncerta Zagrebačkih ljetnih večeri tako su ujedno bila i dva koncerta iz programa Rendez-vousa. Na otvaranju 34. zagrebačkih ljetnih večeri, održanu 30. lipnja u atriju Galerije Klovićevi dvori, nastupio je francuski ansambl Les Vents Français, puhački kvintet svjetskoga glasa, čiji su članovi svi odreda izvanredni solisti, članovi uglednih orkestara i pedagozi, a jedini od njih koji nije Francuz hrvatski je hornist Radovan Vlatković. Tom puhačkom kvintetu, koji uz Vlatkovića čine flautist Emmanuel Pahud, oboits François Leleux, klarinetist Paul Meyer te fagotist Gilbert Audin, na koncertu u Zagrebu pridružio se još jedan glazbenik i njihov sunarodnjak, pijanist Eric Le Sage, s kojim i inače surađuju, a sekstet je priredio opsežan program, kvalitetom izvedbi posve opravdavši glas jednog od najboljih ansambala na svijetu.

 


Pjevači sastava Les arts florissant / Snimio Branko Hrkač Visualmedia

 

Koncert su počeli Kvintetom u Es-duru, op. 16 za klavir, obou, klarinet, rog i fagot Ludwiga van Beethovena.Već je početak bio izvrstan; razina suptilnosti njihova muziciranja, pomno i koncentrirano oblikovanje svakoga tona jedinstveni su i nesvakidašnji. U njihovoj interpretaciji nije bilo pretjerivanja ni odveć snažna zanošenja, tkali su delikatna suzvučja uz zavidnu razinu zajedništva. U prvome dijelu koncerta izveli su još Sekstet u B-duru, op. 6 austrijskoga skladatelja Ludwiga Thuillea, u čijoj se izvedbi sastavu pridružio i flautist Emmanuel Pahud.

Neočekivani intermezzo

U još jednoj nadahnutoj izvedbi uživali smo u lijepim bojama koje ansambl oblikuje, posebice u tihoj dinamici, a svaki od njih majstor je svirač, no i izvrstan timski igrač. Šest zasebnih glasova koji se stapaju u kompaktnu cjelinu u kojoj ništa nije suvišno. Pritom svakako treba istaknuti pijanista Le Sagea, umjetnika posebna senzibiliteta, koji je nenametljivim muziciranjem i mekim, laganim tonom uvelike pridonosio zvučnoj slici.

I ako je prvi dio koncerta bio posvećen germanskom skladateljskom krugu, u drugome su dijelu Les Vents Français predstavili ostvarenja svojih, francuskih skladatelja. Drugi je dio koncerta tako počeo izvedbom Kvinteta u D-duru za klavir, flautu, obou, klarinet i fagot Andréa Capleta. U tome djelu skladatelj posebnu pozornost obraća pojedinačnim instrumentima, stoga je do izražaja došla međuigra instrumenata, njihov dijalog i pretapanje, u kojem je bilo jasno do koje se mjere glazbenici osluškuju kako bi postigli istu boju i gestu pri preuzimanju, odnosno razmjeni motiva i glazbenih fraza. Visoka razina preciznosti rezultirala je u njihovim izvedbama posebnom čistoćom. Nažalost, uigrano muziciranje ansambla prekinuo je vatromet nedaleko Klovićevih dvora. Kada je postao preglasan, ansambl je, usred trećega stavka Capletova Kvinteta ipak prekinuo izvedbu, no dobro raspoložene glazbenike to nije izbacilo iz takta, simpatično su se obratili publici, sačekali da vatromet završi te punom energijom i nimalo smeteni krenuli u izvedbu četvrtoga stavka.

 


S nastupa puhačkog kvinteta Les vents français

 

Posljednje djelo bio je Sekstet u C-duru Francisa Poulenca, pa je i tu izvedbu publika nagradila glasnim i dugim ovacijama. Osjećaj za ljepotu, entuzijazam u muziciranju i disciplina na visokoj razini, sve to opisuje izvedbe ansambla Les Vents Français. Riječju: divno!

Nekoliko dana poslije na istoj je pozornici nastupio još jedan diljem svijeta hvaljen francuski ansambl – Les Arts florissants, pod vodstvom čembalista i dirigenta, ujedno osnivača ansambla, Williama Christieja, posvećeni autentičnim izvedbama barokne, ponajprije francuske glazbe. U Zagrebu je ansambl predstavio novi projekt, tek nekoliko dana ranije premijerno izveden u Francuskoj – Ozbiljni napjevi i napitnice, 2. dio. Ansambl je u Zagreb došao u malom sastavu, kakav je zahtijevao program: vokalni kvintet činili su sopran, mezzosopran, dva tenora i bas, a pratio ih je instrumentalni sastav od dvije violine, viole da gambe, teorbe i čembala, za kojim je muzicirao sam maestro Christie.

Barokne ljubavne patnje

Ozbiljni napjevi i napitnice donose niz airs de cour – svjetovnih napjeva popularnih u Francuskoj u kasnoj renesansi i ranom baroku, prvo na dvoru (otuda i ime, airs de cour, dvorske pjesme), odakle su se proširile u šire slojeve, a nakon 1650-ih iz njih su se razvili air sérieux (ozbiljni napjevi) i airs à boire (napitnice). Ozbiljni napjevi pjevaju uglavnom o ljubavnim patnjama, dok napitnice pozivaju razgaljeno društvo na užitke i veselje. Taj je žanr skladateljima onoga doba osiguravao slavu i egzistenciju, među njima i skladateljima koje je Les Arts florissants uključio u program: Marca Antoinea Charpentiera, Etiennea Mouliniéa, Michela Lamberta te Sébastienea Le Camusa. Uz njihove air sérieux i airs à boire, sve na francuskom jeziku, slušali smo i ulomke iz scenskih djela Marc-Antoinea Charpentiera, Petite pastorale te Amor vince ogni cosa, skladane na francuske, ali i na talijanske predloške.

U poluscenskoj izvedbi napjeva pjevači su jednostavnom, prigušenom glumom i gestikulacijama uz nekoliko rekvizita podcrtavali sadržaj pjesama što su ih pjevali, no u prvome je planu ipak bila njihova glazbena izvedba. Petero pjevača pokazalo je vrhunske vokalne sposobnosti, prirodno lijepe glasove nadogradila je izvrsna kontrola, jasna dikcija i lakoća pjevanja, uparena sa sugestivnošću i živošću izvedbi. Jednakom sigurnošću istupali su u solističkim izvedbama, kao i u višeglasnim pjesmama, u kojima su čisto i precizno oblikovali suzvučja. Instrumentalni ansambl pružao je prozračnu pratnju, a u cjelini je muziciranje ansambla Les Arts florissanst djelovalo graciozno i jednostavno lijepo. Pritom se ponajviše istaknuo visoki tenor Reinoud Van Mechelen, koji je čisti, zvonki glas imao priliku pokazati u nekoliko pjesama, a uresio je i jednu od najljepših izvedbi večeri, Sans murmurer Michela Lamberta, koju je iznio muški pjevački trio. Ansambl je zagrebačkoj publici otkrio nepoznat repertoar šarmantne francuske glazbe, što je i jedan od osnovnih ciljeva njihova djelovanja – ponovno otkrivanje i predstavljanje zaboravljenoga blaga rane glazbe, posebice francuskih autora. I te je večeri atrij Klovićevih dvora bio ispunjen do posljednjega mjesta, a Les Arts florissants, potpuno zasluženo, nagrađeni su dugim pljeskom, na koji su odgovorili izvevši još tri pjesme.

Zagrebačke ljetne večeri nastavljaju se do 15. srpnja, a nakon francuskoga bloka očekuje nas još koncert mađarskoga violinista Kristófa Barátija uz pratnju talijanskoga pijanista Enrica Pacea te nastupi trija Eggner iz Austrije, hrvatskoga gitarista Srđana Bulata te češkog kvarteta Pavel Haas.

Vijenac 557

557 - 9. srpnja 2015. | Arhiva

Klikni za povratak