Vijenac 552

Likovna umjetnost

Monografija Viktora Žmegača o Matku Trebotiću

Sumiranje opusa

Irena Kraševac

Knjiga reproducira velik broj djela i donosi sadržajan tekst Viktora Žmegača koji ističe da je Trebotićevo slikarstvo slojevito, literarno-pripovjedno i zagonetno u uporabi simbola

 

Premda Trebotićevi likovni počeci sežu u drugu polovicu pedesetih, u doba njegova studija arhitekture, vrijeme posvećeno slikarstvu odbrojava od 1968, godine koja ga je višestruko obilježila. Tada se predstavio prvom samostalnom izložbom u Bochumu i otad usporedno gradi umjetničku karijeru u Njemačkoj i Hrvatskoj. Na formativne godine obilježene beogradskim studijem arhitekture kod Nikole Dobrovića i Bogdana Bogdanovića nadovezuje se arhitektonska praksa koju stječe u Njemačkoj, u kojoj ga poticajna kulturna klima ponesena studentskim nemirima usmjerava na znamenitu umjetničku školu Folkwang u Essenu, gdje pohađa studij grafike. U živom umjetničkom trokutu Bochum–Düsseldorf–Essen, u kojem dolazi u najbliži doticaj s tada avangardnim umjetnicima predvođenim Josephom Beuysom i Günterom Ueckerom, Trebotić se izravno uključuje u likovna događanja, umjetničke akcije i performanse i na poticajnom tlu njemačke nove umjetnosti započinje graditi svoj izričaj i stil, osobnu kreativnost koja mu u pola stoljeća karijere nije zapadala u jednoličnost i prosječnost, već se uvijek iznova regenerirala i obnavljala na ukorijenjenim joj zasadama.

 

 


Izd. VBZ, Zagreb, 2014.

 

Dva naoko nespojiva podneblja, ruhrsko i mediteransko, obilježila su životni i umjetnički put Matka Trebotića, koji ih spaja univerzalnom kozmopolitskom niti u kojoj za obje specifičnosti ima prostora. Mediteranski su korijeni potaknuti njemačkim tlom kasnih šezdesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća izrasli u osebujno umjetničko stvaralaštvo koje je svoj obol dobilo u raskošnoj monografiji objavljenoj potkraj 2014. u izdanju nakladničke kuće VBZ. Nakon niza vrsnih povjesničara umjetnosti koji su pratili, iščitavali i tumačili Trebotićeve slikarske faze, uvodni tekst monografije kojom Trebotić zaokružuje umjetnički opus u povodu svog osmog desetljeća života napisao je Viktor Žmegač.

 


Zemlja zemlje moje
, 1981.

 

Germanist Žmegač, koji je hrvatsku kulturu obogatio tumačenjima umjetnosti 20. stoljeća, sagledao je puninu Trebotićeve umjetnosti iznikle na arhaičnim tragovima i zapisima rodnoga Brača u kontekstu univerzalnih suvremenih umjetničkih pojava. Umjetničku dosljednost Trebotićeva opusa nalazi u njegovoj umjetničkoj introvertiranosti, kojoj je ostao vjeran ne podliježući ekscentrično nametanim „umjetničkim cirkusima vremena“,  te ističe odliku njegova stvaralaštva da u svojoj samobitnosti izmiče jednostavnom shematiziranju. Spajajući apstraktne forme s predmetnima, ujedinjuje geometrijske predodžbe i prepoznatljiv prirodni i kulturni znak upisan u mediteranski krajolik. Žmegač ističe da je Trebotićevo slikarstvo slojevito, literarno-pripovjedno, zagonetno u uporabi simbola, od kojih se najčešće pojavljuje križ i tlocrt starohrvatske crkve upleteni u metafizički zahtjevne polifonije slikarskih nadahnuća.

Genius loci zavičajnoga Brača prerasta u širok mediteranski i europski krug civilizacijskih i kulturnih vrijednosti transponiranih u djelu suvremenog umjetnika kojemu je rano avangardno okruženje dalo snažan poticaj za stalne estetske preobrazbe i mijene prepoznatljivih motiva u novim percepcijama i pomicanje granica vlastite umjetnosti. Od akvarelnih skica na papiru, kolaža, akrilika na platnu velikog fomata, kazališnih zastora i scenografije, do skulptorskih instalacija i land-arta, Trebotić je uvijek imao odgovor na suvremeni trenutak hrvatske povijesti. Prenoseći i transformirajući našu prošlost u našu sadašnjosti, izvan svih uobičajnih škola, pravaca i grupacija, ostvario je respektabilan i jedinstven umjetnički opus čiji se put kroz vrijeme i prostor iščitava unutar korica knjige.

Poslovično spretan Trebotić priredio je vlastitu monografiju razotkrivajući do u detalje svoj umjetnički put reproduciranjem velikog broja djela, od ranih crteža i grafika, svih važnijih ciklusa i monumentalnih djela u javnim prostorima, kronološki minuciozno ispričane (auto)biografije popraćene brojnim fotografijama koje nam dokumentiraju, ali i razotkrivaju brojne umjetničke i političke kontakte i poznanstva, obiteljsku intimu doma i atelijera na Mejama i svu popratnu dokumentaciju o samostalnim i skupnim izložbama, zbirkama u kojima se čuvaju njegova djela, kazališnim scenografijama i svečanim zastorima za kazališta u Splitu, Dubrovniku, Rijeci i Šibeniku, nagradama i odličjima, uz iscrpnu bibliografiju. Unutar korica knjige, uz nadahnut uvodni tekst Viktora Žmegača, Umjetnost života i smrti. Razmišljanja o umjetnosti Matka Trebotića, izbor je predgovora izložaba i prigodnih govora naših istaknutih povjesničara umjetnosti koji prate umjetnikov rad, Joška Belamarića, Igora Zidića, Slavice Marković i dr.

Nakon prethodne dvije monografije, objav­ljene 1988. s predgovorom Igora Zidića i 1997. godine s predgovorima Franza Josepha von Grintena i Feđe Vukića te niza izložbenih kataloga i zbirki likovnih kritika, Matko Trebotić svjedoči vitalnu snagu hrvatskoga Mediterana, kojem posvećuje cjelokupan umjetnički opus.

Vijenac 552

552 - 30. travnja 2015. | Arhiva

Klikni za povratak