Vijenac 552

Kazalište

Željka Horvat Vukelja – Marijana Nola, Hrabrica, red. Dario Harjaček, Žar ptica

Predstava koja pobjeđuje mrak

Mira Muhoberac

Kazalište Žar ptica razveselilo je malu i veliku publiku novom premijerom, izvedenom 23. travnja: predstava Hrabrica nastala je prema priči višegodišnje glavne urednice Modre laste, Željke Horvat Vukelja, hrvatske spisateljice, koju smo kao slikovnicu listali još davne 1990. s ilustracijama Ninoslava Kunca, a koja je u međuvremenu postala hit u djece predškolskoga i školskoga uzrasta. Autoričin je tekst jednostavna i lucidna kombinacija priručnika za samopomoć i učenja prevladavanja straha u djece,  originalna priča koja spaja žanr fantastike, bajke i svakodnevna pripovijedanja tematizirajući trenutak gašenja svjetla u dječjoj sobi.  

Autoričino iskustvo pisanja knjiga za djecu, ali i pisanja priručnika i udžbenika za učenje francuskoga jezika, vidljivo je u slikovnici u strukturi niza epizoda lekcija te u svojevrsnoj dalekoj parafrazi Bildungsromana. Dramatizatorica i adaptatorica Marijana Nola poštuje i kazališno oživljuje strukturu teksta o dječaku Perici koji se boji vožnje biciklom i kojega je majka ohrabrivala na uspjeh pečenjem palačinki.

 


Duhovita i poučna predstava u Žar ptici / Snimio Ines Novković

 

Strah od mraka, strah od neuspjeha i strah da ne razočara tatu i mamu, strah da se djevojčica koju voli neće u njega nikad zaljubiti, strah da će mu se svi rugati, zadržava Pericu u vlastitoj dječjoj sobi, nudeći redatelju Dariju Harjačeku mogućnost korištenja u hrvatskim kazalištima za djecu relativno rijetko viđena, a vrlo jednostavna modaliteta kazališta sjena. Strah od mraka poticaj je i za stvaranje kazališne bajke utemeljene na čaroliji igrom svjetlom i sjenom u kojoj se pojavljuju protivnici i pomagači prestrašenog Perice: tzv. negativni i pozitivni likovi iz njegove mašte. Redatelj u suradnji s lucidnom scenografkinjom Vesnom Režić, koja razmiče zidove sobe na dijelove koji mogu podsjećati i na dijelove rastavljena bicikla, i kostimografkinjom Dubravkom Skvrce, koja suptilno usklađuje boje dječjih igračaka i odjeće, stvara šarmantnu, vedru, duhovitu, ali i poučnu predstavu koju će rado gledati djeca.

Premda Žar ptica ima izvrstan glumački ansambl, redatelj se odlučuje angažirati vanjske suradnike, uz „domaću“ Amandu Prenkaj u ulozi djevojčice Lucije. Pritom se najvišim dobitkom pokazuje angažman Jelene Miholjević, glumice iz Gavelle, u ulozi Mame: i u ovoj predstavi pokazuje rijedak glumački dar – spoj izvrsnoga opernoga pjevanja i recitativa te komedijske energije nadopunjuje točnim kontaktom s djecom osvajajući i toplinom i izvrsnom glumačkom tehnikom. Mladi Domagoj Janković precizno ostvaruje neobičnu ulogu pomaknuta dirigenta i Tate. Amanda Prenkaj kao Lucija i u ovoj predstavi osvaja minimalističkom glumom, izrađenim karakterom i dobrim odnosom prema publici.

Premda je djeci u publici iznad četiri ili pet godina prihvatljivo oživljavanje stolaca, igračaka, kaputa i vješalica te njihovi razgovori s Pericom pobuđuju njihovu maštu, vjerojatno im je iznenađenje bilo sjenovito pojavljivanje Grofa Mrkloga Mraka i zastrašujući Peričin san te njegova borba s čudovištem, a ugodno spašavanje Zore, zvijezde svjetlosti, ali i povezivanje krilatoga konja s biciklom. Otrežnjenje u stvarnosti, dječakovo shvaćanje da su to samo obični predmeti kojih se neopravdano bojao bolji su dio uloge mladoga i darovitoga Matije Čigira od onih u kojim treba pokazati strah. Mladi Matija Šakoronja dosljedan je u svojemu prohodu avanturom zlobe i zloće dječaka Darka na malenu biciklu te završnim preokretom u dobricu u trenutku kad Perica postane Hrabrica.

Kvaliteti predstave osim Jelene Miholjević najviše pridonose kazališni meštri: Boris Miholjević kao Glas pripovjedača ostvaruje punoću avanture i doživljaj sreće svakodnevnim životom; lucidna, začudna, pogođena glazba Frana Đurovića slijedi pustolovinu prohodima straha i pobjede te dječje radosti, a scenska čarolija nemoguća bi bila bez oblikovatelja svjetla Aleksandra Mondecara, koji pomiče granice svjetlosnoga dizajna u hrvatskom kazalištu. Predstava Hrabrica u trajanju od pedeset minuta napravljena je s pravom mjerom za dječju publiku: poučna je i kvalitetna, zaigrana i intrigantna. 

Vijenac 552

552 - 30. travnja 2015. | Arhiva

Klikni za povratak