Vijenac 551

Glazba

Bruno Bjelinski, Mačak u čizmama, kor. i red. Ljiljana Gvozdenović, HNK Split

Razigrana predstava

Tatjana Alajbeg

Bjelinskijev Mačak u čizmama zrcali dobro znan, iskren i topao odnos prema djeci ostvaren u više njegovih radova, u baletima Pinocchio i Petar Pan, opernoj priči Pčelica Maja te u komičnoj dječjoj operi Heraklo. Mačak u čizmama nastao je 1977. po narudžbi bečke operne kuće Theater an der Wien. Nakon uspjele praizvedbe u zagrebačkome HNK, uslijedile su izvedbe i inozemna gostovanja s vrlo pohvalnim odjecima. Lijepo je i što splitski ljubitelji baleta imaju priliku vidjeti to vrijedno djelo, jer je Bjelinski djelovao u Splitu kao nastavnik u Gradskoj glazbenoj školi u kratkom poratnom razdoblju (1944–45), a glazba mu je velikim djelom protkana mediteranskom melodikom, iako ne pripada skladateljima nacionalnoga smjera.

 


Prizor iz baleta Mačak u čizmama u splitskom HNK

 

Vrlo ugodna, šarmantna i inventivna Bjelinskijeva glazba srasla je s bajkom francuskoga književnika Charlesa Perraulta. Baletna slikovnica u dva čina i sedam slika maštovito je približila poučnu priču o dosjetljivom mačku koji voljenom gospodaru, siromašnom mlinaru Ivici, daruje ruku kraljevne i raskošan kraljevski život. Koreografkinja i redateljica Ljiljana Gvozdenović zdušno je pokrenula cijeli baletni ansambl splitskoga HNK-a, koji je združenom energijom i iskrenom radošću pružio razigranu predstavu. Scena Dinke Jeričević jednostavnošću je omogućila slobodno kretanje i puni izričaj svim sudionicima. Svjetlo Srđana Barbarića podcrtalo je scenska zbivanja, uz vrijedan videoprinos Ivice Kalinića. Vedri kostimi Barbare Bourek posuđeni su iz zagrebačkoga HNK-a. Skladatelj Bjelinski, ujedno libretist, uveo je novi lik – Staroga mačka, pjevača naratora. Tumačio ga je Lev Šapošnikov, jedan od vodećih baletnih solista splitskog ansambla. Da nije pjevač, jasno se čulo, makar je uložio napor u vokalni nastup. No scenski nastup bio je sjajan, vrlo prirodan i osmišljen. Držimo da bi tu ulogu trebalo povjeriti pjevaču (u zagrebačkoj izvedbi pjevala ju je Ivanka Boljkovac). Glavne uloge uspješno su pronosili Aleksandar Korijakovski (Mladi mačak), Artjom Žusov (Mlinar Ivica), Eva Karpilovska (Razmažena princeza), Leona Sivoš (Mačkica koketa); potom Nikša De Marchi (Mačak Mirko), Igor Gluškov (Mačak Slavko), Matea Milas (Putujuća violinistica), Mario Buličić (Nemilosrdni ovrhovoditelj), Snježana Radica (Debeli kralj), Mircea Munteanu (Dobri postolar), Silvio Tanase (Strašni čarobnjak), Bojana Lipovšćak (Vještica Eliza) kao i brojni članovi splitskoga baleta.

Mačak u čizmama pleše se na snimku Bjelinskijeve glazbe, ali je splitski HNK zatajio izvođače i dirigenta te izvedbe te tako u najmanju ruku povrijedio izvođačka prava onih koji su djelo snimili.

Brojna je publika svjedočila vrlo razigranoj i živoj baletnoj predstavi, koja će osvježiti repertoar splitskoga kazališta i upoznati publiku s djelom što je proslavilo skladatelja Bjelinskog i izvan hrvatskih granica.

Vijenac 551

551 - 16. travnja 2015. | Arhiva

Klikni za povratak