(josipu pupačiću i wislawi szymborskoj)
kad sam bio moja tri brata i ja
voljeli smo istu pjesnikinju: lijepu wislawu.
to nije dovoljno rekao sam braći
tako se može voljeti srnu
a srna ima but
ima plećku
vratinu
jezik
oči (netko ih obožava kao specijalitet kuće)
dakle?
ništa dakle. moja tri brata i ja
kad sam bio
četvorica nas
potukla su se o najbolje pjesme poljskog mozarta.
frcale su suze.
svaki je gorko oplakao izbor onog drugog.
čudno
dvojica moje braće plakala su tiho
nekim suhim suzama
meni je to odmah bilo sumnjivo
rekoh: skidajte haljinice!
znao sam. bile su sestrice.
njih sam morao nježno tješiti cijeli dan
i još jedan
i još četiri
i još godinu
a onda više ne
jer su me livade za to vrijeme beskrajno zavoljele.
onda smo raskidali knjigu i svatko je uzeo ono najbolje.
ja vrat
oni sve.
više nije bilo moja tri brata i ja
jeli smo meso i smijali se da je sve frcalo.
kad smo bili dva moja brata i ja
kad smo bili jedan brat i još tri
nas osmero
moj brat
moja sestra
i moja sestra sve duplo i još dvije sestrice.
i sve tri nosile su moj glas
i sjekle potoke
okomito.
tako da znaš ti jedna szymborskaja wislawaja
i mi smo imali jezero i slike
i glas kao vjetar.
mojih osmero braće i ja
nas sedmero
zapravo
devetero.
(Mojoj majci)
Kad se rastajemo od onoga,
Koji nam je srce ispunio dobrotom,
A lice pozlatio radošću,
U tome času učini nam se primjerenim,
Skinuti s lica
Tanke listiće pozlate
I posuti ih po njemu, umjesto ružinih latica.
Isplačemo, zatim, iz srca sve što je njegovo
I vratimo se,
S nadom,
Na mjesto, na kojemu nas je učinio boljima.
Tek tada pogledamo u svoja zguljena lica
I vrisnemo,
Ali se naše ispražnjeno srce
Više ne odaziva.
Cor cordis.
(Konstantinu Simonovu)
Ne čekaj me, nisi luda. Ne dolazim, garant.
Hej, čuješ li, ne čekaj me, glupačo!
Tko još čeka nekoga po kiši pa još žutoj, zaboga. Daj odrasti.
Pa to ne radi više ni onaj plačljivi Prevert. A vrućinu spominješ?
Uključi klimu.
Po mećavi bi me čekala?
Jesi normalna? Pa da se smrzneš! A tebi se valjda još ne umire.
Međutim, ako da, ima sto elegantnijih načina. Da ti šapnem jedan?
Dobro.
Budi za sat na fejsu. A ja ti opet kažem: ne čekaj me,
Nisi luda. Što si tako zapela: čekat ću te, pa čekat ću te?
Zar ne vidiš da nitko više nikoga ne čeka. Dojadilo.
I slušaj što ti govorim: vrijeme je da sve zaboraviš.
Nema nade.
Svi te lažu dok piju gorko vino za moju dušu, jebe se njima.
Jednako lažu i sin i mati, moral se srozao, draga.
I zato sjedi s njima i napij se k’o guzica, što ti drugo preostaje?
Ja ne dolazim. Ne čekaj. Nisi blesava.
Mene je već ubila smrt. Više ne može. A ti ćeš svojim čekanjem
Upropastiti sebe, prije svega. Meni je savršeno egal, je l’ jasno?
Odustani, dovraga od čekanja pa bilo gdje da si,
Toliko za mnom nisi luda. Ili ipak – jesi?
Pitaš: može li voda biti živa?
(A u nju gledaš kao da ti prijeti).
Ah, to se u njoj tvoja sjena skriva.
Mahni joj! Voda... gle, odmahuje ti.
Pitaš: može li voda biti crna?
I što to iskri?... Zuriš preplašeno.
Ne boj se, to je... samo mrtva srna.
A to što iskri... to je oko njeno.
Može li voda biti bijela? Može,
Kažem. Ti drhtiš... Strah te bijele boje.
Ja pitam: što je? Ah, pa to je... Bože,
Pa to je mjesec, izgubljeno moje!
O, kako drhtiš... hodi k meni, hodi!
To sija uštap u ponoćnoj vodi.
Ja šetam gradom. Svi u me bulje bijelo,
Jer hodam bočno.
Glava mi stoji u odnosu na tijelo
U vinkl točno.
Bog mi je svjedok: nikad prije ovako
Ja nisam šet’o.
Znaš li, ljubavi, da opičen sam tako
Otkad te sretoh.
Prošla si mimo: lijepa, lascivna, prosta,
Okrenuh glavu!
Atlas u vratu baš tada škljocnu… Ostah,
U tome stavu!
Dripci ne mare za moju tužnu priču,
Njima je kesno.
Kad prođem kraj njih, iz haustora viču:
– Pozdrav na… desno!
Dok šetam gradom dogodi mi se kadšto,
Da sretnem znance.
Bog, stari! Gdje si? Kako si? Čuj, a zašto
Hodaš postrance?
Kako se riješit’ (sad mi na pamet pada),
Te vratne mane!
A da prođeš… onako grešna, al’ sada,
Sa lijeve strane?!
gledam treći program
boris postnikov čereči standingov prečac do revolucije
jer se profesor ljigavo ulaguje intelektualnom prekarijatu
u smislu a gdje je revolucija stoko
momak ne samo da ima ime i prezime
od kojeg te podiđu neugodni trnci ruske klasike
nego je i jebački drčan u nastupu
ali na primjeren način
pomalo tih i skroman
kako i valja biti
kad se čita bukvica jednom standingu
dakle momak zna znanje pa rekoh da virnem na fejs
da mu pošaljem zahtjev za prijateljstvom mada ne vjerujem
da bi takva marka bila na fejsu u formi žive osobe od krvi i mesa
možda više kao institucija kao šerbedžija arsen paljetak
gdje piše ono klasično glumac pisac sviđa mi se jebi se
i ukucam ja borisa
kad
ima profil boris bogami ima
i ne samo to vidim da smo nas dvojica već prijatelji
tu mi je odmah srce slomio
doduše nije ni jedanput svratio u galaksiju svena adama ewina
niti ostavio bilo kakve otiske osobne forenzike dakle
i tu momak zna znanje
samo tako može dobiti
pjesmu od
svena
od jednog SAE-a iako ne znam što će s njom
s obzirom da na jelovniku ima isključivo prozu
a na riječ poezija hvata se za pi
cijela četrnaest
U jednoj dalekoj zemlji
Zabranili su poeziju. Kazne su drakonske:
Za jednu pjesmu nađenu kod okrivljenog
Sijeku ruku do lakta, za dvije pjesme nogu,
Za tri jezik, a za zbirku vade živo srce,
Nataknu na ražanj,
Ispeku
I pojedu.
Oni misle da će tako poezija izgubiti svoj dom
Pa emotivno izumrijeti kao i srce svakog apatrida,
Ali ne znaju da se ona jednostavno preseli u pluća
I tek tada pošteno
Prodiše,
Tako da pjesnici mogu pjevati punom parom
Jer su sudovima ruke vezane načelom reformatio in peius.
Jedino je malo groteskno gledati pjesnike
Kako bauljaju uokolo bez ruku, nogu,
Jezika
I srca,
Dok im iz pluća izlazi izobilje poezije,
Koja se na hladnoći kondenzira u paru
Pa svi izgledaju kao da rade nešto fizički strašno naporno
Na toj studeni, a nije. Samo pjevaju.
oni koje me vole
to pokažu znakovima
koji ne ostavljaju sumnje
kad mi čuje korak
kunić se digne na stražnje noge
i trese ušima pas cvili i umiljava se
kad zviznem
kos skakuće na jednoj nozi
vrabac se raznjupano razleputi
breskvica zatrepće lišćem i lako pocrveni
kad priđem lokvi
voda se namreška od sreće
i nestašno mi pokvari odraz pa sličim pomalo
na fernandela
samo me oblak potamni sjenom
i trajno obilježi
sjetom
kao znak svoje prolazne ljubavi
u poeziji nema revolucije
koja se nije već dogodila
i koja nije pojela
svoju djecu
kao kron
pa ih povratila živu
samo zato da bi mogla nastupit čuvena mitska makljaža
viktor žmegač ismijava kovanicu neoavangardizam
kaže
to je pleonazam
i u pravu je nema neo neo neo
sve poplave vratile su se odavno u korito
svi su se brzaci slili u pritoke
kanali presušili
a stara poezija nastavlja lijeno meandrirati puna zaborava
čak i vučja nakot priđe obali pitomo
da se napije kolostruma
eno
rijekom plovi dereglija
s teškim teretom potonuća
slušajte, nevjernici, cvrkut kometa, jezik zauzlan.
traži se simultan tumač neprevodivog.
i tebe molim, osluhni malo, mala amala!
oprosti čujnom besluhašu, plaća je njegova smrt. ide li,
ne ide, njemu dolazi nepripremljenom. kočija pegaza
gazi stazom varke ujevića
točka.
da te pitam pa kolokviraj specijalno voćarstvo: korzom
moga grada prolazi ista istost, što je to? korzom moga
grada prolaze pijani milijarderi, tko su oni? korzom
moga grada prolaze rasipnici ružičaste budućnosti,
kamo hrle?
gdje su danas?
zašto su zaboravili čednost?
ne moraš odgovoriti, to se očekuje.
apokrifi su zasjeli na tron istine, zar ne, mlado vučje?
sjećaš se, kako bijaše? kad polomi janje sedmi pečat,
ja vidjeh, gle: konj bijeli,
i reče meni,
prinesi mi gral vina, bolestan sam. zašto je to rekao
tako vulgarno i izvan konteksta? stiže vlak, fućka
se meni.
duguje – potražuje, saldo,
vidi konto: kalo, rasip, kvar, i lom. uračunaj svoju nesreću,
ne optužuj isključivo sebe, ti si sociopatološka kolaterala. budi
nježna, to je jedina ljudskost za naš zajednički nazivnik, amala.
bože,
kad zamutimo razum, je li to nerazum
ili novo prosvjetljenje? možda!
maestral je uvijek maestralan.
I ljubi Josip djevu. Srce joj dade svoje.
A pravednik bijaše. Bogobojazan k tomu.
K’o simbol nevinosti on zbog nje držao je
Golube snježno-bijele u svome skromnom domu.
Još zaručnici bjehu kad ona glase dobi;
U njenu sobu, eno, (tiha proljetna večer),
Bijeli doleti golub, zaokruži po sobi
Pa na Mariju sleti... A njemu u snu reče:
Josipe pravedniče, reci, hoćeš li moći
Povjerovati u to (a to je Božja želja!),
Da Sveti Duh će leći s Marijom ove noći
I ljubeć’ je bez grijeha... začeti Spasitelja?
I povjerova Josip, ali od noći ove,
U svome domu više... ne drži golubove.
izranja iz oceana
atlantida
na njoj davno potopljene intelektualne nemani
stresaju kapi s ramena
niz gigantska leđa
klize im sićušni aristoteli
einsteini
hegeli
chomskyji
pikettyji
na njoj
davno potopljene umjetničke gromade
trijebe uši iz vlasišta frca uokolo sitnež
sofoklo fidija sapho
michelangelo
shakespeare
eliot
na njoj
izranjaju građevinske rapsodije
u čijim fugama obitavaju plijesni
nedoučenih arhitekata carstva sumera
hetita
egipta
modernih
na njoj
bjesomučno pleše signal s udaljenog kvazara
od čijeg se isijavanja tope mozgovi
ptolomeja
kopernika
ciolkovskog
hubblea
na njoj
ja sjedim na postolju od zlata
pojma nemam što ja tamo radim
(Tinu)
U tvojoj bijeloj sobi, u uzi bez raspeća,
Ti znaš da nešto fali.
Blaženo jutro možda? U čaši kita cvijeća?
Na usni osmijeh mali?
Sa dvolitrom u ruci, na usnama sa stihom,
Sa kanilom u grlu,
„Ne boj se, nisi sam“, ti hroptao si tiho
K’o mantru neumrlu!
Pa ako si i lio na družinu za stolom
Svu eruditsku zlobu,
Učeno zlostavljanje tog društva uokolo
Nastavi i u grobu!
I gorući dok grm ti na Horebu već blijedi,
Ja vraćam se Judeji sa Deset Zapovijedi.
USPUTNI POSJET MAJČINOM GROBU
Ja hodam na prstima po travi pored puta
(Dok prilazim ti, majko, ja tiho moram biti),
Prepoznaš li mi korak ti bit ćeš strašno ljuta,
Što opet nenajavljen u posjet dolazim ti.
A nisi stigla složit’ ni marame, ni skuta
(Tu malu neurednost uvijek si htjela skriti)!
No posjet tebi, draga, tek usputna je ruta
I ovaj hladni fakat – moj pad je okomiti.
Na ploči bijeli lišaj već prekrio je fuge,
Ni cvijetak neću stavit’ u betonsku ti vazu,
Jer prizivam u glavi sve sate one duge,
Dok čekala si noću moj korak niza stazu!
Da ostavim ti cvijetak, ti svisla bi od tuge,
Što opet nisi čula – moj korak u prolazu.
Ja krdo riječi gajim na mom ranču,
A osvježit ga moram grlom novim.
Srce mi tuče k’o divljem Komanču,
Prerijom rasnu ljepoticu lovim.
Stignem je! Ona… gleda me u čudu,
Dok ja u ruci čvrsto laso stežem,
Zatim se dade u trk... no zaludu:
Ja bacim laso, smorim je i svežem.
Dok žigošem je, dim se diže gusti,
Dlaka joj gori, butina joj cvrči.
Ja bacim vrelo gvožđe pa je pustim
Pa gledam kako krdu mojem trči.
Dok but joj dimi, ona ne zna da je
Sad žigosana mojim znakom: SAE.
Klikni za povratak