Vijenac 549

Likovna umjetnost

Siniša Reberski, Mapiranje – druga lica elegantnog svemira, HKZ – Hrvatsko slovo, ožujak–travanj

Astralni akvareli

Barbara Vujanović

Odvajkada je čovjek dizao pogled prema nebu, bilježio na različite načine raspored nebeskih tijela te izračunavao ili predviđao logiku njihova kretanja. Znanstvenoj fascinaciji fizičkim aspektom stvarnosti pridružuje se i ona koja počiva na opčinjenosti samim vizualnim aspektom, privlačnošću događanja u nebeskim prostranstvima. Posebice u drugoj praksi evidentna je potreba onoga koji bilježi da u promatranom uoči načela koja pronalazi u vlastitom biću, i obrnuto. Stoljećima se mijenjaju mogućnosti njihova predočavanja, no zainteresiranost, na koji god se način manifestirala, gotovo je iskonski nepromjenjiva.

Makar od prošloga stoljeća, a danas pogotovo, zahvaljujući tehnologiji pogled se ne upire samo odozdo, već se promatrač može posvema približiti cilju svoje zainteresiranosti, imanentna je potreba vraćanju primarnim načinima bilježenja. Tu potrebu osvjedočuje i recentni ciklus akvarela Siniše Reberskoga Mapiranje – druga lica elegantnog svemira, predstavljen na izložbi u Galeriji Hrvatskoga slova.

 

 


Vrlo mali sunčev sustav s prikazom nekoliko turbulentnih momenata u njegovoj bližoj povijesti

 

 

Akvarele fiktivnih nebeskih tijela, s isto tako fiktivnim kaligrafskim pismom i znakovima koji asociraju na zodijak, Siniša Reberski izložio je prvi puta 2012. u HDLU-u, a 2013. za jedan rad iz tog ciklusa dobio je glavnu nagradu 6. trijenala akvarela.

„Raznim su ih imenima razni autori nazivali – kozmografija, planetosfera, Harmonia Macrocosmica; bila su to djela u kojima se još nije definitivno i precizno razdvojila znanost od umjetnosti“, navodi autor predgovora Nikola Albaneže. Ciklus je svojevrsna posveta mapama i astronomskim atlasima. Njihova tradicija seže do starog Egipta i Grčke, a poseban zamah dobivaju u razdoblju renesanse. Još na prvim zapisima miješali su se pokušaji prenošenja viđenoga, s uvođenjem imaginarnoga, pretpostavljenoga svijeta, utjelovljenoga, primjerice, u začudnim likovima. Takvom praksom združuje se vanjski s unutarnjim svemirom autora. Kognitivno i imaginarno reflektiraju se i na profinjenim akvarelnim prikazima galaksija i astralnih gibanja. Reberski se bavi strukturom, kao osnovnim parametrom mapiranja. Najčešće se ona zasniva na kružnici te na istovjetnom gibanju, kao i na pravocrtnim silnicama.

„Ovakva ostvarenja nameću još jednu potrebu: da onom već banalnom i dosadnom ponavljanju o akvarelu kao ‘najtežoj likovnoj disciplini’, koje se sasvim nepotrebno uvriježilo u nas (zapeklo se poput tvrdoglave hrđe), suprotstavimo i istaknemo primjer Siniše Reberskoga kao suverena akvarelista (dobitnika nagrade na zadnjem Hrvatskom trijenalu akvarela) koji u potpunosti postiže individualan i samosvojan izraz primjenom provjerenih, ali i vlastitih metoda“, zaključuje Nikola Albaneže.

 

Nepotpuna mapa sustava s planetima blizancima i njihovim mjesecom

 

Geometriziranosti i osjećaju za kolorističko prožimanje i komponiranje pridružuje posebnu kaligrafsku strast i neospornu vještinu, kao i inventivnost u toj disciplini. A upravo se u činjenici ispisivanja teksta ponovno događa dvojaki moment konciznosti (ako pretpostavimo da tekst odgovara prikazanome) i (znanstvene) fantastike (riječ je o imitiranju nepoznatih pisama nekih neznanih ili zaboravljenih jezika). Koloristička raznovrsnost i profinjenost usto onemogućuje upadanje u predvidljivu šprancu kozmičke kartografije. Reberski varira kompozicijska rješenja od uređenih, geometrijski strožih sklopova, do slobodnijih rasprsnuća boje i poteza, maksimalno poštujući zahtjevni medij akvarela. Pridruženi naslovi, deskriptivni i narativni, poput Eksplicitni prikaz nemilog događaja u sustavu narančaste zvijezde ili Simplificirana ruža astralnih vjetrova Ganimedove izmaglice, također sugeriraju premreženost pozivanja na metodičnost i konkretnu znanost, s intuitivnim priklanjanjem znanstvenoj fantastici.

Vijenac 549

549 - 19. ožujka 2015. | Arhiva

Klikni za povratak