Vijenac 548

Glazba

Novi Prilozi diskografiji

Ravel kod malog izdavača

Maja Stanetti

Pod sve čudnije naherenom kapom najjačih diskografskih kuća razglašenih imena, kuća koje se hvastaju s nekoliko pogođenih i većom količinom produciranih i redovito kratkoročnih imena tek radi prikrivanja za naivce i kapitalističke početnike – javljaju se male pobune. Zasad jednako malih dometa kao i pobune „masa“ na Wall Streetu, u Siriji, možda potajno i u Koreji i Kini i drugdje. Neće generacije još doživjeti pad pohlepnih moćnika i dobro plaćenih pobočnika, klimavaca svakoga soja, niti će doživjeti promjenu manipuliranih masa za koju se Orwellove proročanske knjige čine poput bakine priče. Ipak, mali miševi grickaju i načinju svemoć velikih diskografskih tvrtki.

 


Aleksandar Kalajdžić

 

Pod kapom zasad uzaludnih boraca njemačka tvrtka MDG (Musikproduktion Dabringhaus und Grimm) iz Bielefelda – grada otprilike veličine Splita na rubu Teutonske šume gdje se odigrala krvava bitka Rimljana i barbara, koliko se povijesti sjećamo – izlazi s ekskluzivnom snimkom djela Mauricea Ravela. Zaštitno ime Bielefelda je tvrtka Dr. Oetker. Prašak za pecivo i pudinzi – koju su stotinu godina Bielefeldskoj filharmoniji i tamošnjem generalnom glazbenom direktoru (GMD) Aleksandru Kalajdžiću (Alexander Kalajdzic za vrlo društvo koje se ne trudi promatrati, nedajbože učiti i izgovarati komplicirane slavenske jezike), dirigentu koji po dužnosti ravna i kazalištem vedrih secesijskih formi, kazalištem veličine zagrebačkoga HNK koje se gradilo novcem profitne tvrtke – omogućili su snimanje. Barem nešto iz arsenala umjetničke „nadgradnje“ pa bilo to i s izlikom za umanjenje poreza zbog prinosa kulturi.

Mala tvrtka MGD u prologu jamči da je snimka napravljena u prirodnoj akustici izbranih koncertnih dvorana. Tvrdi i da uporno izbjegava svaku studijsku manipulaciju i uporabu filtera ili bilo kakva umivanja za tonskim pultom. Kažu i da im je cilj izvorna reprodukcija s prirodnom dubinom zvučanja, izvorne reprodukcija živosti izvedbe. Po mogućnosti „u komadu“. U takvim je uvjetima nastao i CD Bielefeldske filharmonije. Za obožavatelje već desetljetne navike digitalizacije možda čak i suvišan. No slušatelj će pred sobom čuti Ravela, koliko suzdržana toliko i brižna, disciplinirana skladatelja novih harmonijskih ideja, stroge kontrole orkestralnih boja jer, kako je svjedočio, klavir mu nije bio dovoljan. Tu su Valses nobles et sentimentales (Otmjeni i osjećajni valceri), Menuet antique, (Antički ili možda stari menuet), Pavane pour une infante défunte, neizostavna Pavana za preminulu infantkinju i Gaspard de la nuit, pomalo sablasna tri klavirska stavka Gašpara noćnika nadahnuta mističnim stihovima Bertranda, a sve u pomnoj orkestraciji Mariusa Constanta. Očigledno je da mala tvrtka boraca za izvorno nije još ušla u mrežu distribucije pa se mora naći dobro opskrbljen dućan ili im se obratiti izravno. Dobra stara pošta, može i kočijom, i dalje funkcionira, ponekad i efikasnije nadopunjujući suvremene tehnike prijenosa.   

Vijenac 548

548 - 5. ožujka 2015. | Arhiva

Klikni za povratak