Vijenac 547

Likovna umjetnost

Autići Josipa Ivanovića

Svatko svojim poslom

Maruša Stamać

 

 

Motiv auta nije nov u povijesti umjetnosti. Mnogi su ga umjetnici koristili od samih početaka njegove proizvodnje. Većina je početkom dvadesetog stoljeća iskazivala takvim prikazima fascinaciju novim izumom i onim što je počeo značiti u suvremenom dobu te je korišten kao znak izrazite modernosti, osobne i društvene. Ilustracije auta, primjerice, krasile su kod nas naslovnice ženskog časopisa Svijet, označavajući emancipaciju žena, njihovu modernost te držanje koraka s vremenom i svjetskim trendovima. Pola stoljeća poslije nastali su možda najpoznatiji prikazi automobila u povijesti, oni Andyja Warhola. U svojem karakterističnom stilu, printao je različite modele automobila u paletama boja. Amblematski Warholovi prikazi automobila logičan su slijed njegovih serija u kojima se koristio predmetima suvremene svakodnevice, uzdižući ih na pijedestal visoke umjetnosti. Popartistički prikaz slavio je dosege autoindustrije te bio dio kampanje BMW-a.

Daleko od svega navedenog, prikazi su automobila dubrovačkoga kipara i slikara Josipa Ivanovića, na izložbi otvorenoj u Studiju Josip Račić zagrebačke Moderne galerije u suorganizaciji s galerijom Aluminij iz Mostara i Ogrankom Matice hrvatske  u Metkoviću. Izložba traje do 22. veljače.

 


Autići II
, 2014. / Snimio Miho Skvrce

 

Ivanović ne veliča modernost, kapitalističke korporacije i uspjeh pojedinaca, nego sasvim suprotno. Autići, deminutivom označen ciklus, već samim naslovom govori mnogo. U njemu utkan sarkazam prikriven je simplificiranim prikazima automobila. Autići su, doduše, i ovdje simbol moderne civilizacije jer drukčije ne može ni biti, danas, kada smo postali i jesmo motorizirano društvo. Automobili više nisu statusni simbol nego nužnost. No ovdje oni nisu u službi napretka, štednje vremena transporta i približavanja udaljenosti, nego otuđenja u modernom društvu, alijenacije i stalne užurbanosti. I dok svaki autić nekamo vozi, u kadru slike to ne vidimo. Jasno je samo to da svatko ide na svoju stranu. Poznato? Te ideje, kojima se bave sociolozi i filozofi desetljećima, u umjetničkom geniju prikazane su jednostavnim motivom. Beskrajni nizovi autića u kombiniranoj tehnici, brzim potezima materijalizirani, s dodacima dripinga, prskanja i kapanja boje pridonose dojmu užurbanosti. U naizgled beskrajnim nizovima odražavaju dinamiku kretanja. Tako jedan shematizirani autić postaje simbol cijeloga našeg društva. Uz to što je automobil simbol civilizacijskoga napretka te stanja našeg društva, također je dio ekološkog problema. Ispušnim plinovima onečišćene, autor bira tamne boje, nijanse smeđe, crne i sive. Na nekim djelima autići su gotovo anulirani nanosima boja. Mogli bismo reći, gotovo ugušeni vlastitom tvorevinom.

Autor ne ide daleko u civilizacijskim prognozama, kamo će nas ovakvo društvo odvesti. Kadrira trenutke sadašnjosti. Ideja za ciklus postojala je u glavi dubrovačkog umjetnika godinama, kako je i sam rekao, no tek je tijekom prošle godine ostvarena. Autor svoju temu donosi izvrsnim grafičkim i slikarskim tehnikama. Enformel, ekspresionističko i gestikularno slikarstvo – sve je to našlo odjeka na Ivanovićevim slikama.

Vijenac 547

547 - 19. veljače 2015. | Arhiva

Klikni za povratak