Vijenac 547

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Sedam desetljeća tradicije

Mladen Mazur

U ovoj je rubrici u više navrata bilo riječi o godišnjicama pojedinih jazz-glazbenika neuobičajeno dugih aktivnih i kreativnih karijera. Tako primjerice pijanista Eubieja Blakea, koji je poduzimao turneje i u svojoj stotoj godini, tenor-saksofonista Sonnyja Rollinsa, aktivna u 85. godini, ili pijanista Davea Brubecka rođena 1920, koji je sve do nedavne smrti aktivno nastupao. Bilo je i drugih primjera. Nešto bi se skromnije moglo nabrajati veće korpuse, big bendove, premda i među njima, iako rjeđe, bilježimo dulja razdoblja postojanja i glazbene aktivnosti, koja su se u pojedinim slučajevima (Glenn Miller, Count Basie, Duke Ellington) i nakon smrti leadera, nastavljena pod ravnanjem drugih dirigenata. No sedamdeset punih godina neprekidna djelovanja jednog malog, i to još europskoga sastava, valja svakako zabilježiti, jer je u svijetu jazza to doista jedinstvena pojava.

 


Dutch Swing College Band snimio René Speur

 

Riječ je o nizozemskom septetu tradicionalnoga jazza, koji zacijelo dobro poznaju cijele generacije, i to ne samo europskih ljubitelja jazza, pod imenom Dutch Swing College Band. Osnovao ga je još 1945. inženjer avijacije i veliki ljubitelj jazza, multiinstrumentalist, klarinetist i saksofonist, glazbenik-amater Peter Schilperoort, pravim imenom Pat Bronx (Den Haag, 1919), potaknut navodno animozitetom prema jazzu njemačkih okupacijskih snaga u Nizozemskoj. Dutch Swing College Band postat će s vremenom klasičnim primjerom živoga glazbenog organizma, u kojem su se tijekom vremena postupno mijenjali glazbenici, stariji bi odlazili, a mlađi, koji bi ih zamijenili, prilagođavali bi se svojim interpretativnim afinitetima zadanom konceptu sviranja ansambla, koji će sastav održati do današnjih dana, i jazz koji se stilski kretao od nekad početnog klasičnog dixielanda do swinga. Upravo su tako nedavno ansambl pojačala trojica mlađih džezista, osvježivši na svoj način improvizacije u okvirima zadanoga repertoara temeljena na skladbama velikana američke tradicionalne jazz scene, kao što su primjerice Sidney Bechet, Teddy Wilson, Joe Venuti, Billy Butterfield, Bud Freeman i drugi korifeji tog stila sviranja. Tajna da se taj septet uspio tako dugo održati na međunarodnoj jazz-sceni isključivo u okvirima svog stila sviranja, i to u poplavi znatno modernijih stilskih pravaca u jazzu, leži ponajprije u prepoznatljivom repertoarnom i melodijskom kontekstu, potom u entuzijazmu samih svirača i njihovih uvijek novih i svježih ideja u improvizacijama. Dutch Swing College Band tijekom duge neprekidne opstojnosti, održao je tisuće uspješnih nastupa na gotovo svim relevantnim, ali i brojnim manjim klupskim svjetskim pozornicama, snimio milijune LP-ploča, CD-a i DVD-a, predstavivši tako svoj jazz u brojnim državama svijeta. U ovom bi trenutku možda stoga vrijedilo spomenuti samo dva najnovija izdanja CD-a, Update iz 2012. i The Music Goes ‘Round And ‘Round iz 2014, oba izvedena u najnovijoj postavi Dutch Swing College Banda. U repertoaru između ostalih skladbi slušamo novije obrade brojnih standarda tradicionalnoga jazza i swinga kao što su That’s A Plenty, St. Louis Blues, Old Times, Eerie Moan, And All That Jazz, Sweet Georgia Brown, Just A Closer Walk With Thee, Waltzing Matilda, Heebie Jeebie, At The Jazz Band Ball i mnoge druge. Najnovija verzija Dutch Swing College Banda, uz koji su svih tih godina postojanja ansambla gostovali i brojni strani američki i europski stilski odgovarajući solisti, nastupa danas u sastavu: klarinetist i alt-saksofonist Bob Kaper, klarinetist, sopran, tenor i bariton-saksofonist Frits Kaatee, trubač Keesjan Hoogeboom, trombonist Maurits Woudenberg, gitarist i bendžoist Ton van Bergeijk, kontrabasist Adrie Braat i bubnjar Onno de Bruijn.

U američkom, pa i zapadnoeuropskom jazzu gotovo da i nema manjega grada u kojem ne djeluje poneki sastav dixieland i swing jazza. Pretežito su to amaterski ansambli većinom ne baš velikih interpretativnih jazz-vrijednosti, ali među njima ima i vrlo kvalitetnih kao što su primjerice njemački Barrelhouse Jazz Band ili baš dugovječni Dutch Swing College Band. Tako organizatori vodećih svjetskih festivala tradicionalnoga jazza, poput europskih u Asconi ili Dresdenu, ili pak onih jamačno najvećih i najrelevantnijih u Sjedinjenim Državama, koji se redovito održavaju u New Orleansu i Sacramentu, najčešće nemaju problema s angažiranjem kvalitetnih i profiliranih ansambala tradicionalnog jazza. A u tim je programima između ostalih nerijetko nastupao i jedan od najboljih i najstarijih na svijetu, nizozemski Dutch Swing College Band, kojem su tijekom sedamdeset godina neprekidna djelovanja bile nejednom otvorene gotovo sve svjetske jazz-pozornice.

Vijenac 547

547 - 19. veljače 2015. | Arhiva

Klikni za povratak