Vijenac 540

Glazba

Norveška trubačica Tine Thing Helseth u Lisinskom, 4. studenoga

Svestrana trublja

Marija Saraga

Drugi ovosezonski koncert ciklusa Svijet glazbe Koncertne direkcije Zagreb bio je ostvaren u suradnji s 21. festivalom orgulja Heferer, a uz njemačkog orguljaša Tobiasa Göttinga u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog nastupila je mlada i atraktivna norveška trubačica Tine Thing Helseth, 27-godišnja glazbenica, čija je karijera posljednjih godina doživjela brz i snažan uzlet.

Umjetnici su priredili program koji se kretao od baroka pa sve do suvremene glazbe, a uključio je i posebno zanimljiv repertoar – skandinavske narodne pjesme, u aranžmanima za trublju i orgulje. Već je u izvedbi prvoga djela, Koncerta u D-duru za trublju i orgulje, BWV 972 Johanna Sebastiana Bacha (prema Antoniju Vivaldiju), Tine Thing Helseth potvrdila reputaciju vrsne trubačice, izbrušene tehnike i izražene muzikalnosti, kao i karizmatična nastupa. Majstorski je svladala sve bravurozne zahtjeve svoje dionice, a u središnjem je Larghettu posebno do izražaja došao njezin profinjeni ton. Tobias Götting nije u svim trenucima pratio njezin entuzijazam, a u izvedbi Sonate za orgulje u d-molu, op. 65, br. 6 Felixa Mendelssohna na previše su se mjesta u njegovoj izvedbi potkrale i nepreciznosti.

 


Tina Thing Helseth i orguljaš Tobias Götting u velikoj dvorani Lisinski / Snimio Branko Hrkač

 

Umjetnici su zatim predstavili Elegiju za trublju i orgulje norveškog skladatelja Rolfa Wallina (rođena 1957) – skladbu iz njegova ranog opusa, koju je skladao nakon smrti prerano preminule sestre, pa je stoga ispunjena (odveć) naglašenom i vrlo izravno predstavljenom sentimentalnošću. Prvi dio koncerta zaključen je izvedbom Koncerta u c-molu za trublju i orgulje, za koji se i danas dvoji koji mu je od braće Marcello autor – Benedetto ili Alessandro. U drugome dijelu koncerta orgulje dvorane Vatroslava Lisinskog napokon su došle do punog izražaja – u raskošnim i zvučnim, ali i tehnički zahtjevnim izvedbama Allegra iz 6. simfonije u g-molu Charlesa-Marie Widora te Finala iz 1. simfonije za orgulje u d-molu, op. 14 Louisa Viernea, francuskih majstora s prijelaza s 19. u 20. stoljeće, u čijem se glazbenom jeziku i razmišljanju jasno čuje kako su svoje skladbe pisali za jedne od najvelebnijih orgulja na svijetu, one u pariškoj crkvi Saint-Sulpice, u kojoj su obojica službovali.

Vrlo elegantna bila je izvedba Suite u D-duru za trublju i orgulje relativno neistražena britanskog skladatelja i orguljaša Jeremiaha Clarkea, skladana vjerojatno oko 1700. U tom nizu plesnih stavaka trubačica je još jednom oduševila zaokruženim tonom i vrlo lijepim vođenjem fraza. No vjerojatno najzanimljiviji dio koncerta, koji će najdulje ostati u sjećanju publike, bile su izvedbe skandinavskih narodnih pjesama u umjetničkim obradama Edvarda Griega, Olea Bulla, Oskara Lindberga i Henninga Sommerroa.

Melankolične, a iznimno lijepe pastirske i svadbene pjesme dugih i širokih melodija, vrlo neposredna i šarmantna Tina Thing Helseth izvodila je šećući se bosa dvoranom, tako da je njezin uvijek lijepo oblikovan ton dopirao svakoga časa s nekoga drugog mjesta, a stvorila je vrlo intimnu i muzikalnu izvedbu. Tobias Götting vrlo se lijepo prilagodio njezinu muziciranju, ostajući uvijek meka pozadinska podrška. Zagrebačka publika s oduševljenjem je prihvatila neuobičajeni program, nagradivši umjetnike snažnim i dugim pljeskom.

Vijenac 540

540 - 13. studenoga 2014. | Arhiva

Klikni za povratak