Vijenac 540

Likovna umjetnost

Marcel Bačić, Crtovlje, Mala dvorana Lisinski, studeni

Glazba i apstrakcija

Corinne Enquist

Interijer Male dvorane Lisinski i zvučna podloga koncerta Gudačkoga kvarteta Sebastian 3. studenog bio je možda najbolji kontekst za izložbu dvadeset crteža Marcela Bačića, grafičara i teoretičara umjetnosti koji se u teorijskom i likovnom opusu bavi odnosom likovnosti prema muzici, nazvanih jednostavno Crtovlja. Crtovlje je izraz koji označava notni papir – površinu na koju skladatelj upisuje note određenih visina i trajanja s dodatnim oznakama poput onih za glasnoću izvedbe.

 


Frotaž s izložbe

 

Notni papir dimenzijama i otiskom čini dakle ograničen i definiran kadar Bačićevih crteža, a njegova patina kolorističko određenje pozadine. Bačić na takve notne papire postavlja izravne i neizravne crteže – pod pojmom neizravnih podrazumijevamo sve one nastale tehnikom frotaža čijim strukturama postiže različite gustoće nanosa grafita. Struktura radova je, dakle, najmanje dvostruka – jednu čini otisnuto crtovlje, a drugu autorski, redovito višeslojni crtež. Ideja niza radova izloženih na niz notnih stalaka u obliku instalacije ispred podija na kojemu je izveden koncert svakako je preklapanje i izostavljanje, a neka od mogućih ishodišta neispisani su taktovi Brucknerove 9. simfonije, namjerno ostavljeni prazni taktovi Schubertovih pjesama ili bjeline na namjerno nedovršenim Cézanneovim slikama. Citatni nizovi šire asocijativne ideje autora – neke od identificiranih svakako su Starac koji računa ili Rastanak uvečer Paula Kleea.

Odnos likovnosti i muzike kod Crtovlja Marcela Bačića uspostavljen je na višeslojnom kontekstualnom i idejnom polju, a rezultira nizom crtački dorađenih i vrhunski promišljenih djela. Tom izložbom umjetnik nastavlja svoja istraživanja koja spajaju teoriju apstraktne umjetnosti i glazbe, a koje temelj imaju još u Kandinskoga.

Vijenac 540

540 - 13. studenoga 2014. | Arhiva

Klikni za povratak