Vijenac 539

Filozofija, Književnost

Simpozij u povodu 100. obljetnice smrti Franje Markovića u Matici hrvatskoj

Izvornost kritičke misli

Natalija Fabić

Skup je želio skrenuti pozornost na važnost nepravedno zanemarena filozofijskog djela Franje Markovića. Stručna izlaganja te vrlo živa rasprava koja je uslijedila pokazali su da su sadržaji o kojima se govorilo zanimljivi, ali malen broj slušatelja ukazuje na nedovoljnu zainteresiranost naše javnosti za ozbiljne filozofske teme

 

U prostorijama Matice hrvatske održan je 24. listopada simpozij u povodu stote obljetnice smrti Franje Markovića – Filozofijsko djelo Franje Markovića. Skup je, kao jedan od članova Organizacijskoga odbora simpozija, otvorio Stipe Kutleša, izrazivši želju da bude koristan svima te žaljenje jer je Franjo Marković zanemaren u hrvatskoj filozofiji. Damir Barbarić obratio se prisutnima u ime Predsjedništva Matice hrvatske te nastavio kao prvi govornik u središnjem dijelu simpozija. Profesor Barbarić svoje je izlaganje – Uz Markovićevo tumačenje divotnog i tragičnog – započeo konstatacijom da se u Markovićevoj Estetici upravo tragediji pridaje iznimna važnost.

Markovićeva je estetika u bitnoj mjeri određena razlikovanjem lijepog, s jedne strane, i uzvišenog, odnosno divnog, s druge. Spekulativno središte čini trostruki slijed postupnog uspinjanja uzvišenom: prvi je moment čuvstvo naše ograničenosti u susretu s uzvišenim koje nas nadmašuje, što u nama uzrokuje neugodu; drugi je ustrajavanje na odnosu prema uzvišenom – s pomoću fantazije, koja nam omogućuje da se, zbog divljenja uzvišenosti, i sami uzdižemo, dok u trećem momentu osjećamo srodnost našega bivstva s uzvišenim.

 


Damir Barbarić

 

 

Marković katarzu određuje kao bit tragedije, što je povezano s činjenicom da je u tragediji više no u ostalim umjetničkim formama prisutno zbivanje susreta čovjeka s neizmjernim, pa je njezin pravi sadržaj naoko nepomirljiva disonanca između tragičnoga junaka, njegova čina te sudbine koja ga pogađa. Bit je tragedije završna pobjeda etičkog zakona; najbolniji neskladi pretvaraju se u vječni „skladni izmir“, koji je posljedica krajnje suprotnosti i nesklada. Takvo shvaćanje tragedije i katarze izvire iz Markovićeva filozofijskog uvjerenja u sveopći božanski sklad svih bića.

Tomislav Škrbić svoj rad – Karakteristike umjetničkih formi u estetici Franje Markovića – započinje opažanjem da se po Franji Markoviću sustav ljudske spoznaje može podijeliti na sedam odsjeka, a jedina primjerena spoznajna metoda jest aristotelovska induktivno-deduktivna metoda.

Osnovna je Markovićeva namjera povezivanje kritičko-filozofijske obrade pojmova s metafizičko-deduktivnim pojmom bića, dok je temeljna misao, koju slijedi pri stvaranju vlastite estetike „umjerenoga formalizma“ misao o pomirenju suprotnih načela na kojima su počivale dotadašnje estetike. Marković veliku pogrešku Zimermannova formalizma vidi u tome što deduktivni smisao formalne logike prenosi na područje estetike, a odmak od njega čini i u smatranju estetičkoga suđenja induktivnim, tj. relativnim.

Željka Metesi Deronjić u radu Divotno u estetici Franje Markovića navodi da „u svojoj znamenitoj knjizi Razvoj i sustav obćenite estetike (1903) Franjo Marković određuje estetiku kao umstvenu spoznaju krasote (ljepote i divote) čija se zadaća sastoji u tome da ljudski duh uznosi k apsolutnom duhu. Upravo se taj apsolutni duh pokazuje kao nešto neizmjerno, divotno koje svojom veličajnošću prelazi granice umske spoznaje.“ Rad istražuje pojam divotno u estetici Franje Markovića – kako Marković određuje divotno, kako ono može biti predmetom umjetnosti i estetike te koja je uloga fantazijske sposobnosti.

U uvodnome dijelu izlaganja – O pojmu znaka u Markovićevoj Logici – profesor Bojan Marotti, uspoređujući dvojicu utemeljitelja semiotike, objašnjava dvoznačnost pojma znak: Peirce pripada „filozofskoj grani“ semiotike te znak promatra prije svega kao reprezentamen, koji se nalazi unutar trojnog modela koji također čine objekt i interpretant, a Saussure pripada „jezikoslovnoj grani“ semiotike i znak promatra kao dvostranu pojavu, sastavnice koje su označnik (signifiant) i označenik (signifié).

 


Stipe Kutleša

 

 

Postavlja se i pitanje kako je Franjo Marković definirao pojam znak: „Pitanje je dakle u kojem odnosu stoje riječ i pojam. Potom ovako opisuje tu svezu: ‘Ni psihologijski razvojni nastanak pojma nije tim još dovršen, nego još nastaje dvoje, na ime: ona pojedinačna pomisao, koja je, budući spojena s iztaknutim glavnim obilježjem svih istovrstnih pomisli, zastupnicom pojma, u sviesti se zatomi, potamni, a najsvjestitije postane sámo ono glavno obilježje; – zatim i to glavno obilježje potamni u sviesti, te se mjesto njega u sviesti najjače iztakne vanjski t. j. čujni znak njegov, t. j. rieč.’ Riječ je dakle određena kao vanjski, čujni znak toga glavnoga obilježja.“

Marotti spominje i Markovićev članak O baladah i romancah – u kojem je predmet bavljenja pitanje o nastanku pjesništva, iz čega poslije proizlazi pitanje o postanku jezika, što uključuje i raspravu o pojmovima poput jezika, riječi, glasa i znaka – te zaključuje da je šteta što se Marković nije sustavnije bavio pojmom znaka, no i da je većina njegovih rukopisa neobjavljena i nepročitana, pa je moguće da se u budućnosti pronađu jasniji odgovori o njegovim shvaćanjima tih pojmova.

Srećko Kovač, u radu Marković i logika, navodi da je Markovićev cilj bio skupiti i prevesti hrvatsku filozofijsku baštinu i uključiti je u narodni život – stare hrvatske filozofske pisce, koristeći se Kantovom slikom, uspoređuje s utrnulim zvijezdama, pri čemu samo o nama ovisi hoće li one ponovno zasjati na nebu. Nakon što je u uvodnome dijelu Estetike razdvojio teorijsku spoznaju istine i praktično prosuđivanje dobroga i krasnoga, Marković filozofiju dijeli na temelju triju filozofijskih težnji na metafiziku (istina), etiku (dobro) i estetiku (krasota).

Dodirne su točke Markovića, Lotzea i Fregea uključivanje sadržaja pojedine znanosti u logiku te činjenica da je logika u temelju matematike. Kovač navodi i Markovićevo suprotstavljanje Zimmermannu – Marković smatra da ni estetika ne može biti apriorna. Također, ne možemo poći samo od subjekta, nego moramo polaziti od objekta, tj. od iskustva predmeta koji nam se sviđaju: iz konkretnoga, pojedinačnog iskustva moguće je izvoditi opće estetičke oblike. Slično se i logički oblici izvode poopćavanjem iz konkretnoga valjanog mišljenja.

Bogato iskustvo u različitim umjetnostima Marković je mogao uključiti kao polazište u samu estetiku i, naglašava Kovač, „time svu svoju djelatnost na području umjetnosti i kritike učiniti izravno filozofijski relevantnom“.

Stipe Kutleša u radu Markovićevo nastojanje oko istraživanja hrvatske filozofije spominje da je Marković kao prvi profesor filozofije na Filozofskom fakultetu težište intelektualne djelatnosti preusmjerio s književnosti na filozofiju. Markovićeva su kritičnost i samosvijest te zalaganje za to da se i politički život zasniva na etičkim načelima prioritet.

Marković daje konkretne upute za istraživanje hrvatske filozofske baštine općenito, a on sam osobito je zaslužan za obrazlaganje filozofijske misli Ruđera Boškovića (izložio je gotovo sve filozofijske probleme) i njezino smještanje u kontekst europske filozofije.

Za proučavanje njegova prinosa u prirodno-filozofijskome nazivlju, što čini još jedan segment njegova prinosa općem razvoju, potrebno je također proučiti njegove radove o Boškoviću.

„Na pitanje kako je uopće moguća protega, protežnina (M, 600) prostor, prostorina, prostorje, prostornost Bošković odgovara razlikovanjem matematičke i fizičke neprekidne protege (M, 611). S tim u vezi odgovara i na pitanje o mogućnosti geometrije. Sbiljstveno (aktualna) bitkujuća geometrija nemoguća je; ona je idealna, imaginarna i umisaona (tj. zamišljena) jer ‘promatra medjusobičje onih razstojina (distancija) i onih razstojinami omedjenih medjumjesticâ (intervala) koje samo umom pojimljemo’ (M, 612).“

Markovićeva je Logika ostala u rukopisu, no terminologija kojom se koristio važan je prinos hrvatskoj filozofiji.

Vrlo živa rasprava koja je uslijedila pokazuje da je tematika zanimljiva; no ostaje žaljenje zbog maloga broja slušatelja. Svijest koju je Franjo Marković sam imao, a nastojao razvijati i u drugima, svijest o važnosti izvornosti i utemeljenoga kritičkog mišljenja, projekt je koji će jednom, nadajmo se, biti – u mjeri u kojoj je to moguće – dovršen.

Vijenac 539

539 - 30. listopada 2014. | Arhiva

Klikni za povratak