Vijenac 538

Kazalište

Robert Musil, Pomutnje, red. Branko Brezovec, Eurokaz–ADU–Domino

Moral, pedagogija, seksualnost

Mira Muhoberac

Prošlogodišnje samoukidanje festivalskoga Eurokaza značilo je početak njegova djelovanja kao produkcijske kuće, kako pokazuje zagrebačka premijera 3. listopada, u koprodukciji s Akademijom dramske umjetnosti i Dominom, koji tri godine organizira Queer New York International Arts Festival. Praizvedba predstave Pomutnje, prema romanu Pomutnje gojenca Törlessa Roberta Musila, otvorila je taj festival u podrumu Abrons Art Centra 17. rujna, a mi smo pogledali hrvatsku premijeru u dvorani u Frankopanskoj.

Ulazak u polumračni prostor s pozadinom neraspoređenih sjedalica te završetak predstave u mraku s gledanjem filma i neočekivano mlakim pljeskom pojačava asocijacije na prikaz života iza željezne zavjese i usporednice sa srednjoeuropskim prostorom, životom malih kazališta laboratorija i krležijanskim književnim kontekstom.

 


Pitomci austrijske vojske u Brezovčevoj interpretaciji

 

Dolazak iza kafkijanski velikih i turobnih vrata nedovršena gledališta odzrcaljuje se u osjećaju mraka i tjeskobe što ga budi razlomljen scenski prostor kao spoj kinodvorana, učionica, spavaonica, autsajderske scene.

Brezovčeva predstava, koja spaja mrak gledališta s mrakom pozornice i mrakom u ljudskim umovima, mišljena je ambiciozno, kao odzrcaljenje tjelesnosti i slike uma, sadomazohističkih i nježnih prizora, kontrapunkt odrastanja i odraslosti.  

Dramaturšku jezgru čini Musilov roman i isticanje kaosa koji izvire iz matematike u glavi jedne osobe pa cijeloga svijeta. Prvi dio predstave podsjeća na neke daleke avangardne predstave, a u središte postavlja sukob između pitomaca u vojnom internatu na rubu Austro-Ugarske Monarhije: nakon otkrića krađe ostala trojica počinju duševno, tjelesno i moralno zlostavljati svojega kolegu. Homoerotičan i okvir lažne moralnosti uzrokuju stanje odbačenosti i promišljanje okvira Kantove kritičke kategorije. Dinamičnost i ritam prvoga, znatno boljega dijela predstave uvjetovani su i okvirom 2. simfonije Peterisa Vasksa i njezina 39-minutna trajanja. Drugi, sporiji dio predstave unosi pogled zreloga čovjeka u stalnoj paraleli s Wagnerovim Siegfriedom.

Zanimljiv je i pedagoški okvir predstave: od mladih studenata redatelj i profesor na ADU-u nastoji dobiti smireni voajerizam uokviren avangardnim filmovima Kurta Krena i mladenačkim fotografijama na sceni prisutna Tihomira Milovca te psihodeličnim videoradovima Ivana Marušića Klifa, suspregnutost scenske ekspresije povezuje s brehtijanskim kazalištem i gavelijanskim „statičkim centrom“; između kocaka prividnoga scenskoga kaosa i mladenačkih glumačkih pokreta, rečenica i pogleda nazire se pitanje kakve glumce u svom pedagoškom radu „proizvodi“ Akademija. Odgovor na to pitanje mogla bi dati i u predstavu uključena predavanja Ivana Ladislava Galete na ALU-u.

Emotivna točnost Suzane Brezovec kao Božene i Törlessove majke kontrast je dinamičnoj izvedbi studenata glume: Dade Ćosića u ulozi prof. Kanta (u alternaciji je Ognen Drangovski), Domagoja Jankovića kao Reitinga i Adriana Pezdirca kao Beineberga. Hrvojka Begović kao „muški“ Basini gradi ulogu od plahosti do energičnosti. Nositelj glavne uloge Romano Nikolić kao Törless bez suvišnih gesta i grimasa, introspektivno, racionalno i tajnovito uzbudljivo odglumio je emotivna i intelektualna previranja mladoga „gojenca“ i pogled na svijet uznemirene mogućnosti dopiranja do onostranoga na pozadini iskušavanja morala i moralnosti.

Nemalen udjel u prikazu anticipacije fašizma i amoralnosti svake vrste daju i kostimi Irene Sušac.

Vijenac 538

538 - 16. listopada 2014. | Arhiva

Klikni za povratak