Vijenac 538

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Kraj HGM Big Banda

Mladen Mazur

Tek su nedavno ljubitelji jazza mogli saznati da je s radom prestao veliki jazz-orkestar Hrvatske glazbene mladeži poznat kao HGM Big Band. Hrvatska glazbena mladež nije se, barem javno, o prestanku djelovanja tog korpusa izjasnila, jer riječ je o zapaženu domaćem jazz-projektu, kojem se od početka pridavala veliku važnost. HGM Big band osnovan je prije jedanaest godina nakon uspješna međunarodnog ljetnog jazz-seminara u istarskom Grožnjanu. Umjetničko je vodstvo bilo povjereno austrijskom klarinetistu i saksofonistu iz Leibnitza Sigiju Feiglu. On se zdušno prihvatio posla, poštujući barem u prvim godinama temeljnu ideju da orkestar bude neka vrst primarne edukacije mladih glazbenika jazza iz Hrvatske i inozemstva, što je itekako imalo smisla s obzirom na činjenicu da u nas nije postojao, a ne postoji ni danas, nikakav službeni studij toga glazbenog žanra te ga mladi glazbenici koji se žele posvetiti jazzu traže u Grazu, Trstu, Bernu, Klagenfurtu ili Rotterdamu. Veliki jazz-orkestar, odnosno big band u jednom je dijelu, napose onom koji se odnosi na disciplinu sviranja, vrlo dobar izbor. No s vremenom jedan se izrazito amaterski i edukativni projekt počeo polako pretvarati u poluprofesionalni, što je možda i najopasniji status takva orkestra.

 


Jedan od nastupa HGM Big Banda

 

Istovremeno takav korpus nije nimalo bezazlena ni jeftina igračka. Zahtijeva nemala financijska sredstva, jer mladim glazbenicima treba omogućiti dolaske na pokuse i koncerte iz raznih sredina, treba im pokriti troškove puta i smještaja, osigurati prostore za pokuse i koncertne nastupe, a posebno mjesto u svemu tome predstavljaju ne baš uvijek jeftini aranžmani za koji se u orkestru u ovom slučaju uglavnom brinuo dirigent. Sve je to godinama, uz neizbježne fluktuacije glazbenika, relativno dobro funkcioniralo uz dakako svesrdnu organizacijsku pomoć Hrvatske glazbene mladeži te snažnih sponzora – Ministarstva kulture RH, Ministarstva obrazovanja i sporta RH, Studentskoga centra u Zagrebu, a kad su bili u pitanju brojni gostujući strani solisti, uskakali bi i Veleposlanstvo SAD te Austrijski kulturni forum u Zagrebu. Big band će potom početi i s redovitim koncertnim sezonama, a kako je nastupe imao nedjeljom, one su u posljednjem desetljeću djelovanja orkestra nazvane Sunday Nights te ugošćivale brojne strane američke i europske soliste.

Mladi su jazz-glazbenici u orkestru brusili svoja znanja i disciplinu, suočavani s dinamikom velikoga broja stilski i koncepcijski raznorodnih i ne baš lakih aranžmana raznih autora. Sve je ipak izgledalo vrlo dobro, orkestar je tijekom svoga postojanja imao više od uspješnih 160 koncerata i niz nastupa u Sloveniji, Austriji, Belgiji, Italiji i Švedskoj, a posebno je bio ponosan na nastupe u Indoneziji i Sjedinjenim Državama. Postao je neizostavnim dijelom hrvatske jazz-scene na kojoj formacija big banda još od kraja tridesetih i početka četrdesetih godina prošlog stoljeća ima važno mjesto.

U međuvremenu pojavili su se i neki problemi. Orkestar je napustio neke primarne postulate zbog kojih je bio osnovan, a problem je nastajao i u pronalaženju prostora za pokuse, koji su se počeli održavati u različitim, nerijetko neprimjerenim uvjetima. Gašenjem HGM Big banda u Zagrebu ostaju samo dvije formacije tog tipa, profesionalni Jazz orkestar Hrvatske radiotelevizije, dužan zadovoljavati manje-više programske potrebe matične kuće te poluamaterski Društveni jazz-orkestar Hrvatskoga glazbenog zavoda. Neke druge, pretežito povremene, amaterske pokušaje poput big banda iz Požege, bilježimo tek sporadično. Uz skromne dostupne informacije razloga obustave djelovanja HGM Big banda, koja je bez nekih osobitih objašnjenja nastupila nakon zadnjeg koncerta orkestra početkom ove godine i proljetnog dobivanja diskografske nagrade Porin, ispostavilo se da su u pitanju financijski razlozi. U tom je smislu dirigent Sigi Feigl navodno pisao i pismo zagrebačkom gradonačelniku, no bez uspjeha. No vrlo zainteresiran austrijski dirigent iz više razloga očigledno ne posustaje. Navodno se orkestar nedavno, kao udruga pod imenom Big band Zagreb, samostalno registrirao. Hoće li u tome financijski i organizacijski uspjeti, uvjerit ćemo se, nadam se, do početka sljedeće jazz-sezone.

Vijenac 538

538 - 16. listopada 2014. | Arhiva

Klikni za povratak