Vijenac 537

Kazalište

Miroslav Krleža, Hrvatski bog Mars, red. Sebastijan Horvat, GDK Gavella

Žrtvovani Krleža

Andrija Tunjić

Stogodišnjicu početka Prvoga svjetskog rata Gradsko dramsko kazalište Gavella obilježilo je premijerom intrigantne predstave Hrvatski bog Mars, nastale na dramatizaciji Krležine ratne proze iz pera Milana Mirkovića Matisa, u režiji slovenskoga redatelja Sebastijana Horvata. Premijera je odigrana 20. rujna, a pišem o predstavi odigranoj 22. rujna pred uglavnom školničkom publikom. Eto, ni takva tema i takav pisac ni na prvoj reprizi nisu uspjeli zainteresirati zagrebačku publiku za kataklizmu od prije stotinu godina. Koji su razlozi?

Možda strah s kojim se suočava današnji naš kazališni konzument kojemu se opet – nakon svih martirija, ratova i promijenjenih država – život nalazi u rukama Europe, koja i dalje ne mari za tamo neke periferne sudbine koje je Krleža davno opisao? Ili je možda posrijedi protest protiv uprave kazališta, koja se pisca takva formata i takve teme nije usudila dati hrvatskim kazališnim autorima da pokažu što umiju i misle o toj obljetnici; možda i iz bojazni da bi neki hrvatski redatelj subverzivnom interpretacijom Krleže mogao uzburkati gromoglasnu našu šutnju? Ili je razlog u nečemu apsurdnom?

 


Predstava prikazuje kaos i košmar ratnoga životinjarenja  / Snimio Jasenko Rasol

 

No što god bilo, uprava je iz samo njoj razumljivih razloga režiju dala strancu. Tako nam strani redatelj – umjesto hrvatskoga – prezentira naš identitet i naše probleme, koji ga ne zanimaju i(li) interpretira u njemu odgovarajućem i ne osobito inventivnom kazališnom rukopisu. Ovaj put taj se rukopis zove lijevi kazališni avangardizam, jasno zakašnjeli, i slovenski kazališni ekspresionizam, fusnota davnoga njemačkoga. To je „obogatio“ scientološkim self-help pročišćenjem u liku auditorice (slušačice i istraživačice, psihoanalitičarke), koja gledatelju tobože otvara vrata slobode, nudeći mu engram koji ga čisti od prošlosti, emocija i njihovih posljedica te lišava bola. Pritom mu kao spas od prošlosti u sadašnjosti i budućnosti nudi novo evanđelje koje glasi: „Naš zadatak nije da mijenjamo svijet, nego da mu se pokušamo što bolje prilagoditi.“

U svrhu prilagodbe i reinterpretacije našeg identiteta i naše povijesne kaotičnosti, autori su uz pomoć Krleže generirali našu suvremenu stvarnost i to ilustrirali antikvarijatnom scenografijom; velikom stelažom – koja će se tijekom predstave transformirati u bolničke krevete – na kojoj se nalaze naše pozitivne i negativne povijesne, kulturne i politički ikone, čak i iz veoma bliske nam povijesti, kao što su: Ante Pavelić, Josip Broz Tito, Ante Starčević, Franjo Tuđman, Ante Gotovina, Mirko Norac, zatim bogomolje, jednaku vrijednost imaju Zajčeva opera Zrinski i Ivo Robić itd. itd. Na toj polici, vizualiziranoj slici dramatičnoga našeg identiteta nalazi se sve i sva, što hoće reći da se ta zbrka nalazi i u našim glavama, koje su razlog predstave. Već ta zavrzlama govori da predstava ima glavu i rep, da je zbog konfuznosti današnjega svijeta moderna.

Kako bi današnju kaotičnu stvarnost učinili zanimljivom i tradicionalnijoj publici prepoznatljivom, autori su se poslužili Krležom, što nije ništa novo kada je riječ o suvremenom angažiranom teatru koji „tužno životari u pustinji ideja“. Naravno, na sceni već viđenih. Dakle, imali smo priliku vidjeti kako funkcionira „univerzalna priča i beznađe malih ljudi u velikim vremenima“ – fragmente iz njihova života, kaos i košmar ratnoga životinjarenja...

Predstava počinje s ulaskom publike, na stolcima prazne pozornice sjedi dvoje glumaca, muškarac i žena, pacijent i auditorica. Gledaju se, govore nešto što publika ne čuje. S gašenjem svjetla u gledalištu napokon čujemo pacijenta koji veli da se ne može koncentrirati i smjestiti u prostor problema. Riječ je o psihijatrijskom postupku kojim psihoanalitičar pacijenta oslobađa trauma i frustracija, u kojem pacijent sjećanje „mora“ racionalizirati.

Pacijent ulazi u prostor svojih trauma i pred publikom se rastvara utroba rata u projekciji pacijenta Ivana, odnosno vojnika Vida Trdaka (odlično ih glumi Amar Bukvić); Trdak putuje vlakom u rat; što je više u ratu, sve više vidimo posljedice rata, njegovi akteri evociraju svoje životne i ratne biografije, izbezumljeni su, psihotični, histerični, raspadaju se duševno i tjelesno u bolnici i baraci za ranjenike i sifilitičare... Kroz njihova usta Krleža umjesto Boga nudi „božanstvo s črvenim zastavama“, socijalizam, demokraciju...

U bolnici, koju su dramaturg i redatelj zamislili kao purgatorij našeg identiteta i naše civilizacije, prepoznajemo probleme današnjega, takozvanoga liberalnog svijeta, kojemu su važnija ljudska prava od ljudskih života. Nadu tim liberalizmu žrtvovanim životima „uvećava“ cinizam neoliberalnih obećanja, pa se replike pretvaraju u poznate parole i citate proizvodeći nove opsjene. Time se krug zatvara. I opet se „sretne“ žrtve nalaze na početku, pred licem laži, opet smo u konfuziji iz koje nema izlaza jer tako žele moćnici čiji smo klaunovi i lutke na koncu.

Predstava je aktualna, tematski funkcionira, njezina svijest o ponavljanju prošlosti itekako je životna. Ali njezin problem nije sama ideja, nego njezino redateljsko reduciranje koje dramaturgijskim postupkom nije uspjelo prispodobiti našu političku i identitetsku konfuznost. A ponad svega osiromašila je Krležinu dramskost za rad kazališnog modernog izričaja te time ublažila snagu dramskih silnica od kojih živi dobra dramska predstava.

Uskrativši predstavi bogatstvo likova i njihovih dramskih lomova, autori su individualno kolektivizirali, a onda reducirali na znakovno, osiromašivši tako ratnu kalvariju i dramatičnost pojedinačnih likova. Umjesto niza psihotičnih situacija i niza psihograma, koji bi tvorili dramsku fresku kakvu zaslužuje, ako ne hrvatski identitet onda Krleža, predstava je ponudila psihotični uzorak jednoga lika. Time su umanjili Krležu, koji je upravo u tim ratnim prozama prepoznat kao iznimni pisac traumatičnih europskih tema, koje su i sto godina poslije, ako ne pred vratima, a ono u našim glavama, žive od povijesti i našeg straha.

No bez obzira na slabosti riječ je o predstavi koja je konzistentna, a i glumački je uvjerljiva. Glumci su dobro, mjestimice i odlično odglumili što je koncepcija zahtijevala. Uz već spomenutoga Bukvića i ostali glumci (Franjo Dijak, Bojana Gregorić Vejzović, Sven Medvešek, Hrvoje Klobučar, Ana Kvrgić, Nenad Cvetko....) predočili su nam kaos i košmar ratnoga preživljavanja.

Vijenac 537

537 - 2. listopada 2014. | Arhiva

Klikni za povratak