Vijenac 537

Likovna umjetnost

BOJAN DOLENEC, Doživljaji, Galerija Matice hrvatske, 22. rujna–6. listopada

Bolest kao inspiracija

IVA BAGARIĆ

Nakon ljetne stanke Galerija Matice hrvatske ovogodišnju je jesensku sezonu otvorila izložbom mladoga slikara Bojama Dolenca. Iako njegovi radovi – izloženo je deset slika manjih i srednjih dimenzija objedinjenih pod naslovom Doživljaji – na prvi pogled mogu djelovati posve konvencionalno, čak i naglašeno tradicionalistički, pomniji uvid ipak će nam otkriti i ponešto složenije razine mogućih iščitavanja. Izražajno se u znatnoj mjeri oslanjajući na hrvatsko slikarstvo prve polovice dvadesetog stoljeća te na tada snažna ekspresionistička strujanja (autorica predgovora Iva Körbler u tom će smislu istaknuti Marijana Detonija, Vilka Gecana i Sergija Glumca), Dolenec u njih, naime, unosi i neke odrednice koje nedvojbeno ukazuju i na određene vidove suvremenih autorskih promišljanja.

Ponajprije to je uporaba „siromašnog“ materijala kao podloge – riječ je o lesonit-pločama – koji uvelike pridonosi uvjerljivosti umjetnikove poetike. On na njih nanosi slojeve bijele, sive i crne neboje, pri čemu se crnom koristi uglavnom za isticanje kontinuiranih obrisnih linija, dok će bijelom i sivom ispunjavati likove, predmete odnosno pozadinu. Istodobno, prirodna boja lesonita također će ravnopravno sudjelovati u akromatskom kreiranju slike. Dolenčev slikarski rukopis titrav je i vrlo dinamičan, pa će njegovi figurativni prizori neizbježno odisati vibrantnim i pomalo nervoznim ugođajem. Nipošto bez razloga! Dijeleći s ekspresionistima aktivno isticanje unutarnjih mentalnih stanja, slikar odlazi i korak dalje. On, naime, na neki način „rekonstruira“ doživljaje što ih osobno proživljava zbog svoje neugodne i specifične bolesti. Mogli bismo slobodno reći da je čin slikanja i svojevrsni oblik nadilaženja bolesti, pretvara je u izvor nadahnuća. Riječ je, dakle, o slikarstvu „u prvome licu“, u kojem autor okolni svijet doživljava posredovanjem svojih mentalnih stanja, a to znači iznutra prema van. Drugim riječima, motivi njegovih slika nipošto nisu odabrani kao atraktivna narativna mogućnost, već kao rezultat unutrašnjih, katkada i bolešću uvjetovanih nekontroliranih transformacija.

Promatrajući Dolenčeve slike moguće je osjetiti stanovitu nelagodu ili zebnju, ali autorov istančan osjećaj za grotesku pridavat će im i likovno nadasve izazovnu i zanimljivu, ludističku komponentu. Upravo će granica između nelagode i ludizma biti poetski generator koji slikarstvo mladog autora čini prepoznatljivim i originalnim. Želimo li pak Dolenca staviti u kontekst suvremenoga hrvatskog slikarstva, njegova poetika mogla bi se, dakako uvjetno, povezati s ilustracijama Zlatka Kesera (Iva Körbler), ali i stvaralaštvom, primjerice, Ivice Malčića, koji također ustrajava na izražavanju u „prvome licu“, na „siromašnim“ materijalima poput dasaka ili lesonit-ploča, kao i na ludističkom pristupu.

Izložba Bojana Dolenca u Galeriji Matice hrvatske više je nego solidan uvod u predstojeći program ove galerije, nedvojbena potvrda stalnog umjetničkog sazrijevanja mladoga slikara. Nestrpljivo očekujemo njegovo sljedeće izlaganje.

Vijenac 537

537 - 2. listopada 2014. | Arhiva

Klikni za povratak