Vijenac 529

Matica hrvatska

MLADI GLAZBENICI u Matici hrvatskoj: TONKA JAVOROVIĆ

Virtuozno na violončelu

Zlatko Stahuljak

U Velikoj dvorani Matice hrvatske nastupila je 19. svibnja, na završnom koncertu 11. caiklusa Mladih glazbenika u MH violončelistica Tonka Javorović, uz glasovirsku pratnju Domagoja Guščića.

Tonka Javorović (1998) polaznica je 3. razreda srednje škole u razredu nastavnice Bernarde Debuš Redžić u Glazbenom učilištu Elly Bašić. Uz pet prvih nagrada na državnim natjecanjima iz violončela i četiri Oskara znanja, osvojila je i nekoliko međunarodnih nagrada, od kojih izdvajamo drugu nagradu na Međunarodnom natjecanju Talenti Europe 2011. u Slovačkoj. Nastupila je na nekoliko festivala i memorijala, najzad na Violončelističkom festivalu u Poreču 2011, sa Zagrebačkim solistima te pohađala inozemne ljetne škole. Nakon položene audicije za European Union Youth Orchestra (EUYO) pohađala je u ljetnu školu za najmlađe sudionike orkestra u Grafeneggu (Austrija), a zatim je sudjelovala u pripremi orkestra za turneju.

 


Snimio Mirko Cvjetko

 

 

Tijekom ove glazbene večeri izvedena je trostavačna Sonata za violončelo i glasovir u e-molu br. 1, op. 38 Johannesa Brahmsa a nakon stanke Hajd’ u kolo, op. 5, br. 2 Jure Tkalčića te Adagio i Allegro molto iz Koncerta za violončelo i orkestar u C-duru, Hob. VIIb:1 Josepha Haydna, a kao dodatak višestruko obrađivano djelo A la Albeniz Rodiona Ščedrina u inačici Valtera Dešpalja za violončelo.

U repertoaru svakoga violončelista neizbježna su umjetnička literatura obje Brahmsove sonate. Prva, rad mladoga Brahmsa, još je pod utjecajem njegovih velikih njemačkih prethodnika i uzora J. S. Bacha i Ludwiga van Beethovena. Na početku recitala, s djelom iz discipline dua, mlada umjetnica, petnaestogodišnja Tonka Javorović, imala je uza se izvrsnoga pijanista, umjetničkog suradnika Muzičke akademije u Zagrebu Domagoja Guščića, već nam poznata od prošlogodišnjeg ciklusa Mladih glazbenika. Tonka Javorović pokazala je sigurnost već u prvom stavku, Allegro non tropo, izrazom bogata tona i točnom intonacijom. Drugi stavak, Allegretto quasi Menuetto, izveden je vrlo plastično, dok je posljednji, Allegro, vrlo poznat fugatom s temom iz Bachova Contrapunctusa br. 13, bio izvedbeni vrhunac prvog dijela rasporeda, pokazavši mladu violončelisticu vrsno gudački obrazovanom, uz poželjnost nešto manje siline dinamike, kojoj se danas teži u izvedbenoj strani glazbe. Nakon stanke, sigurnost i ljepota vrsno dorađene izvedbe nastavila se simpatičnom, virtuoznom i znalački pisanom skladbom hrvatskoga violončelista i skladatelja Tkalčića. Slijedila su dva stavka Haydnova koncerta, i to prekrasno izveden pjevni Adagio, a zatim, na palčaniku, s najvišim pozicijama u tonovima na hvataljci treći, Allegro moderato, sa sjajnim i sigurnim izgovorom najtežih zahtjevnosti lijeve ruke u sviranju na violončelu. Tonka Javorović već je sada virtuozna na violončelu, što je pokazao i kratki dodatak Ščedrinova djela, uz sveopći buran pljesak brojne publike.

Vijenac 529

529 - 12. lipnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak