Vijenac 529

Književnost

Poezija Nikole Tadića

Humanizirani poetski recitativ

Ljerka Car Matutinović

 

Napisavši na početku knjige Pjesme patetična pješaka posvetu „U povodu 15 godina Likovne kolonije Hrvatska Kostajnica“, autor Nikola Tadić razotkriva svoj filozofijsko-poetski doseg komunikativnih meditacija upućenih ljepotama u umjetnosti, ljepotama i autentičnosti zavičajnih pejzaža. S diskretnom patetikom autor afirmira  poetiku osjetilnoga, poetiku zvukova i dodira. Njegov Sisak, Siscia, povijesne reminiscencije, impulzivni krajolici rijeke Une, unutarnja prigušena dinamika, imaginativno se spajaju i funkcioniraju gotovo unisono: „Iako sve mora nestati i nitko ne može pobjeći svojoj sudbini / Ne odustajemo od čudesa lijepoga nesvakidašnjih viđenja / Uma igre mašte što nam u srca usadiše bogovi / U naše umjetnosti slikarstvo kiparstvo glazbu poeziju / Kao i filozofiju iako oduvijek znamo / Da smo samo trska koja ljubi i misli“ (Blaise Pascal u Hrvatskoj Kostajnici).

 


Izd. HDP, Zagreb, 2013.

 

 

Svjestan svekolikih naših disperzija, naših neizbježnih i sudbonosnih odlazaka, prije kojih smo u traženju smisla postojanja, neke naše osobne ravnoteže, autor opčinjen „odrastanjima ljepote“ i još snažnom željom za promjenama, kreira svoj poetski kredo, nalazeći poput drevnoga žreca u ravnoteži i mijenama prirode ljepotu življenja, nužnu auru mira, kojim se doseže dostojanstvo samoće: „Ovdje se duboko i iskreno snaga prirode ćuti / Iz trava na mahovini udišem svoj mir / Ovdje se diže i propada polako / Tu ljepota štiti posljednju iskru ljudskosti / Oslonjen na hrast okrenut jugu lamentiram / Slikarstvu širim krila / Uzlijeće jezik pjesništva / Lastavica moga srca“ (Govor jeseni).

Autorov poetski solilokvij izgara u traženju svemirskih silnica koje uporno, ali i egzaltirano, modificiraju auru bića. „Filozofski pjesnik“ Nikola Tadić, u svojoj „patetičnoj predućoj poetici“, pokušava razriješiti „zagonetku razmrvljenog svijeta. Vazda s glavom u nebu. S nebom u glavama. Oči novog dana dlanovima fantazije umiva. Pjesmu pjeva“. Ti njegovi stihovi, sva njegova poetska osjetila prebivaju u prostorima u kojima se granice gube. Pjesnik, sabirač mudrosti, egzistira izvan  svijeta, ali i u svijetu koji ga okružuje, zapažajući „aleju raskuštranih oraha“ i „depresivne brijestove koji su „tugom zastrli lice“. Njegove poetske sintagme vjerne „dobroj staroj“ metafori utkane su u recitativni ritam pjesme. To je pjesma pjesnika pješaka koji smireno  „razgovara“ sa stablima i grli ih, i gotovo fizički osjeća svoju slobodu. Oduhovljenost te poezije ne funkcionira žestinom odabranih riječi. One su jednostavne, smirene, pomalo spore, ali žive i egzistiraju po vlastitom moranju.

Povijesna prisjećanja, raskošan život prirode i iznenadni, imaginativni paradoks, promiču ove stihove dugog daha, pretvorivši ih u humanizirane proročke sintagme: „Budi dobar čovjek / Iako je daleko delfsko proročište / Nikad se ne odreci filozofije / Na kraju postavši nitko u ništavilu / Na Akademiji dočekah starost Demokrita / Ne prestajuć se smijati svemu oko sebe.“ (Sokratova odiseja od Siska do Petrinje).

O pjesniku Nikoli Tadiću pisali su Branko Maleš, Zvonimir Mrkonjić, Tea Benčić Rimay, ali je Sead Begović, svojim pjesničkim senzibilitetom, najvjernije osmislio njegov poetski habitus: „Kad putuje, čekajući svjetlo jutra, znat će svakodnevnu situaciju pretvoriti u visoki lirski napon.“

Vijenac 529

529 - 12. lipnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak