Vijenac 525

Likovna umjetnost

(KON)TEKST ARHITEKTURE

Sezona arhitektonskih izložbi

Alen Žunić

U prva tri mjeseca 2014. postavljeno je dvadesetak izložbi posvećenih arhitekturi


Iako arhitektura nije česta tema izložbenih projekata, osobito ne onih velikih istraživačkih, problemskih ili retrospektivnih (poput još aktualne izložbe Radovana Tajdera u zagrebačkom MUO-u), godina je započela neočekivano plodnim programom takvih događanja u nekoliko većih hrvatskih gradova, ponajviše u Rijeci, gdje je u prva tri mjeseca održano čak osam zapaženih arhitektonskih izložbi!

Neke od tih tema širega značenja gostovale su u više gradova, što je hvalevrijedna gesta popularizacije arhitekture i kulture prostora, kao što je to nakon niza prezentacija učinjeno s izložbom Nedovršene modernizacije posvećenoj nasljeđu socijalističke izgradnje, koja je nakon zagrebačke Gliptoteke sada udomljena u splitskoj Sveučilišnoj knjižnici (1–18. travnja). Slično je i s estetičnom Bernfestovom izložbom fotografija Nagrađena hrvatska arhitektura 1961–1989. prvobitno postavljenom u Narodnome muzeju Zadar, dok se trenutno može pogledati u Gradskoj knjižnici Šibenik (3–19. travnja).

 

 


Instalacija Pulske grupe Neposredna demokracija zahtijeva neposredan prostor / MMSU, Rijeka

 

 

 

U skupini istraživačkih izložbi koje se bave arhitektima starije generacije u Muzeju grada Rijeke moglo se pogledati (nažalost samo do 8. ožujka) izložbu Giovanni Rubinich – arhitektonski opus, autorice Debore Pustišek, gdje je cjelovito prezentirano djelovanje jednog od najvažnijih riječkih secesijskih arhitekata. Slična je metodološkog postupka i izložbeni projekt Arhitekti braća Žagar iz fundusa Muzeja grada Splita (postav je otvoren do 27. travnja) u kojemu je kustosica Tea Blagaić Januška uz suradnju Ane Šverko revalorizacijski obradila graditeljsku obitelj Žagar – Eduarda, koji je kao nesvršeni münchenski student početkom 20. stoljeća u Splitu ostavio brojne secesijske zgrade (npr. amblematsku Vištičiju kuću iz 1907), njegova mlađeg brata Danila neoklasicističkoga vokabulara te Eduardova sina Dorisa, koji pak u čistome internacionalnom stilu projektira neka od prvih djela splitske moderne (primjerice zgradu na uglu Istarske i Riječke ulice).

Od arhitekata „klasika“ novije generacije monografsku je izložbu u rodnome Osijeku dobio akademik Miroslav Begović, gdje je uz promociju monografije autorice Borke Bobovec u Muzeju Slavonije bio postavljen i izbor iz njegova plodnog opusa. Priključujući se vrlo popularnoj manifestaciji Noć muzeja 31. siječnja, Hrvatski je muzej arhitekture HAZU-a u Zagrebu izložio ostavštinu arhitekta Julija De Luce, uz projekciju dokumentarnoga filma. U istoj Noći u tome je muzeju zatvorena izložba crteža Arhitekt Dominik Kunkera. Novalja – Zagreb – Bruxelles, koja je otkrila grafičku intimu jednog od naših nedovoljno poznatih arhitekata sa zavidnom međunarodnom reputacijom. Poseban „rodni“ naglasak (!) autorica Lidija Butković Mićin istaknula je na izložbi Ada Felice Rošić i Nada Šilović – ženski trag u arhitekturi Rijeke postavljenoj (samo do 7. siječnja) u Muzeju grada Rijeke, gdje je bio prezentiran opus prvih dviju riječkih arhitektica koje su kasnih 40-ih godina prošloga stoljeća u grad donijele beskompromisni rukopis suvremene arhitekture.

Znanstvenim se prinosom ističu dvije „baštinske“ izložbe koje se još mogu pogledati: Fragmenti prekinutog vremena – neizvedeni projekti turističke arhitekture do 1918. autorice Jasenke Kranjčević (Državni arhiv u Zadru, od 31. siječnja) te Riječka industrijska priča Eme Aničić (Muzej grada Rijeke, 20. ožujka–25. svibnja) u okviru koje su kao multimedijski slojevi izložbe uključene fotografije Stanislava Beličke, videozapisi Kristijana Vučkovića i namjenski skladana glazba Josipa Maršića i Zorana Medveda.

Nekonvencionalan iskorak u izložbenoj praksi ponudio je mladi studij arhitekture pri Građevinsko-arhitektonskom fakultetu u Splitu (nedavno su proslavili desetogodišnjicu), koji je u ožujku na riječkome Građevinskom fakultetu postavio izložbu studentskih projekata s temom Riječka bolnica 2020. U drugom slučaju isti je studij u zadarskoj Kneževoj palači izložio rezultate radionice s temom Škola u Gornjem Karinu (otvaranje je bilo 28. veljače). Zagrebački je pak Arhitektonski fakultet potkraj ožujka izložio radove nastale u suradnji naših i studenata iz Ljubljane i Graza, a sve to dobrodošle su geste otvaranja visokoškolske edukacije arhitekata prema široj kulturnoj javnosti.

U tome mladenačkom miljeu po svježini ideja pozicionirao se i audio-video izložbeni performans 100 pokušaja (da se promijeni sve) – Tomislav Pavelić (riječki Mali salon MMSU-a, 28. ožujka–10. travnja), a u istome muzeju upravo je otvorena (10. travnja) izložba instalacija Pulske grupe, tima koji je na prošlom Bijenalu arhitekture u Veneciji predstavljao Hrvatsku. Na kraju spomenimo i izložbe buduće arhitekture, odnosno prezentacije netom dovršenih javnih arhitektonskih natječaja – za školski kompleks i klizalište u Međugorskoj u Zagrebu, za rješenje riječke Delte i luke Baroš (Mali salon MMSU-a u Rijeci) te za oblikovanje spomen-obilježja velebitskim junacima (Društvo arhitekata Rijeke, otvoreno od 1. ožujka).

U godini koja je brojnim izložbama arhitekture započela neobično plodno ohrabruje i podulja lista projekata u pripremi poput zakašnjele Godišnje izložbe realizacija UHA-e (s umjerenim optimizmom možemo je očekivati u svibnju), zatim hrvatskoga nastupa na Venecijanskom bijenalu (otvaranje je 7. lipnja), no s ponajviše interesa struka iščekuje veliki „opusni“ projekt o arhitektu Hermanu Bolléu, autora Dragana Damjanovića, najavljen za jesen u MUO-u.

Vijenac 525

525 - 17. travnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak