Vijenac 525

Kazalište

Willy Russell, Ritina škola, red. Marko Torjanac, Kazalište Planet Art

Odlična gluma

Andrija Tunjić

Kazalište Planet Art znalo je od počeka da želi publiku. Zato je njegov ravnatelj Marko Torjanac publici nudio aktualne kazališne komade, jednostavna i prepoznatljiva sadržaja, s dobro napisanim glumačkim ulogama, što je jamčilo uspjeh kod gledatelja. Na dobrom tekstu, dobrim glumačkim interpretacijama i publici željnoj dobrih predstava osmišljeno je i realizirano kazalište koje rijetko promašuje. To potvrđuje i najnovija premijera komedije Ritina škola, Willyja Russella, izvedena 7. travnja u Lisinskom u Zagrebu.

Publika je još jednom mogla uživati u nečemu što se posljednjih godina rijetko događa na zagrebačkim kazališnim pozornicama; u jednostavnoj, ljudski toploj priči i nepretencioznoj, ali nadarenoj glumi Nataše Janjić Lokas i Marka Torjanca, koji je prevoditelj, adaptator teksta, scenograf i uspješan redatelj predstave.

U tome osobito velike zasluge ima britanski dramatičar i skladatelj Russell, rođen 1947. u Liverpoolu, koji je za uspješan rad nagrađen nizom najprestižnijih nagrada, kao što su: Oscar, Tony, Lawrence Olivier, BAFTA... I koji je je osim po komediji Ritina škola poznat i po mjuziklu Blood Brothers, za koji je skladao glazbu, a neprekidno se 26 godina izvodio u Londonu.

 


Marko Torjanac i Nataša Janjić Lokas

 

 

Dok nije postao poznat, Russell je radio sve i svašta, čak je bio i frizer, što je zanimanje protagonistice komedije Ritina škola, inače njegova najpoznatijeg dramskog djela po kojem je, kao i po većini njegovih djela, snimljen film. Po Russellu je nazvan i Centar za djecu i odrasle s problemima mucanja, a njegovo ime odabrano je zbog snažne pozitivne poruke u njegovim djelima, a ona glasi; svatko je sposoban za promjenu bez obzira na kakve prepreke nailazio. To je i poruka komedije Ritina škola, koju je na hrvatske prilike prilagodio i režirao Torjanac.

Riječ je dakle o predstavi koja na ozbiljno-komičan, provokativan i satiričan način problematizira odnos znanja i neznanja, koja propituje stanje znanja u današnjem svijetu koje znanje malo zanima. Govori nam o tome što se događa kad se u društvu koje baš ne cijeni znanje pojavi djevojka koja „želi znati, želi shvatiti, želi skužit…“. Što je znanje, zašto je uopće potrebno, čemu služi i što nudi samo su neka od pitanja na koja Ritina škola pronalazi odgovore.

S obzirom na probleme obrazovanja u Hrvatskoj priča o znanju i obrazovanju postaje još intrigantnija. Pogotovo ako taj problem promatramo kroz prizmu našega neznanja i općenito neznanja našega doba, koje je čovjeka primarno pretvorilo u stroj za trošenje materijalno potrebnoga i nepotrebnoga – a ne i u čovjeka koji se brine za svoj duh. I u čovjeka koji će se neznanju suprotstaviti obrazovanjem i pitanjima koja dovode u sumnju konzumerističko shvaćanje svijeta. Rita je jedna od takvih osoba.

Kako se s problemom neznanja i neobrazovanosti svakodnevno susreće u frizerskom salonu u kojem radi, ona se odluči na promjenu, na večernje pohađanje nastave o književnosti kod profesora Pavdana. Pravdan je oženjen, sredovječni muškarac bez ambicije, više ravnodušan nego razočaran; njemu su alkohol, druženja uz večere i učenice bez sudbinskih pitanja postali smisao života. Tako je sve dok njegov svijet iz ravnoteže ne izglavi Rita; inteligentna, znatiželjna, lucidna frizerka koja osjeća i vidi što nedostaje životu u kojem vegetira. Tada i Pravdan svoj život i životarenje počne sagledavati drukčije, u njemu se probudi nekadašnji interes za istinsku književnost, za njezin kontekst i razlog, opet je počne vidjeti dublje od površnosti koju mu nudi svakodnevica preživljavanja. Rita i Pravdan na večernjim se seansama o književnosti suočavaju i s vlastitim životima, pitanjima i odlukama, koji su itekako slični našima.

Osim po sadržaju, koji je Torjanac obogatio hrvatskim književnim kontekstom – Krleža je zamijenio Shakespearea – komedija je dramaturški doista odlično osmišljena, a likovi vrhunski napisani. Nema pretencioznih suvišnosti ni praznina, sve je dokraja ispunjeno dinamikom misli i inteligentnih rečenica, frca humorom, a osobito glumačkom suigrom u kojoj briljira Nataša Janjić Lokas, koja je od početka do kraja „vukla“ predstavu.

Njezina je Rita brbljava, dosjetljiva, inteligentna, iskrena, a nadasve glumački izvrsna. Svaka gesta, svaki ton, svaki pokret, svaka misao minuciozno su prostudirani. Premda je glupo govoriti o savršenstvu inteligentno odigrane uloge, njezina Rita je savršeno odigrana uloga. Na našim scenama već dugo rijetko tko tako točno odigra karakternu ulogu. Jednostavnost koja graniči s nevjerojatnošću.

Torjanac nije dosegnuo umijeće Lokasove, ali više se nego dobro uklapao i pratio njezin ritam te bio bio poticaj njezinoj Riti. Umijeće je u današnjem hrvatskom teatarskom trenutku prilagoditi se partneru, a Torjanac je to i htio i znao. 

Zasluge za uspješnu predstavu pripadaju i kostimografkinji Đurđi Janeš, skladatelju Miloradu Straniću i svim drugim članovima projekta.

Vijenac 525

525 - 17. travnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak