Vijenac 525

Kazalište

Kazališni globus

Kamo ide Monarhija?

London – Mike Bartlett, jedan od najzanimljivijih britanskih dramatičara, napisao je komad Kralj Charles III, koji je na praizvedbi u Almeidi izazvao golemo zanimanje publike. Iako Ujedinjeno Kraljevstvo odavno nije Carstvo u kojem sunce nikad ne zalazi, pitanja o budućnosti monarhije ne prestaju, a ova drama bavi se baš tom temom. Iako naizgled ne govori o današnjoj situaciji, svima je jasno da je komad baš to, a osjećaj šekspirijanske tragedije koji prevladava komadom ostavlja Britancima neugodan osjećaj u ustima. Odjeci Macbetha u ideji Dianina duha i asocijacije na Richarda II nisu jedino što dramu povezuje s tamošnjoj publici dobro poznatim Shakespeareovim kronikama i tragedijama. U režiji Ruperta Goolda i s iznimnim Timom Pigottom Smithom u naslovnoj ulozi i sjajnom glumačkom podjelom produkcija je i temom i izvedbom duboko dotaknula Britance. Bartlett se usudio postaviti pitanja koja nitko javno ne pita, a iako odgovori na njih sigurno neće sve usrećiti, britanska je scena u estetskom smislu dobila vrijednu produkciju.

Za stolom i u postelji

Mumbai – Između redaka naslov je drame Nadite Das, poznate indijske glumice, spisateljice i političke aktivistice praizvedene u Mumbaiju, u autoričinoj režiji. Komad koji govori o bračnom suživotu zanimljiv je i po tome što u njemu Nadita glumi zajedno sa suprugom Subodhom Maskarom, a priča dijelom govori i o njihovu braku.

Supružnici u drami odvjetnici su koji se nađu na različitim stranama u sudskom sporu, što postaje katalizator za njihove probleme. U zemlji u kojoj ženska ravnopravnost baš i nije činjenica koja se podrazumijeva produkcija je izazvala veliko zanimanje, pogotovo što je pravni slučaj oko kojeg se bračni par sukobljava u drami slučaj žene koja je pokušala ubiti nasilnoga muža. Nasilje u braku i neravnopravnost spolova ozbiljan su indijski problem pa je produkcija izazvala veliku pozornost i zaslužila komplimente.

 

Denzel zlata vrijedan

New York – Koja je vrsta propagande potrebna da bi dramska produkcija ušla u deset predstava, redom mjuzikle, koje su ostvarile najveći prihod protekloga tjedna na Broadwayu? Ne pomaže tu ni redatelj, ni tema, ni naslov, ni potencijalni skandal, ništa. Formula je jednostavna: trebate veliku glumačku zvijezdu koja će publiku natjerati da izdvoji i više od tisuću kuna za ulaznicu. A da je Denzel Washington upravo takva velika zvijezda, svjedoči uspjeh produkcije A Raisin in the Sun, nastale po drami Lorraine Hansberry, koja je i prije premijere rasprodala svoj prvi mjesec igranja. Drama o obitelji Afro-Amerikanaca u Chicagu nije nova, praizvedena je 1959. u New Yorku, i u to je vrijeme u mnogočemu bila posebna. Bila je prva drama praizvedena na Broadwayu koju je napisala crna spisateljica i prva produkcija u režiji Afro-Amerikanca, a kako je i podjela bila sastavljena od crnih glumaca, producenti su tada bili veoma sumnjičavi. Produkcija je ipak uspjela i osvojila brojne nagrade, postavši svojevrsna prijelomnica u komercijalnom kazališnom centru. Više od pola stoljeća poslije komad nema takve konotacije, ali je povratak Denzela Washingtona na scenu očigledno dovoljan mamac oduševljenoj publici. Opuštena režija Kennyja Leona i iznimnost Washingtona pomogli su dramu o životu marginalaca u bijeloj Americi pedesetih pretvoriti u uspješni brodvejski dramski hit.

Shakespeare na jelovniku

Moskva – Među najuspješnije ruske izvozne kulturne produkte zacijelo pripada i Ten teatr, komorno lutkarsko kazalište smješteno na drugom katu stambene zgrade, a u susjedstvu golemoga, ali znatno manje poznata Kazališta ruske vojske. Nagrađivano kazalište osnovali su prije 25 godina supružnici Ilja Epelbaum i Maja Krasnopolska, a ovih su dana predstavili još jednu neobičnu predstavu, naslovljenu Kuk Kafe. Riječ je zapravo o večeri s kazalištem ili kazalištu s večerom, kako vam drago. Dok večerate u njihovu udobnom prostoru s malim brojem publike, sami birate kojih ćete pet od osam ponuđenih Shakespeareovih predstava, u lutkarskoj verziji i trajanju od 5–10 minuta, gledati. Birate, zapravo, gastronomski, ali i umjetnički jelovnik večeri. Ambicija supružnika jest da u ponudi imaju svih 37 Bardovih drama, a po sudu kritike ove dosad realizirane pokazuju iznimnu lutkarsku inovativnost, zabavne su, dinamične i po svemu posebno dostignuće.

Jasen Boko

Vijenac 525

525 - 17. travnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak