Vijenac 524

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Šest desetljeća jazz-legende

Mladen Mazur

Prije nešto više od dvadeset godina bila je stota obljetnica jazza, glazbenoga fenomena nastala potkraj 19. stoljeća u starom New Orleansu. Ovih dana šest desetljeća neprekidna profesionalnog djelovanja proslavlja trombonist, vokalist i bandleader Chris Barber, jedno od najpoznatijih imena britanske, inače tradicionalnim jazzom najbogatije europske države.

Chris Barber, pravim imenom Donald Christopher, rođen je u travnju 1930. u Londonu. Školovan je glazbenik koji je najprije učio svirati violinu i sopran-saksofon, da bi potom prešao na studij kontrabasa i trombona na Guidahl School of Music. Barber je već 1949. osnovao prvi mali jazz-sastav, kvintet koji je otpočetka svirao tradicionalne stilove, skifle, ragtime, new orleans jazz, dixieland i blues, kojima će ostati vjeran sve do kasnijega repertoara Dukea Ellingtona. Njegovim su grupama prodefilirala gotovo sva relevantna imena britanskoga tradicionalnog jazza kao što su: Ken Colyer, Monty Sunshine, Lonnie Donegan, Pat Halcox, Acker Bilk, Kenny Ball i brojni drugi, potom i neka imena američke jazz-tradicije poput Georgea Lewisa, pa i neki interpreti autentičnog američkog bluesa, primjerice Big Bill Broonzey, Sonny Terry i Brownie McGhee, s kojima je snimao i ploče.

 


Chris Barber

 

 

U svim je tim godinama djelovanja s raznim kombinacijama glazbenika Barber stvorio veliki ugled jednog od najboljih i najdugovječnijih ansambala svjetskoga tradicionalnog jazza, u čemu mu može stilski tek djelomično konkurirati jedino glasoviti nizozemski Dutch Swing College Band. Chris Barber je bio na rubu i većih međunarodnih komercijalnih uspjeha, među kojima je i neponovljiva interpretacija popularne skladbe Sidneyja Becheta Petite Fleur. Sedam je puta u razdoblju od 1959–1963. bio na turnejama po Sjedinjenim Državama, a 1959. nastupio je i na uglednom jazz-festivalu u kalifornijskom Montereyu.

Chris Barber ostaje desetljećima u okvirima najprofiliranijih europskih predstavnika tradicionalnoga jazza, kojeg su u tom stilskom svjetlu upoznali i gotovo svi europski gradovi, među njima i Ljubljana tijekom jednog od davnašnjih tamošnjih festivala jazza, kada je sa svojom stalnom pjevačicom i suprugom Ottillie Patterson (od koje će se poslije razvesti) u legendarnim Plečnikovim Križankama održao nezaboravan koncert. Chris Barber trombonist je fina tona i velika smisla za logične improvizacije i glazbenik fascinantne memorije. Tijekom šezdesetogodišnjega neprekidnog djelovanja mijenjao je imena i sastave ansambala pa ih pamtimo kao Chris Barber New Orleans Jazz Band, Chris Barber Jazz Band, Chris Barber Jazz & Blues band, a kad je orkestar povećan s 8 na 11 glazbenika kao The Big Chris Barber Band, sa – zbog Barberovih medicinskih problema s desnom rukom – angažiranim aranžerom i suradnikom, trombonistom Bobom Huntom. Iz toga su razdoblja aranžmani njegovih starih uspješnica tradicionalnoga jazza poput Bourbon Street Parade iz 1958, potom Goin’ Home, Wild Cat Blues, When The Saints Go Marchin’ Home, Ice Cream, pa i spomenuti hit Petite Fleur, sve do aranžmana skladbi Dukea Ellingtona u stilu mainstream jazza.

Recentni ansambl danas neumorna 84-godišnjeg Chrisa Barbera nastupa u sastavu: Chris Barber i Bob Hunt, tromboni, Mike Henry i Pete Rudeforth, trube, Bert Brandsma, Amy Roberts i Richard Exall, klarineti i saksofoni, Joe Farler, bendžo i gitara, Jacky Flavelle, kontrabas, a na bubnjevima je zbog višegodišnje suradnje s tim bardom jazza neobično ponosan sadašnji član, izvrsni njemački bubnjar Gregor Beck.

U povodu 60. obljetnice karijere Barberu je baš izašla autobiografska knjiga, a ovih mu je dana u Stuttgartu dodijeljeno i najviše njemačko jazz-priznanje, nagrada Jazz Trophy.

Vijenac 524

524 - 3. travnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak