Vijenac 524

Film

Filmski globus

Josip Grozdanić

Rumunjski filmovi  na Tuškancu

U srijedu 9. travnja u sklopu Filmskih programa na zagrebačkom Tuškancu počinje vrlo zanimljiv ciklus suvremenoga rumunjskog filma, kinematografije koja je uz onu njemačku trenutno neosporno najintrigantnija i najpotentnija europska kinematografija. Izborom tema i motiva filmovi iz ciklusa skladno se uklapaju u već uobičajen i samim tim konvencionalan i predvidljiv tematski i motivski sklop na koje su nas navikli najpoznatiji rumunjski filmaši poput Radua Judea, Corneliua Poromboiua, Cristiana Mungiua, a riječ je o bavljenju manje ili više tamnim mrljama iz nacionalne povijesti, sugestivnom te nerijetko naglašeno pesimističnom i mizantropskom oslikavanju nevesela stanja u postkomunističkom i tranzicijskom rumunjskom društvu, ali i (crno)humornim prikazima svakodnevice predočene intimnim obiteljskim pričama. Ciklus otvara izvrsna i nagrađivana humorna drama Filantropija Naea Caranfila iz 2002, priča o sredovječnom učitelju i nerealiziranom piscu nezadovoljnu životom s roditeljima, čija se svakodnevica počinje mijenjati kad se zaljubi u stariju sestru jednog svog učenika te kad se odluči priključiti prosjačkoj fundaciji Filantropica.

 

 


Vjenčanje u Basarabiji

 

 

Nae Caranfil potpisuje i hvaljeni žanrovski srodan naslov Sve drugo je tišina, u 1912. smještenu storiju o snimanju glasovitog nacionalnog povijesnog epa Independenta Romaniei. Pored iznadprosječno uspjele komedije Vjenčanje u Basarabiji Napa Toadera realizirane 2009, u ciklusu se prikazuje i sjajna te na festivalima u Solunu, Torinu i Miamiju nagrađena drama Medalja časti trenutno vrlo eksponirana Calina Petera Netzera (Poza djeteta), priča o od obitelji otuđenu i iz života isključenu 75-godišnjaku Ionu, koji neočekivano dozna da mu je dodijeljena medalja za zasluge iz Drugoga svjetskog rata. Ciklus zaokružuje odlična humorna drama Ja sam komunistička baba Sterea Gulee, oko kontrasta kultura i civilizacija osovljena priča o šezdesetogodišnjoj Emiliji i njezinu mužu Tucuu, čiju mirnu svakodnevicu u provinciji poremeti vijest o posjetu kćeri koja iz Kanade stiže sa zaručnikom, kao i pripreme za obilježavanje godišnjice revolucije iz 1989.

Hotel Grand Budapest  u kinima

Od 3. travnja na repertoaru domaćih kina nalazi se novo ostvarenje kultnog i iznimno darovitog scenarista i redatelja Wesa Andersona (Panika pod morem, Obitelj čudaka), berlinskim Srebrnim medvjedom ovjenčana i djelima Stefana Zweiga nadahnuta humorna drama Hotel Grand Budapest s Ralphom Fiennesom u glavnoj ulozi. U očekivano bizarnu, efektno pomaknutu, vizualno i koloristički impresivnu, dojmljivom glazbom redateljeva čestog suradnika Alexandrea Desplata (Kraljevstvo izlazećeg Mjeseca) podloženom, kao „priča u priči u priči“ koja se čita na piščevu grobu koncipiranom te slikovitim likovima napučenom djelu Fiennes tumači gospodina Gustavea, glavnoga vratara glasovitog hotela u vrijeme uoči početka neimenovanoga rata u izmišljenoj republici Zubrowki. Gustavea i ostale likove upoznajemo očima njegova mladog pomoćnika Zeroa Moustafe, a zaplet se vrti oko zagonetne smrti Madame D (Tilda Swinton), za što će sumnja pasti upravo na Gustavea. Ljubitelje opusa Wesa Andersona privući će i podatak da je Fiennes u ovom filmu ostvario dosad najenergičniju i najekscentričniju rolu.

Moj zanat u art-kinima

U distribuciju po art-kinima krenuo je vrlo dobar dokumentarac Moj zanat redatelja Mladena Matičevića, emotivan i nostalgijom obojen portret Arsena Dedića, kantautora, „tihog obrtnika“ i „pjesnika opće prakse“ kojeg autor veoma cijeni. Matičević je među ostalim potpisnik intrigantne sportske gangsterske drame Jedan na jedan i zapažena te na bjelovarskom festivalu DokuArt nagrađena dokumentarca Kako postati heroj, što su uz Arsenove sjajne stihove i glazbu dovoljne preporuke.

Vijenac 524

524 - 3. travnja 2014. | Arhiva

Klikni za povratak