Vijenac 523

Književnost

Eseji o religiji: Alain de Botton, Religija za ateiste,  prev. Patricija Vodopija

Važnost religije

Božidar Alajbegović

njiga Religija za ateiste već je jedanaesta na hrvatski jezik prevedena knjiga Alaina de Bottona. Tolika brojnost prijevoda odraz je autorove dobre prihvaćenosti kod domaće publike, a to je rezultat De Bottonove spisateljske strategije – taj se 45-godišnji britanski filozof i psiholog švicarskoga podrijetla naime iz knjige u knjigu fokusira na drugu odabranu sferu ljudskog života i djelovanja i trudi se, a najčešće i uspijeva, ukazati na načine kojima se npr. književnost, umjetnost, filozofija, arhitektura, sklonost putovanjima itd. mogu iskoristiti u svrhu dosezanja većeg stupnja zadovoljstva u životu. Ono što de Bottonove knjige izdvaja od većine, mahom vrlo površnih knjiga te vrste, jest izrazita autorova erudicija i raspolaganje velikom količinom znanja koje uspijeva čitatelju prenijeti na jasan i razumljiv način.

De Botton, inače i sam ateist, nastoji ukazati da su religije riznice nebrojenih oštroumnih koncepata s pomoću kojih bi se mogle ublažiti neke od neumoljivih boljki svjetovnoga života. Iz palete koncepata iz kršćanstva, judaizma i budizma, izabire uvide koje smatra iskoristivima u svrhu obnavljanja ili povećanja zajedništva među ljudima, ali i olakšanja duševne i tjelesne patnje, tj. proučava vidove vjerskog života čiji bi se koncepti mogli korisno primijeniti na probleme svjetovnoga društva.

Kao jedan od većih problema što ih je suvremeni kapitalizam, s imperativom profita i potrošnje, donio čovječanstvu De Botton prepoznaje u rastućem egocentrizmu i posljedičnom smanjenju zajedništva među ljudima. Pritom on, primjerice u posve heterogenom sastavu pastve na katoličkim misama, uočava izostanak unificiranosti po spolu, zanimanju, materijalnom statusu, već isključivo ujedinjenost zbog zajedničke predanosti vrijednostima koje religija propagira. To je u suprotnosti s prevladavajućom matricom ponašanja kod društvenih okupljanja u suvremenom kapitalizmu, gdje su podaci s vaše posjetnice ulaznica u odabrano društvo, a nesklonost uobičajenim obrascima ponašanja temeljenim na poslovnoj ambicioznosti i sklonosti zgrtanja bogatstva preduvjet za društvenu marginalizaciju. Funkcioniranje suvremenog društva temelji se na slobodi pojedinca na vlastiti izbor postupaka u ponašanju, naravno, u okviru zakona, i uz izbjegavanje nanošenja štete drugima, pri čemu zajednica i predstavnici vlasti imaju ograničena prava zadiranja u ljudske slobode. Religije tako zapravo moralna načela promiču u propisane načine ponašanja, svjesne da je u čovjeku i u odrasloj dobi i dalje prisutna djetinja potreba da ga netko vodi i obuzdava u njegovim prohtjevima. Ukratko, De Botton smatra da je sveobuhvatni cilj vjerskih uvjerenja u pružanju dobro sročenih savjeta o vođenju života.

On je svjestan da su i ateistima mnoge neporecive mudrosti i istine dobro poznate, ali prednost religija vidi u tome što one na te istine i mudrosti svoju pastvu redovito podsjećaju, i to često na vrlo osebujne načine, poput npr. zanesenjačkih propovijedi afroameričkih pantekostalnih svećenika čiji se obredi pretvaraju u zborna, katarzična pjevanja, puna zanosa i ganuća. Usto, u pojedinim religijskim obrednim, ritualnim i simboličkim radnjama – poput židovskoga obrednog pranja ili pripreme i ispijanja čaja te meditacije kod zen-budista – autor prepoznaje hvalevrijedne postupke usmjerene uspostavi duhovne i mentalne ravnoteže te obuzdavanja čovjekova ega. Uzročnika većine tjeskobnih stanja i nezadovoljstva De Botton locira u odveć optimističnim očekivanjima suvremenih ljudi, koji teže blagostanju, sreći, neprestanom uživanju i zadovoljstvu, što je redovito nedohvatno. Jer, i kad zadovoljimo jednu potrebu i ispunimo si jednu želju, rađa se druga, nova, a s njom i novo nezadovoljstvo. Ispunjenje baš svake želje nije uvijek moguće, zbog čega se ponovno rađa nezadovoljstvo, a često čak i očaj. Svjesna nedokučivosti idealnoga životnog stanja i trajnog ovozemaljskog zadovoljstva i sreće, religija je takvo iskustvo smjestila u onostranost, onkraj zemaljskoga života. Tako, iako su, paradoksalno, religije zapravo pesimističnije od većine ljudi jer trajnu sreću ne očekuju za života, one ljudima ipak donose utjehu – ako niste sretni danas, doći će vrijeme trajnoga zadovoljstva, nakon smrti. No zbog mističnosti i natprirodnosti takva koncepta, od utjehe je pritom važnije religijsko osvještavanje čovjekove ništavnosti u odnosu na sveobuhvatnost svemira, jer djeluje poticajno u smislu smanjivanja apetita i htijenja, a time i posljedičnoga nezadovoljstva.

De Bottonova je osnovna teza da su religije svjesne ljudske sklonosti zaboravljanja osobito onoga što im ne ide u prilog i što ne donosi instant-zadovoljstvo, pa vjernike stoga – ritualima, propovijedima, obredima – neprestano podsjećaju na određena načela kojih bi se trebali nastojati držati u životu. Pritom je ta teza u analogiji s De Bottonovom autorskom strategijom – on je naime svojevrsni populistički filozof, filozof za široke mase koji prosječno obrazovana pojedinca neće mnogočemu novome naučiti, ali su njegove knjige korisne jer, ako i ne proširuju znanje, barem osvježavaju pamćenje i, lijepo upakiranim i uz mnoštvo ilustracija i fotografija popraćenim iznošenjem već nam poznatih činjenica na neko vrijeme spašavaju to znanje od zaborava, od eventualnog istiskivanja od strane novih informacija i spoznaja.

 

Vijenac 523

523 - 20. ožujka 2014. | Arhiva

Klikni za povratak