Vijenac 521

Film

Philomena, red. Stephen Frears, Velika Britanija / SAD / Francuska, 2013.

O oprostu i empatiji

Josip Grozdanić

 

Nakon razmjerno mediokritetske crnohumorne romantične drame Tamara Drewe, ekranizacije nagrađivanog istoimenog stripa britanske autorice Posy Simmonds, odlična psihološka egzistencijalna drama Philomena predstavlja povratak netipičnog britanskog filmaša Stephena Frearsa u vrhunsku redateljsku formu. I ovog je puta posrijedi adaptacija nekog drugog djela – ono što Frearsu leži još od na knjizi Johna Lahra temeljene biografske knjige Naćulite uši, a osobito od glasovitih Opasnih veza, adaptacije epistolarnog romana Choderlosa de Laclosa, koja se pokazala ključnom za redateljevu afirmaciju. Bez obzira na to radilo se o romantičnoj gej-drami Moja lijepa praonica, u kojoj se autor pozabavio i pitanjem rasizma, o humornoj romantičnoj drami Sammy i Rosie se ševe, redateljevoj drugoj suradnji s piscem Hanifom Kureishijem, o krimi-drami Varalice, ekranizaciji noirovskog krimića Jima Thompsona, o na romanu Roddyja Doylea temeljenoj televizijskoj humornoj drami Obiteljska gužva ili o iznadprosječno uspjeloj i u određenoj mjeri angažiranoj egzistencijalnoj triler-drami Slatke prljave stvari s ilegalnim londonskim imigrantima kao protagonistima, u fokusu Frearsova zanimanja su tzv. „mali ljudi“ u pozadini čijih sudbina se manje ili više izraženo ocrtava šira slika britanskog društva sa socijalnom, klasnom i rasnom problematikom kao neuralgičnim točkama.

 


Steve Coogan i Judi Dench

 

 

Frears možda najbolje rezultate postiže upravo kad se bavi spomenutim „malim ljudima“ i njihovim obiteljskim i intimnim dramama, a bjelodan dokaz tome je i na istinitim činjenicama (opisanima u knjizi Izgubljeno dijete Philomene Lee Martina Sixmitha) temeljena te za četiri Oscara (uključujući one za najbolji film, glavnu žensku ulogu i adaptirani scenarij) nominirana Philomena. Film višestruko nagrađen na prošlogodišnjoj Veneciji, među ostalim i za najbolji scenarij, i u doslovnom i u prenesenom smislu manje na svojim plećima a više na izuzetno izražajnom te godinama i iskustvom naboranom licu nosi fantastična Judi Dench. Ona je Philomena Lee, starija Irkinja koja uz malu pomoć kćeri Jane u vrijeme kad bi njezin sin Anthony proslavio 50. rođendan njega konačno odluči pronaći. Naime Philomena je kao 16-godišnjakinja ostala trudna, zbog čega je smještena na preodgoj u samostan sestara Marije Magdalene, s odgojnim metodama s kojima nas je upoznao film Sestre Marije Magdalene Petera Mullana. Prve tri godine njegova života Philomena je Anthonyja viđala jedan sat dnevno, a onda je dječak po cijeni od svega 100 funti dan na posvajanje jednoj američkoj obitelji. Proteklih 47 godina Philomena o dječaku ništa nije čula, a sad bi joj u njegovu pronalasku mogao pomoći dijelom osramoćeni BBC-ev novinar Martin Sixmith (komičar Steve Coogan ovdje u izvrsnoj karakternoj ulozi), koji pod svaku cijenu traži toplu ljudsku priču o kojoj bi mogao napisati roman i tako se i karijerno i financijski rehabilitirati. Kad zajedno krenu u Ameriku, između pomalo hirovite Philomene te isprva ciničnog i ironičnog Martina počet će se razvijati odnos djelomično majke i sina a u konačnici prijateljstva, suosjećanja i potpunog međusobnog razumijevanja. A kad napokon vrlo lako doznaju Anthonyjev američki identitet te činjenicu da je on kao homoseksualac teško podnosio posao pravnog savjetnika u Reaganovoj i Bushevoj administraciji, kao i da je u vezi s tim morao živjeti dvostruki život, Philomena i Martin će si morati priznati neke stvari i pomiriti se sa samima sobom.

Njihove karaktere i faze u odnosu Frears oslikava iznimno suptilno i sugestivno, oslanjajući se na sjajne glumačke interpretacije i „kemiju“ u međusobnom odnosu. Izvrsna, vrlo nenametljiva i gdjekad posve neprimjetna režija nadograđena je dojmljivom atmosferičnošću, životnim i duhovitim dijalozima, estetiziranom i koloristički usklađenom fotografijom Robbieja Ryana (Danak anđelima), maestralnom glazbom Alexandrea Desplata, koja dodatno naglašava emotivne dionice i intimna stanja likova, te odličnim narativnim ritmom. Dok priča biva zaokružena i doslovnim i metaforičkim vraćanjem na mjesto na kojem je i počela, imponira vještina kojom Frears i scenaristi Steve Coogan i Jeff Pope tek na starim fotografijama i kratkim filmskim snimkama prisutan Anthonyjev lik uspijevaju učiniti živim i stvarnim, osobom od krvi i mesa s kojom suosjećamo i čije nevolje razumijemo. Philomena je pametan i zreo film, ozbiljan i duhovit te emotivan i sjetan istovremeno, naslov koji mnogo govori o životu i koji ambiciozniji filmofili ne bi smjeli propustiti.

Vijenac 521

521 - 20. veljače 2014. | Arhiva

Klikni za povratak