Vijenac 520

Glazba

Baletna monografija: Giselle u Zagrebu, Mladen Mordej Vučković

Najromantičniji balet na daskama

Miljenko Jelača

Polazeći od postavke da zagrebačke interpretkinje naslovne uloge baleta Giselle nimalo ne zaostaju za nekim poznatim svjetskim balerinama, Mladen Mordej Vučković bilježi povijest i sve izvedbe toga djela na pozornici Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu, od prve izvedbe do danas. Donosi portrete istaknutih balerina koje su tumačile Giselle – Emme Grondona, Ivanke Žunac, Đurđice Ludvig, Vesne Butorac Blaće, Irene Pasarić, Almire Osmanović, Lidije Mila-Milovac, Ljiljane Gvozdenović, Mihaele Devald, Edine Pličanić i Saule Ashimove.

U uvodu kronološki sažeto prikazan je nastanak baleta Giselle i njegovi tvorci, scenarist Théophil Gautier, skladatelj Adolph Adam i prva interpretkinja Carlotta Grisi, legendarna talijanska balerina rođena u Vižinadi. Balet Giselle prvi je put postavljen u Zagrebu 1897, dvije godine prije njezine smrti.

 


Izd. Hilarion, 2013.

 

 

Autor se posebno osvrće na četiri godine djelovanja Emme Grondona u HNK-u, od 1894. do 1898, kao šefice baleta, primabalerine i koreografkinje, za intendanture Stjepana pl. Miletića. U tom je razdoblju Emma Grondona, prema Miletićevu planu, uspjela prvi put izgraditi baletni ansambl na europskoj razini.

Deset balerina koje su Giselle plesale u 20. i 21. stoljeću Mladen Mordej Vučković ne rangira niti uspoređuje, smatrajući kako svaka zaslužuje da se zabilježi njezino sudjelovanje u povijesti toga djela, ali nastoji istaknuti individualnost svake od njih. Prikaz izvedbi počinje s Ivankom Žunac, koja nije imala uzora, već je ulogu kreirala sama, smatrajući je baletnim pandanom Shakespeareovu Hamletu u drami i tražeći savjet od velikih glumica Mire Stupica i Božene Kraljeve. Ivanka Žunac plesala je i ulogu Myrthe, dok je Giselle tumačila Đurđica Ludvig, druga zagrebačka Giselle odmah nakon premijere u travnju 1965.

Vesna Butorac Blaće ne ubraja Giselle među svoje najdraže uloge, iako je s njom bila na turneji po Sovjetskom Savezu (Odesa, Erevan i Taškent) te gostovala u samu Marijinskom teatru u Sankt Peterburgu, iz kojega potječe standardizirana verzija Mariusa Petipaa izvorne koreografije Jeana Corallija i Julesa Perrota, koja služi kao osnova svim budućim uprizorenjima.

Irena Pasarić najdulje je plesala Giselle u Zagrebu, od 1979. do 2003, i gostovala u Mariboru, Ljubljani i Kijevu. Almira Osmanović gostovala je u Austriji, Lidija Mila-Milovac u Njemačkoj. Ljiljana Gvozdenović gostovala je također u Kijevu i najviše plesala Giselle u Zagrebu, 28 puta. Mihaela Devald često je Giselle plesala i u Rijeci. Edina Plačanić jedina nastavlja plesati u novoj produkciji. Saule Ashimova tumačila ju je u Zagrebu samo dva puta, ali ju je studirala s Natalijom Makarovom i često plesala u rodnom Kazahstanu, u dugom razdoblju od 1989. do 2006.

Kao što su zagrebačke Giselle gostovale u inozemstvu, tako je i nekoliko svjetskih balerina gostovalo u zagrebačkim predstavama – Raisa Stručkova, Dagmar Kessler, Maina Gielgud, Natalija Besmertnova, Francoise le Gres i Alina Cojocaru. Mnoštvo fotografija upotpunjava cjelovit popis svih izvedbi Giselle u HNK, s naznačenim partnerima u ulogama Albrechta, Hilariona i Myrthe te dirigentima. Dani su prilozi o gostujućim ansamblima i pojedinačnim gostima u Zagrebu te gostovanjima Baleta HNK-a izvan Zagreba. Također su zabilježeni koreografi zagrebačkih Giselle Emma Grondona, Gradimir Hadži-Slavković, Attilio Labis, Dinko Bogdanić i Iraida Lukašova te scenografi, kostimografi i dirigenti. Knjiga je još jedan prilog nakladnika, Društva za promicanje glazbe, plesa i glazbenoscenske umjetnosti Hilarion, povijesti Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

Vijenac 520

520 - 6. veljače 2014. | Arhiva

Klikni za povratak