Vijenac 513

Kazalište

Kazališni globus - svijet

Jasen Boko

Kazalište specijalnih  ponuda

London – Dotacije za javna kazališta u Engleskoj posljednjih su godina smanjene za petinu, dok se komercijalna kazališta moraju nositi sa sve manjom kupovnom moći gledatelja pa se kazališta snalaze na razne načine kako bi osigurali novac za produkcije, ali i preživljavanje. Najnoviji su trend tzv. ekskluzivni paketi za ljubitelje teatra kojima ne nedostaje novca. Kazalište Stephen Joseph iz Scarborougha ponudilo je takav paket za svoju novu premijeru Dolasci i odlasci Alana Ayckbourna, čija je cijena 1500 funti, 13.500 kuna. Paket uključuje prisustvovanje probama, posebnu turu iza scene, razgovor s autorom i ulaznicu za premijeru. I najveći engleski ponos, National Theatre, ima svoje posebne ponude. Po cijeni od 2.500–4.900 funti može se kupiti sudjelovanje na „intimnim Cottesloevim klupskim večerima“, ma što one bile, ali to nije najskuplji paket. Za 90.000 kuna na ručak će vas pozvati sam Nicholas Hytner, umjetnički ravnatelj Nationala. Kazalište Almeida ima još zanimljiviju ponudu: za svega 450.000 kuna možete odabrati produkciju čiji će vam autorski tim doći kući na večeru ili koktel, prema izboru. Cijela priča počinje podsjećati na nekadašnju borbu kazališnih umjetnika za preživljavanje: glumice u commediji dell’arte imale su u ugovorima uvijek stavku prema kojoj su dio od „dopunskih prihoda“, prostitucije, morali davati direktoru trupe koji im je često i nalazio mušterije. Takva se ideja još nije pojavila u ponudi engleskih ekskluzivnih paketa, ali kako se priča razvija – nikad se ne zna.

Beckett i Kralj lavova

New York – Kad smo već kod prihoda, kazališta ne muče baš sva iste brige. Kralj lavova ovog je tjedna postao prva predstava koja je u povijesti Broadwaya zaradila više od milijardu dolara! Nije joj smetalo ni to što nema najskuplje ulaznice, prosječna cijena „svega“ je 130 dolara (720 kuna), čak 40 dolara manje od velikoga hita Knjiga mormona. Da dosegne prvu milijardu, Kralju lavova trebalo je šesnaest godina igranja na Broadwayu, ali je sasvim izvjesno da će predstava potrajati još dugo, a ne nedostaje joj mnogo da dosegne rekord Fantoma iz opere, u svjetskim razmjerima. Taj je zaradio ukupno 5,6 milijardi dolara dosad, dok je Kralj lavova s 21 produkcijom u ovom trenutku na svjetskim scenama stigao„tek“ do 5 milijardi. Kakve su onda šanse male solo-produkcije Beckettovih jednočinki u izvedbi Lelie Goldoni naslovljene Beckett’s Solos u režiji Aleca Duffyja i izvedene u malom kazalištu Jack u Brooklynu? Financijski nikakve, ali to nije smetalo kritici i publici da uživa u iznimnoj umjetničkoj kreaciji, koje dosezi nisu samo materijalni. Da je danas čuti Beckettov komentar na diktat novca u kazalištu...

Alica i država

Moskva – Ruska kazališta, na svu sreću, ne govore isključivo o novcu. Nova premijera u centru Meyerhold zločesta je satira na nefunkcionalnu državu. Temeljena na Alici u zemlji čuda – ali i seriji predavanja o ulozi vlade u suvremenom društvu eminentnog ekonomista Aleksandra Auzana – drama Saše Denisova Alica i država bavi se pitanjem ima li država smisla i može li biti funkcionalna. S mnogo fizičkog teatra i scenske zaigranosti ta se produkcija hrabro ruga suvremenom društvu i državnoj organizaciji koja je, definitivno, u krizi. Niz živopisnih scena u režiji Alekseja Žerebcova pretvara se u duhovitu i kritičku predstavu o suvremenoj Rusiji, ali i svakoj zemlji u društvu novoga svjetskog poretka.

Etno Kralj Lear

Melbourne – Kazalište Malthouse prikazalo je na kazališnom festivalu u Melbourneu svoju interpretaciju Kralja Leara naslovljenu The Shadow King (Kralj sjena). Od kazališta koje u osnovnom programu navodi kako mu je svrha pomicati granice izvođačkih umjetnosti radikalna interpretacija Shakespearea mogla se i očekivati. Izvedba kreće od Kralja Leara, ali cijelu priču smješta na sjever Australije, među Aboridžine, koji i igraju u predstavi, a iskorištena je tradicionalna glazba i odjeća australskih domorodaca koje su doseljenici gotovo istrijebili, a i danas su na margini društva. Produkcija koja je dobila odlične kritike sadrži i jaku kritičku notu prema suvremenom australskom društvu i tretmanu domorodaca, a na sceni je okupila najpoznatije i najbolje glumce te australske manjine. U provokativnoj interpretaciji kombiniraju se engleski i lokalni jezici, a predstava je putovanje u srce Australije, koje publiku najudaljenijega kontinenta suočava s neugodnim društvenim okolnostima koje rijetko dobivaju mjesto na sceni i u javnom životu.

Vijenac 513

513 - 31. listopada 2013. | Arhiva

Klikni za povratak