Vijenac 508

Glazba

38. osorske glazbene večeri

U znaku Dore Pejačević

Bojana Plećaš Kalebota

 

 

Središnje su skladateljske osobnosti ljetošnjega festivala Dora Pejačević, u povodu 90. godišnjice smrti, i Blagoje Bersa, u povodu 140. godišnjice rođenja. Festival je otvoren Dorinim Koncertom za klavir i orkestar u g-molu, op. 33, sto godina od nastanka, u izvedbi Martine Filjak i Simfonijskog orkestra HRT-a, pod ravnanjem Aleksandra Markovića. Gudački kvartet u C-duru, op. 58 izveden je na koncertu Gudačkoga kvarteta Tartini, ciklus Četiri pjesme, op. 30,na koncertu mezzosopranistice Marte Babić i pijanistice Ane Čehil Peršinec, te Sonata za violončelo i klavir u e-molu, op. 35, na recitalu Enrica Dinda i Monike Cattarossi, na posljednjem festivalskom koncertu. Respektabilno stvaralaštvo jednoga od najvažnijih hrvatskih skladatelja 20. stoljeća, Blagoja Berse, prikazao je Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom Aleksandra Markovića, izvedbom dvije glasovite simfonijske pjesme, Sablasti i Sunčana polja.

 

 


Enrico Dindo i Monica Catarossi zaključili su Osorske večeri / Snimio Vedran Kocelj

 

 Varaždinski komorni orkestar izveo je Idilu, u obradi Pavla Dešpalja, a na koncertu mezzosopranistice Renate Pokupić i pijanistice Lede Parać našle su se njegove solo pjesme, među kojima i dvije najizvođenije, Seh duš dan i Robinjica. Uz tri festivalska dana posvećena Marku Ruždjaku, čija su živopisna ostvarenja Klasični vrt za gudački kvartet, Centone i Vitae arbor za orguljete La Frontera, poema en varios metros, idiomas, y estilos za sopran i komorni orkestar izveli Gudački kvartet Porin, Ante Knešaurek i Davorka Horvat s Ansamblom Cantus, pod vodstvom Berislava Šipuša, programska koncepcija i protekloga je ljeta ostala vjerna tradiciji njegovanja i poticanja kreativnosti, a slijedom toga praizvedbi djela hrvatskih autora. Po festivalskoj narudžbi nastalo je pet novih djela; Ma(d)ri(g)alescu za zbor i udaraljke Dubravka Detonija praizveo je Vokalni ansambl Antiphonus, Alfi Kabiljo skladao je za koncert Trija Osor Liburnijsku suitu za flautu, violončelo i klavir, violinist Martin Draušnik i Cantuspod vodstvom Berislava Šipuša praizveli su Komsomolkinu suzu za violinu i komorni orkestar Marka Slavičeka, VW kvintetSilvija Foretića praizveo je talijanski Gomalan kvintet, a Ante Knešaurek za koncert Komornog gudačkog orkestra HGM-a pod ravnanjem Pavla Zajceva skladao je Nadu. Hrvatsko glazbeno stvaralaštvo predstavljeno je, dakako, i nizom izvrsnih izvedbi ostvarenja kojih se uvijek vrijedi prisjetiti.

Dva dana uoči završnoga koncerta violončelista Enrica Dinda i pijanistice Monike Cattarossi, 23. kolovoza, u posebnom su ozračju Crkve uznesenja Blažene Djevice Marije u Osoru nastupili violinist Anđelko Krpan i violist Marko Genero, dugogodišnji suradnici kojih se znalački usklađeno muziciranje pokazalo vrlo prikladnim za taj prostor. Udruživši svoje umjetničke osobnosti u uvjerljivim i poletnim izvedbama djela Bacha, Haydna, Mozarta i Halvorsena, glazbenici su u program uvrstili i svidljivu skladbu Ulični svirači za violinu i violu Tomislava Uhlika.

Velikom zanimanju za koncert uglednoga talijanskog violončelista Enrica Dinda i pijanistice Monike Cattarossi, kojima su prikladno zaključene Osorske večeri, nedvojben je doprinos dao izbor programa sačinjen od triju sonatnih bisera Claudea Debussyja, Dore Pejačević i Sergeja Rahmanjinova. Koncertnu su večer temperamentni glazbenici otvorili proživljenom izvedbom Debussyjeve virtuozne Sonate za violončelo i klavir u d-molu, samo četiri dana nakon skladateljeva rođendana i koncerta na Dubrovačkim ljetnim igrama. Uslijedilo je zrelo komorno ostvarenje Dore Pejačević, zamršena Sonata za violončelo i klavir u e-molu, op. 35. Njezina jedina sonata za violončelo nastala je prije točno sto godina, a na tradiciju oslonjen glazbeni sadržaj u talijanskom je dvojcu pronašao predane tumače koji su nastup priveli kraju ekspresivnom izvedbom jedne od najzahtjevnijih skladbi za violončelo i klavir, emotivne i čitavim spektrom tonskih boja prožete Sonate u g-molu, op. 19 Sergeja Rahmanjinova. Njezinu uigranu i senzibilnu interpretaciju prikladno su slijedila dva efektna dodatka, Vokaliza Sergeja Rahmanjinova i Liebesfreud Fritza Kreislera, u obradi za violončelo i klavir, zaključivši u vedru ozračju još jedno uspješno izdanje Osorskih glazbenih večeri, manifestacije koja će nedvojbeno i nadalje predano slaviti hrvatsku glazbenu umjetnost.

 

Vijenac 508

508 - 5. rujna 2013. | Arhiva

Klikni za povratak