Vijenac 508

Glazba

JAZZ AD LIBITUM – MINULA GODINA

I ne baš malo dobra jazza

Mladen Mazur

 

Sumirajući važne i manje važne jazz-događaje od prošle do ove jeseni, uočljivo je da ih i nije bilo tako malo kako se naizgled čini. Iako je naša jazz-scena pomalo stihijska, treba prvo uočiti stalna događanja. Sezonske koncerte Jazz orkestra Hrvatske radiotelevizije, održavane u ne baš prikladnu Studiju Bajsić na Prisavlju, s tematskim programima i predstavljanjem jazza domaćih i stranih solista pod vodstvom Saše Nestorovića. Orkestar je u prosincu koncertom proslavio 65. rođendan, a jedan je od nastupa posvetio i 75. godini života i 55 godina glazbenoga djelovanja svoga nekadašnjeg bubnjara i donedavnog dirigenta Silvija Glojnarića. Jedan je od posljednjih koncerata sezone predstavio i jazz mladih autora, trombonista Luke Žužića i saksofonista Andreasa Marinella.

Slijedi Big band hrvatske glazbene mladeži, koji je u dvanaestogodišnjem djelovanju pod vodstvom austrijskoga dirigenta i saksofonista Sigija Feigla, te s fluktuacijom od 60 glazbenika iz raznih zemalja, održao više od dvjesto četrdeset koncerata, predstavivši niz stranih i domaćih solista, skladatelja i aranžera.

 

 
Nizozemski gitarist Mozes Rosenberg predvodio je Gypsy jazz koncert u Dubrovniku u spomen na Djanga Reinhardta

 

Društveni jazz orkestar Hrvatskoga glazbenog zavoda nije više aktivan kao nekoć, ali ipak koncertira pod ravnanjem Zlatka Dvoržaka u dvorani matične kuće u kojoj se nedavno slavljeničkim koncertom prisjetio i svog nekadašnjeg pijanista Josipa Pepija Šabana. Valja dodati i stalnu suradnju Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog i Jazz kluba Zagreb HDS-a, organizacijom mjesečnih koncerata domaćih i stranih solista i sastava te međunarodnih jesenskih i proljetnih revija jazza, pod novim imenima Jazz HR jesen, odnosno Jazz HR proljeće. Vrijedi zabilježiti i Avantgarde jazz festival u Rovinju, zatim Liburnia Jazz Festival u Opatiji te manifestaciju Jazz Ex Tempore u istom gradu, u organizaciji harmonikaša i gitarista Elvisa Stanića, a potom manji ali tradicionalni Ljetni jazz festival u Lepoglavi. U sjeni svih tih festivala održava se i slabije reklamiran, ali već deveti po redu u Samoboru, na Trgu Kralja Tomislava i u Caffe baru Havana. Donedavno glamurozni zagrebački jesenski festivali jazza i njegovi proljetni ženski ekvivalenti Jazzarella, iz organizacijskih su i financijskih razloga u znatno skromnijem opsegu preseljeni u VIP klub na Jelačićevu trgu, što podsjeća na nedavno ukinut Varaždinski festival tradicionalnog jazza. Ali je zato uskrsnuo Valamar jazz festival, održan treći put u Poreču, u sjeni kojeg ostaju jazz-događaji u nekadašnjoj rovinjskoj tvornici duhana. Tomu valja pridodati i tradicionalni jesenski međunarodni Jazz fair u Čakovcu, skromniji festival jazza u istarskim Balama te ljetnu klupsku manifestaciju jazza u Sisku, za koju skrbi gitarist Damir Kukuruzović.

Vrijedi podsjetiti zatim na koncerte velikih jazz-orkestara u Lisinskom, onih koji djeluju pod imenima svojih legendarnih vođa. Dukea Ellingtona, danas pod ravnanjem njegova unuka, skladatelja i pijanista Paula Ellingtona, koga je u Zagrebu zamijenio Tommy James, a u koji su uspješno uskočila dvojica naših saksofonista, Miro Kadoić i Zdenko Ivanušić, te Big banda Glenna Millera, kojim uz dugogodišnju licenciju ravna Will Salden. Istovremeno s Millerovom glazbom u velikoj dvorani Lisinski, u maloj je iste večeri svirao izvrstan jazz maloga sastava 82-godišnjeg trubača Duška Gojkovića. Vrijedi zabilježiti i druga gostovanja malih sastava stranih džezista u Zagrebu; kvinteta fascinantnoga trubača Artura Sandovala s koncertom posvećenom Dizzyju Gillespieju, kvarteta američko-izraelske klarinetistice Anat Cohen u HNK-u u Splitu i Zagrebu, sastava Another Spring Sextet nadarenoga gitarista Vedrana Zeca u Osijeku, Big banda mladih iz Požege u Zagrebu te američkih bluzera Cedella Davisa u zagrebačkom klubu Sax, potom i Wesa McKaya u Zagrebu i Šibeniku te još nekih, koje smo uz asistenciju našega najboljeg usnog harmonikaša bluesa Kreše Oremuša slušali u sklopu ljetnih glazbenih programa u dvorcu Oršić kraj Stubice.

Zapaženi jazz-ostvaraji zabilježeni su i na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama. Koncert kvarteta Robert Glasper Experiment, četvorke koja još traži svoj umjetnički izričaj, mogao je privući najznatiželjnije. Najuvjerljiviji je bio jazz-koncert trija Matija Dedić, Scott Colley, Antonio Sanchez. Treći koncert Gypsy Swinga, evocirao je uspomene na Jeana Baptistea Djanga Reinhardta. Za to je pozvan njegov nizozemski sljedbenik – Mozes Rosenberg iz obitelji u jazzu znanih Rosenberga. Mozes Rosenberg imao je dobra domaćina u našem vještom gitaristu Mati Matišiću. Uz potporu kontrabasista Jurice Štelme, s naizmjeničnim solima Matišića i vrsnoga Rosenberga u interpretaciji standarda Djangova repertoara brzo je proteklo vrijeme od Anniversary Song Ala Jolsona i Saula Chaplina do Caravana Juana Tizola što ga je proslavio Edward Duke Ellington.

Naši su džezisti tijekom prošle koncertne sezone bili aktivni i na diskografskom polju, pa imamo izdanja gitarista Elvisa Stanića Sol & Luna, pijanista Matije Dedića Family ostvarena s Jazz orkestrom HRT-a, bubnjara Borne Šercara Nehaj, saksofonista Mire Kadoića Free Point, kontrabasista Tihomira Hojsaka Clockwise, Tamare Obrovac i njezina Transistria ansambla Canto amoroso, Zagrebačkog jazz portraita Hrvatska jazz trilogija i nedavno trija mladoga gitarista Brune Mičetića Phantom’s Whisper.

Druga brojna jazz-događanja, uz navedena, upućuju da naša jazz-scena i nije tako siromašna, ali je rastrgana, s nedostatkom kriterija u kakvoći i pripadnom publicitetu.

 

Vijenac 508

508 - 5. rujna 2013. | Arhiva

Klikni za povratak