Vijenac 508

Glazba

59. splitsko ljeto – ostale glazbene priredbe

Bogatiji koncertni program

Tatjana Alajbeg

 

 

Koncertni program u dvanaest večeri pokazao je veće bogatstvo i raznovrsnost no ranijih godina, kad su koncerti mahom bili u sjeni opere, drame i baleta. Simfonijski koncerti kao rijetkost u Splitu, večeri komorne glazbe i jazz-koncerti dali su živost i učestala glazbena događanja. No koncertni program bez vrijedna glasovirskog i gudačkog recitala nema uporišta. Uz to, zamjetna je bila i nedostatna koncepcija, a večer sevdaha svakako je trebalo izostaviti jer ni vrijednošću ni karakterom ne pripada Splitskom ljetu. Zamjetno je bilo gostovanje ansambala na turnejama Jadranom koji bi nastupili na kulturnim ljetima u manjim sredinama, pa usput svratili na kultnu manifestaciju u Split. To se ne bi smjelo događati. Pohvalno je da naša mala mista njeguju kulturu, ali Splitsko ljeto trebalo bi čuvati ugled i ekskluzivnost, kao i dati do znanja izvođačima da je osobita čast na njemu nastupiti te njegovati razmjene jedino s festivalima u Dubrovniku, Zadru i Osoru.

 


Martina Filjak i Simfonijski orkestar HRT-a u izvedbi Koncerta Dore Pejačević

 

 

 

Najvredniji koncert ostvario je Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije s dirigentom Aleksandrom Markovićem i pijanisticom Martinom Filjak. Zagrebački simfoničari odlično su izveli kultna djela hrvatskih skladatelja, Dore Pejačević – Koncerta u g-molu za glasovir i orkestar op.33 (nastao 1913.pa je proslavljen njegov stoti rođendan) i Blagoja Berse – simfonijski diptih Sablasti i Sunčana polja. Iznimnim dosegom koncert je zaslužio nagradu Judita. Šteta što se izvodio na Peristilu, predivnom carskom trgu, ali koncertima, osobito glasovirskim, neprimjerenom jer nije zaštićen od ulične buke.

Vrstan koncert darovao je Zagrebački kvartet saksofona, koji je, u drugom dijelu, sa solisticom Ivanom Bilić, izveo obradu Vivaldijevih Godišnjih doba za marimbu i kvartet saksofona (u prilagodbi Dragana Sremca i Ivane Bilić). Nesvakidašnje srastanje zvukova urodilo je egzotičnim zvukom, koji je tijekom opsežnih 12 stavaka ipak gubio na atraktivnosti. Visoku profesionalnost iskazao je Cantus ansambl, prošlogodišnji laureat Judite. Izvrsni instrumentalisti predvođeni dirigentom Berislavom Šipušem uz sudjelovanje četvero pjevača sjajno su izveli djela Györgyja Ligetija i Gustava Mahlera. Zagrebački je kvartet u odveć tijesnu klaustru Sv. Frane izveo Beethovenov i Brahmsov kvartet, ali bez osobita žara. Nastup Splitskoga gudačkog kvarteta imao je dodatnu vrijednost u sudjelovanju muzikologinje Bosiljke Perić Kempf, koja je predstavila prvo notno izdanje Gudačkog kvarteta br. 1 Ivana Brkanovića. Na istom koncertu čuli smo ga i uz uspjelo tumačenje Mozartova i Verdijeva kvarteta. Zagrebački ansambl flauta s neobičnim muziciranjem deset (čak i dvanaest) flautistica ponudio je dopadljiv koncert pred nažalost malobrojnom publikom u Meštrovićevim Crikvinama, koje se potvrđuju kao najprimjereniji otvoreni koncertni prostor.

 Večer opernih arija bila je razočaranje. Orkestar Splitske opere i dirigent Robert Homen nisu se potrudili uvježbati nijednu novu točku za koncert kojem publika tradicionalno rado hrli, već su posegnuli za već toliko puta slušanim repertoarom. Solistica Valentina Fijačko opet je opajala divnim sopranom, ali morali smo slušati arije koje smo toliko puta čuli. Gost večeri Domagoj Dorotić svoj bi raskošni tenor morao početi čuvati.

Završni koncert 4. ljetne škole pijanista Kemala Gekića pretenciozno nazvan Univerzalni jezik glazbe podcijenio je Splitsko ljeto. Neshvatljivo je da pod imenom uglednog pijanista ovjenčana Juditom nastupaju mahom nespremni polaznici njegove škole od kojih su se neki na javnom nastupu usudili čak čitati notni tekst.

Nastup jazz-gitarista Mate Matišića i njegovih prijatelja pod naslovom Gypsy jazz-hommage à Django Reinhardt bio je istinski profesionalan, kao i onaj što ga je priredio Big Band Jazz Night – jazz-orkestar Hrvatske glazbene mladeži Zagreb s dirigentom Sigijem Feiglom.

Izvedba Verdijeva Nabucca, čija je premijera bila prošle godine, još je jednom otvorila pitanje gostovanja loših inozemnih pjevača. Enrico Marrucci, Nabucco, a pogotovo Lisa Houben kao Abigaille nedorasli su zahtjevnim ulogama, pa smo svjedočili omiljenoj operi bez glavnih junaka.

Na poseban način valja dati priznanje Baletnom ansamblu splitskoga HNK-a. Premijera Baleta Verdi u koreografiji, scenografiji i režiji ravnatelja baleta Dinka Bogdanića bio je događaj za pamćenje. Velikom uspjehu vrlo spremna i dotjerana baleta znatno je pridonijela živa Verdijeva glazba u vrsnu tumačenju Orkestra HNK-a Split i dirigenta Harija Zlodre. Balet zaslužuje iskrene čestitke i za plesne večeri na Sustipanu tijekom kojih nam je u pet večeri visoko profesionalno izveo pet različitih naslova, što ne pamtimo u povijesti naših kazališnih ansambala. Splitski su plesači oduševili brojne i odane gledatelje odgovornošću, marljivošću i gracioznošću. Svakako je vrijeme za promišljanje i o Juditi za balet, jer plesni program Splitskog ljeta to nedvojbeno zaslužuje.

 

Vijenac 508

508 - 5. rujna 2013. | Arhiva

Klikni za povratak