Vijenac 505

Film

Uz 60. festival igranog filma u Puli, 13–27. srpnja

Rekordan broj naslova

Josip Grozdanić

Ove godine na Puli će nas dočekati rekordna dvadeset i četiri filma hrvatske produkcije, među kojima su brojna zanimljiva ostvarenja: česte intimne drame, poneka fantastična fabula, kao i nekoliko ležernih komedija

Jubilarno 60. izdanje najstarijeg i unatoč svim mijenama najuglednijega domaćeg filmskog festivala u Nacionalnom programu donosi rekordan broj od čak 24 nova filma, pri čemu su njih četrnaest domaće produkcije uvrštene u Glavnu selekciju, a preostalih deset čine hrvatske manjinske suprodukcije u Selekciji koprodukcija.

slika

Kadar iz filma Kauboji Tomislava Mršića

Festival otvara naslov Majstori scenarista i redatelja Dalibora Matanića, ako je suditi prema foršpanu slikovita romantična komedija u kojoj se autor bavi sudbinom vlastitim životom nezadovoljne domaćice Keke, koju tumači Areta Ćurković, Matanićevo otkriće iz Kina Lika. Frustrirana brakom s uvijek namrgođenim željezničarom Bajom (Nikša Butijer) te itekako svjesna osjećaja koje prema njoj gaji nespretni majstor Ilija (Goran Bogdan), Keka nakon njihova sukoba odluči napustiti dom te otputovati u dalmatinsko mjesto za koje je vežu lijepe uspomene s bračnog putovanja, možda i jedinog razdoblja u njezinu životu kada se osjećala sretnom. Dakako, ni njezin boravak u idealiziranom ambijentu neće proći bez nevolja, jer će se u Keku smjesta zaljubiti osamljeni ribar Lujo (Bojan Navojec), a za njom će ubrzo stići i Baja i Ilija. Iz raspoloživih informacija o filmu može se pretpostaviti da je posrijedi dosad najležerniji, najfrivolniji i najzabavniji Matanićev projekt, s primjesama almodovarovske poetike i stila realizirano djelo u kojem se redatelj dijelom vraća korijenima (Blagajnica hoće ići na more), a eksploatiranjem mediteranskog ambijenta i kolorita dijelom naslanja na hit Svećenikova djeca Vinka Brešana. Slikoviti, pomaknuti i ljudskim slabostima obilježeni likovi, njihovi zanimljivi međuodnosi, felinijevska groteska i čini se raspoloženi glumački nastupi trebali bi biti dovoljni aduti Matanićeva filma.

O Kaubojima Tomislava Mršića, ekranizaciji kultne istoimene predstave Saše Anočića i Teatra Exit, u Vijencu je već bilo riječi tijekom snimanja filma, a ovom prilikom recimo da je posrijedi djelo koje je na prošlogodišnjem Sarajevo Film Festivalu kao jedan od osam najpotentnijih scenarija ušao u Cinelink. Priča prati šestoricu muškaraca (Saša i Živko Anočić, Rakhan Rushaidat...) i jednu mladu ženu (Ivana Rushaidat) koji se okupljaju sa željom realiziranja kazališne predstave u žanru vesterna, pri čemu eksploatiraju stereotipe o civilizaciji i divljini, dobru i zlu, a kroza sve to i njihove međuodnose postupno se profiliraju intimne životne storije i drame glumaca. Očekivanja od filma velika su jer je u njegovoj podlozi sjajan dramski tekst, a glazbu potpisuju Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle.

Drame intrigantnog sadržaja

Na stranicama Vijenca u vrijeme njihova snimanja već se pisalo i o filmovima Projekcije Zrinka Ogreste, Šuti Lukasa Nole i Obrana i zaštita Bobe Jelčića, pa ovdje ponovimo da su Projekcije prilagodba istoimenoga teksta dramatičarke Lade Kaštelan u kojem autorica poštujući jedinstvo mjesta i vremena radnje prikazuje sudionike završnoga stupnja edukacije iz psihoterapije predvođene psihijatricom Simonom K. (Jelena Miholjević), a da je Šuti obiteljska socijalna drama s temom nasilja u jednoj zagrebačkoj disfunkcionalnoj obitelji koju upoznajemo iz perspektive senzibilne djevojke Bebe (Tihana Lazović) koja svjedoči nasilnim ispadima agresivnog oca. Jesenas na festivalu u Tallinu zapažena i zimus na Berlinaleu prikazana Obrana i zaštita emotivna je priča o Mostarcu Slavku (Bogdan Diklić), Hrvatu iz zapadnoga dijela grada koji na vijest o smrti nekad najboljeg prijatelja, muslimana Đulage iz istočnoga dijela, mora odlučiti hoće li otići na prijateljevu sahranu i time isprovocirati nerazumijevanje predrasudama opterećene obitelji i okoline. Dok je u žarištu interesa Zrinka Ogreste stjecanje moći te njezino korištenje i zloporaba, Lukas Nola bavi se nasiljem u siromašnom socijalnom okruženju, a Bobo Jelčić oslikava stanje u podijeljenom gradu koji prema njegovim riječima mostovi istodobno povezuju i razdvajaju.

slika

Iz satiričnog filma Visoka modna napetost Filipa Šovagovića

Nakon ne sasvim zasluženo otpisivana Slučajnog prolaznika Joze Patljaka, domaća kinematografija u naslovu Simon Čudotvorac Petra Oreškovića dobiva drugi film realiziran 3D-tehnologijom. Projekt ostvaren u produkciji Patljakova Alka filma i uz financijsku pomoć HAVC-a nastao je prema scenariju Ivana Vidaka, a govori o mladom Simonu (Sven Jakir) koji na vijest o smrti majke svoje bivše djevojke Mine (Jadranka Đokić) odluči ukrasti njezin leš te tako isprovocirati reakciju od majke godinama otuđene kćeri. No Simon posjeduje i sposobnost oživljavanja mrtvih, a njegove planove o oživljavanju Minine majke (Elizabeta Kukić) omest će kradljivci leševa, što će mladića uvaliti u dodatne nevolje, dok se Mina pogođena majčinom smrću suočava sa samom sobom. Kratkim filmovima Otpadnici, Ustaj Miro i Rođendan Orešković se predstavio kao zanimljiv i snažan autor kojem leže egzistencijalne teme i urbane priče s osebujnim protagonistima, kojima se bavi na vedar i duhovit te otklonom prema burleski i nadrealizmu obilježen način.

Satirično i urbano

U Dalmaciju nas vodi i satirično intonirana Visoka modna napetost Filipa Šovagovića, koju autor naziva „melodramom o smaku svijeta“. Projekt producentske kuće Zona Sova sufinancirao je HAVC, mjesto radnje je zaselak na otoku na kojem živi 99 stanovnika, a da bi zaselak postao mjesto, nedostaje mu jedan stanovnik. Kad se otočanima predvođenima načelnikom Perom (Goran Navojec) već učini da bi rođenjem stotog stanovnika taj problem mogao biti riješen, istog dana umre najstariji čovjek na otoku. Saznanje da im u posjet uskoro stiže glasoviti talijanski modni dizajner Giancarlo Mazukel (Petar Mišo Mihočević) s prijateljem Teom (Miran Kurspahić) te da se oni namjeravaju nastaniti na otoku stanovnike će podijeliti na one koji su spremni na sve u postizanju statusa mjesta i na one kojima stranci baš i nisu simpatični. Kako se može naslutiti, Filip Šovagović uz pomoć suscenarista Ivice Đikića križa komediju situacije i karaktera s naglašenim odmakom prema apsurdu i burleski, također eksploatirajući mediteranski ambijent i mentalitet, pa se valja nadati da je njegov drugi dugometražni film uspjeliji od kaotične Pušće Bistre.

Suvremene teme

Nakon segmenta prvog omnibusa Zagrebačke priče te rada na serijama Mamutica i Loza, na ovogodišnjoj Puli igranim filmom dugog metra Nije sve u lovi debitira daroviti Dario Pleić. Kao i u spomenutim naslovima, opet je posrijedi urbana priča suvremene tematike i krimi / trilerskog zapleta, u središtu koje su mladić Robi (Marko Cindrić) i njegova djevojka Ines (Sara Stanić), koji u roku od tjedan dana kamataru moraju vratiti Robijev dug. Nakon što upoznaju bogatoga bankara Marka (opet Nikša Butijer) koji bi im mogao pomoći, Robi i Ines ne znaju da će zbivanja krenuti neočekivanim i neželjenim tijekom te rezultirati ljubavnim trokutom. Scenarij filma s Pleićem supotpisuje Branko Ružić, snimatelj je Mario Delić, a u sporednim rolama nastupaju Leona Paraminski, Živko Anočić, Doris Šarić-Kukuljica.

S iskustvom stečenim radom na kratkim filmovima Sunčana strana subote, Najmanji čovjek na svijetu i TV-filmu Leti leti, kao i na serijama Kazalište u kući, Dobre namjere, Najbolje godine i spomenutoj Mamutici, dugometražnom psihološkom krimi-dramom Hitac ovog ljeta debitira i Neven Orhel. Posrijedi je priča o sudbinama dviju mladih žena, energične inspektorice Anite (Ecija Ojdanić) i grube Petre (Iva Babić), koja se skrbi o majci alkoholičarki. Istraga okolnosti koje su dovele do slučajnog ispaljivanja jednog hica povezat će dvije upravo zatrudnjele žene i ispreplesti njihove sudbine.

Publika u Areni imat će priliku pogledati i dramu Oproštaj multimedijalnog umjetnika Dana Okija, storiju o mladoj Nini, ekološkoj aktivistici iz Vranjica koja se, pokušavajući prodati obiteljsku kuću, suočava sa sve zahtjevnijom skrbi o slijepoj majci Karmen, odlaskom dečka Srđana i sumnjom da i sama boluje od azbestoze od koje je preminuo njezin otac. Naposljetku, pored već distribuiranih hitova Zagonetni dječak Dražena Žarkovića i Svećenikova djeca, u konkurenciji je i trodijelni omnibus Kratki spojevi već dokazana para Hana Jušić i Sonja Tarokić (Rođendan), Darija Juričana (Bomba) i Andrije Mardešića (Podstanar), s intimnim i obiteljskim dramama u ishodištu.

Vijenac 505

505 - 11. srpnja 2013. | Arhiva

Klikni za povratak